Polskie firmy wobec globalizacji

Polskie firmy wobec globalizacji

Luka kompetencyjna

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik akademicki zawierający najnowszą wiedzę na temat luki kompetencyjnej polskich przedsiębiorstw, pojawiającej się w warunkach konkurencji globalnej. Będzie to pierwsze na rynku polskim opracowanie podejmujące ten temat. Autorzy koncentrują uwagę na prawidłowym zdefiniowaniu pojęcia luki kompetencyjnej i sposobach jej identyfikacji w przedsiębiorstwie, na jej analizie w kontekście takich zjawisk organizacyjnych, jak innowacje, kultura organizacyjna, konkurencyjność, procesy uczenia się itp. oraz na metodach jej niwelowania.


Rok wydania2007
Liczba stron270
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15301-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Agnieszka Sitko-Lutek)    9
  ROZDZIAŁ 1. Kompetencje i luka kompetencyjna organizacji (Mirosław Łoboda, Agnieszka Sitko-Lutek)    13
    1.1. Rola kompetencji organizacji    13
    1.2. Perspektywa badawcza kompetencji    13
    1.3. Kompetencje kluczowe organizacji    15
    1.4. Istota i cechy kompetencji organizacji    17
    1.5. Klasyfikacja kompetencji organizacji    20
    1.6. Luka kompetencyjna    23
  ROZDZIAŁ 2. Wymagania rynku globalnego (Czesław Sikorski)    27
    2.1. Przedsiębiorstwo na rynku globalnym    27
    2.2. Cechy zarządzania przedsiębiorstwem na rynku globalnym    29
    2.3. Wymagania stawiane pracownikom    30
  ROZDZIAŁ 3. Lokalne przedsiębiorstwa na rynkach globalnych (Mirosław Łoboda)    34
    3.1. Umiędzynarodowienie działalności firmy    34
    3.2. Trendy na rynkach globalnych    35
    3.3. Modele gospodarki globalnej    37
    3.4. Globalne łańcuchy wartości    38
    3.5. Zarządzanie globalnymi łańcuchami wartości    40
    3.6. Lokalne przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalnych    42
    3.7. Lokalne przedsiębiorstwa a standardy globalne    43
    3.8. Klastry – skupiska przedsiębiorstw lokalnych    45
    3.9. Upgrading w klastrach i globalnych łańcuchach wartości    46
  ROZDZIAŁ 4. Kompetencje menedżerskie i kultura organizacyjna a luka kompetencyjna (Agnieszka Sitko-Lutek)    50
    4.1. Rola kompetencji menedżerskich    50
    4.2. Pojęcie i znaczenie kultury organizacyjnej    51
    4.3. Rekomendacje w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej dla doskonalenia kompetencji organizacji    54
  ROZDZIAŁ 5. Luka kompetencyjna w procesie tworzenia i implementacji strategii przedsiębiorstwa (Andrzej Żuk)    56
    5.1. Istota procesu strategicznego    56
    5.2. Identyfikacja luki kompetencyjnej    60
    5.3. Przyczyny pojawiania się luki kompetencyjnej    61
    5.4. Sposoby reakcji przedsiębiorstw na wystąpienie luki kompetencyjnej    63
  ROZDZIAŁ 6. Wpływ luki kompetencyjnej na osiąganie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej (Bartłomiej Twarowski)    66
    6.1. Istota przewagi konkurencyjnej    66
    6.2. Kompetencje organizacyjne jako źródło przewagi konkurencyjnej    67
    6.3. Trwałość przewagi konkurencyjnej    69
    6.4. Luka kompetencyjna a trwałość przewagi konkurencyjnej    71
  ROZDZIAŁ 7. Luka kompetencyjna a równowaga organizacyjna (Bogusław Gulski)    78
    7.1. Rozwój przedsiębiorstwa    78
    7.2. Podejście organiczne    79
    7.3. Potrzeba i istota równowagi organizacyjnej    80
    7.4. Kształtowanie równowagi organizacyjnej    83
    7.5. Rodzaje luk kompetencyjnych przedsiębiorstw    86
    7.6. Wpływ luki kompetencyjnej na równowagę organizacyjną    87
  ROZDZIAŁ 8. Rola wiedzy we współczesnym zarządzaniu (Elżbieta Skrzypek)    92
    8.1. Wiedza jako zasób niematerialny    92
    8.2. Wpływ globalizacji na postrzeganie wiedzy jako zasobu niematerialnego    94
    8.3. Wpływ wiedzy na kształtowanie strategii w warunkach zmienności otoczenia    95
    8.4. Zarządzanie wiedzą a luka kompetencyjna przedsiębiorstwa    97
  ROZDZIAŁ 9. Kapitał intelektualny a luka kompetencyjna (Urszula Skurzyńska-Sikora)    102
    9.1. Pojęcie kapitału intelektualnego    102
    9.2. Modele diagnozy kapitału intelektualnego    105
    9.3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym a luka kompetencyjna    112
