POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Autorki i Autorzy niniejszej publikacji opowiadają o roli dziedzictwa kultury we współczesnych muzeach i instytucjach sztuki, a także w organizacjach niekojarzących się bezpośrednio z kulturą, ale w których odgrywa ona ważną rolę w określaniu tożsamości i wyznaczaniu etosu. Większość Autorek i Autorów jest związana z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego jako pracowniczki i pracownicy, doktorantki i doktoranci, studentki i studenci, ale do naszego wspólnego projektu dołączyli również badacze i badaczki z innych ośrodków, od Gdańska i Warszawy po Wielką Brytanię. Redaktorzy są pracownikami UJ, zajmują się zarządzaniem w kulturze w teorii, a Łukasz Gaweł – także w praktyce. W czasie wolnym są zaś pasjonatami kultury, dla których dzień bez teatru lub muzeum jest dniem straconym.
Wszystkie badania prowadzono za pomocą metod etnograficznych. Opisane przypadki zostały przedstawione w sposób jak najbardziej autentyczny i zbliżony do praktyki, z jednoczesnym zachowaniem dystansu i zaangażowania, co sprawia, że są żywe i wciągające dla Czytelnika, który może rozpatrywać różne warianty rozwiązań. Każdy rozdział zawiera opis przypadku oraz charakterystykę organizacji, ludzi, zwyczajów i sposobu, w jaki dorobek kultury przejawia się w każdym z opisywanych miejsc.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9802-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Łukasz Gaweł, Monika Kostera: Wstęp. Etnografie, organizacje i kultura | 7 |
Część I. Instytucje kultury 15 | |
Łukasz Gaweł: Zaginiony świat – edukacja muzealna a proces zarządzania dziedzictwem kulturowym | 17 |
Elizabeth Carnegie, Jerzy Kociatkiewicz: Okupacja Krainy Gdziekolwiek. Muzea historii najnowszej i zwiedzający je turyści | 33 |
Paweł Krzyworzeka: Niszczycielski powiew świeżości w muzeum | 53 |
Bogna Halska-Pionka, Krzysztof Kula: Muzyczne arboretum – colere w instytucjach kultury | 63 |
Agnieszka Całek: Muzeum jako narzędzie w procesie opowiadania transmedialnego o trudnym dziedzictwie. Przypadek Fabryki Schindlera w Krakowie | 77 |
Justyna Ryś, Alicja Wróbel, Dorota Żak, Michał Grzyska: „Wszyscy gramy do jednej bramki”. Zarządzanie dziedzictwem na przykładzie teatru publicznego | 91 |
Jarosław Klaś: Zarządzanie poprzez animację – dziedzictwo kulturowe w centrach, ośrodkach i domach kultury | 99 |
Bartosz Sławecki, Maciej Ławrynowicz: Gromadzić i upowszechniać – odkrywanie procesu kształtowania tożsamości kolekcji i czytelni komiksów pewnej biblioteki uniwersyteckiej | 117 |
Michał Murzyn: Wartości w zarządzaniu muzeum | 135 |
Część II. Dziedzictwo kultury na obrzeżach instytucji | 147 |
Marta Połeć: Kto dba o występy uliczne? Niematerialne dziedzictwo w aktywności artystów ulicznych | 149 |
Bartosz Kożuch, Wojciech Wychowaniec: Taniec w okowach biurokracji | 165 |
Anna Góral: Zarządzanie dziedzictwem – o paradoksie planowania przeszłości | 177 |
Aleksandra Abramczyk, Dagmara Bator, Kamil Leśniak: Rynek doznań na przykładzie juwenaliów | 189 |
CZĘŚĆ III. Przenikanie: kultura w życiu codziennym organizacji 205 | |
Jowita Tenderowicz, Karolina Wiecheć: Firmy rodzinne – przeżytek czy skuteczna strategia organizacji w przekazywaniu pałeczki dziedzictwa ludzkich wartości? | 207 |
Bożena Freund, Aleksandra Radwan: „Jest tyle uczuć, ile serc” – etnografia oddziału klinicznego pewnego szpitala | 221 |
Marta Szeluga-Romańska: Żeby zwyczaj nie umarł | 237 |
Bibliografia | 249 |
Autorzy | 265 |