  ROZDZIAŁ 10. Kapitał relacyjny w identyfikowaniu luki kompetencyjnej przedsiębiorstwa (Iwona Mendryk)    116
    10.1. Relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem    116
    10.2. Pojęcie kapitału relacyjnego    118
    10.3. Kapitał relacyjny a kompetencje organizacji    121
    10.4. Kapitał relacyjny a luka kompetencyjna    122
  ROZDZIAŁ 11. Zarządzanie relacjami z klientem a luka kompetencyjna (Bartłomiej Zinczuk)    127
    11.1. Geneza koncepcji zarządzania relacjami z klientem    127
    11.2. CRM i jego istota    130
    11.3. CRM a luka kompetencyjna    133
  ROZDZIAŁ 12. Poziom innowacyjności przedsiębiorstw jako skutek luki kompetencyjnej (Jerzy Baruk)    136
    12.1. Istota innowacji oraz umiejętności niezbędne do ich tworzenia i wdrażania    136
    12.2. Rola kompetencji w rozwoju działalności innowacyjnej    139
  ROZDZIAŁ 13. Luka kompetencyjna w strukturach kapitałowych (Jan Chadam)    146
    13.1. Struktury kapitałowe w działalności gospodarczej    146
    13.2. Luka kompetencyjna a typologie wzrostu organizacji wielopodmiotowych    148
    13.3. Luka kompetencyjna w procesach wzrostu zewnętrznego struktur kapitałowych    149
    13.4. Luka kompetencyjna w procesach wzrostu wewnętrznego struktur kapitałowych    153
    13.5. Zarządzanie wiedzą jako proces ograniczania luki kompetencyjnej w strukturach kapitałowych    154
  ROZDZIAŁ 14. Metody i sposoby identyfikowania luki kompetencyjnej (Bogusław Markowski)    158
    14.1. Kompetencje indywidualne a kompetencje przedsiębiorstwa    158
    14.2. Perspektywy analizy kompetencji    160
    14.3. Identyfikacja luki kompetencyjnej w praktyce przedsiębiorstw    161
    14.4. Potrzeba ciągłego pomiaru kompetencji    163
    14.5. Proces badania kompetencji    164
    14.6. Kompetencje posiadane a brakujące    165
    14.7. Proces badania luki kompetencyjnej    166
    14.8. Sposoby analizy luki kompetencyjnej    169
  ROZDZIAŁ 15. Studium przypadków    173
    15.1. Opis przypadku – firma Natura (Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Iwona Mendryk)    173
      15.1.1. Historia firmy Natura    173
      15.1.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych firmy Natura    175
      15.1.3. Identyfikowanie kompetencji i luki kompetencyjnej    183
    15.2. Opis przypadku – firma Pro Futuro S.A (Jerzy Baruk, Agnieszka Sitko-Lutek, Urszula Skurzyńska--Sikora, Andrzej Żuk)    192
      15.2.1. Historia i charakterystyka Pro Futuro SA    192
      15.2.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych Pro Futuro SA    196
      15.2.3. Identyfikowanie luki kompetencyjnej    205
    15.3. Opis przypadku – Spółdzielnia Pszczelarska Apis (Bogusław Markowski, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk)    209
      15.3.1. Historia i charakterystyka firmy Apis    209
      15.3.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych firmy Apis    211
      15.3.3. Identyfikowanie kompetencji i luki kompetencyjnej    227
  ROZDZIAŁ 16. Pragmatyka identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej (Jerzy Baruk, Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław Markowski, Iwona Mendryk, Agnieszka Sitko-Lutek, Urszula Skurzyńska-Sikora, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk, Andrzej Żuk)    237
    16.1. Rozwój kompetencji w badanych firmach    237
      16.1.1. Rozwój kompetencji w firmie Natura    237
      16.1.2. Rozwój kompetencji w Pro Futuro SA    240
      16.1.3. Rozwój kompetencji w firmie Apis    242
    16.2. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w badanych organizacjach    245
      16.2.1. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w firmie Natura    245
      16.2.2. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w Pro Futuro SA    247
      16.2.3. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w firmie Apis    247
      16.2.4. Sposoby identyfikowania luki kompetencyjnej oraz podejmowane działania w zakresie jej redukowania    249
    16.3. Wnioski końcowe    250
  Bibliografia    256
  Spis rysunków    266
  Spis tabel    267
  Noty o autorach    268
  Indeks    271
RozwińZwiń