Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych

Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,30

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca poświęcona jest badaniu treści podręczników szkolnych. Podręczniki są nie tylko jednym ze środków dydaktycznych, lecz stanowią także specyficzne teksty kultury. Autorka proponuje spojrzenie na treści podręczników od strony jednej z najważniejszych wartości społeczeństw demokratycznych – równości. Szuka odpowiedzi na pytanie: czy i w jakim stopniu treści podręczników szkolnych odzwierciedlają aktualne tendencje demokratyzacyjne, które mają związek z przebudową hierarchicznie ukształtowanych instytucji i relacji społecznych. Koncentruje się na trzech aspektach równości, charakterystycznych dla współczesnego dyskursu o równości: równości w relacjach międzyetnicznych, równości kobiet i mężczyzn, równości w relacjach dorośli – dzieci.


Liczba stron338
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2166-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1 RÓWNOŚĆ – PODSTAWOWE DEFINICJE I ZNACZENIA    17
   1.1. Równość jako idea polityczna    18
   1.1.1. Dwa projekty modernizacji    21
   1.1.2. Pojmowanie równości w liberalizmie    22
   1.1.3. Doktryna nacjonalizmu a równość    25
   1.1.4. Krytyka liberalnego pojmowania jednostki ze strony komunitarian    27
   1.2. Etyczny wymiar równości – indywidualizacja i emancypacja    28
   1.3. Równość jako projekt społeczny    33
  Rozdział 2 AKTUALIZACJA PROBLEMATYKI – TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI    38
   2.1. Relacje między grupami „własną” i „obcą” – asymilacja, multikulturalizm a prawa człowieka    40
   2.1.1. Okres przednowoczesny i przełom oświeceniowy    42
   2.1.2. Asymilacja    48
   2.1.3 Multikulturalizm a prawa człowieka    53
   2.1.4. Problemy polityczne związane z multikulturalizmem    57
   2.1.5. Pluralizm kulturowy w praktyce społecznej państw demokratycznych    61
   2.1.6. Tożsamość narodowa Czechów i Polaków – kilka przykładów    63
   2.2. Dyskurs feministyczny w konfrontacji z patriarchalną tradycją    67
   2.2.1. Pierwsza fala feminizmu    69
   2.2.2. Feminizm współczesny – druga i trzecia fala feminizmu    73
   2.2.3. Bariery na drodze do równości – pryzmaty rodzaju    77
   2.3. Równość w relacjach dzieci – dorośli    84
   2.3.1. Społeczne konstruowanie dzieciństwa    84
   2.3.2. Podmiotowość dziecka a autorytet dorosłego    96
   2.3.3. Prawa dziecka    102
   2.3.4. Związki edukacji i kultury    106
  Rozdział 3 PROBLEMATYKA RÓWNOŚCI W EDUKACJI    112
   3.1.Równość w edukacji a struktura społeczna    114
   3.2. Konstruowanie i badanie treści kształcenia    125
   3.2.1. Konstruowanie treści kształcenia    126
   3.2.1.1. Treści kształcenia jako program szkolny    127
   3.2.1.2. Treści kształcenia jako teksty kultury    133
   3.2.1.3. Podręczniki szkolne jako środki dydaktyczne i forma istnienia programu szkolnego    138
   3.2.2. Badania treści podręczników    142
  Rozdział 4 TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH    149
   4.1. Podstawowe założenia teoretyczne    149
   4.2. Język, tekst, dyskurs    154
   4.3. Analiza treści i analiza dyskursu – dwa sposoby podejścia do tekstu    158
   4.4. Analiza dyskursu a badanie zjawisk edukacyjnych    166
   4.5. Przedmiot i cel badań własnych, postępowanie badawcze    169
   4.6. Podstawowe charakterystyki analizowanych podręczników    182
  Rozdział 5 TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI W PODRĘCZNIKACH POLSKICH    188
   5.1. Obraz narodu i relacji do „innych”    188
   5.1.1. Budowanie przekazu    188
   5.1.2. Przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość?    190
   5.1.3. Ojczyzna    191
   5.1.4. Polskość – bohaterowie i groby    193
   5.1.5. Religia i religijność    195
   5.1.6. Polak katolik?    198
   5.1.7. Polak obywatel    200
   5.1.8. Zróżnicowania wewnętrzne    201
   5.1.9. O regionach, pograniczu – czyli eufemistycznie o mniejszościach    202
   5.1.10. Obraz „innych”    204
   5.1.11. Podsumowanie    214
   5.2. Obraz społecznego funkcjonowania mężczyzn i kobiet    216
   5.2.1. Twórcy czy twórczynie?    216
   5.2.2. Przekazy jawne    217
   5.2.3. Podejście ahistoryczne    219
   5.2.4. Miłość    222
   5.2.5. Mężczyźni i kobiety w rolach stereotypowych i niestereotypowych    226
   5.2.6. Język androcentryczny    232
   5.2.7. Podsumowanie    234
   5.3. Obraz relacji dzieci – dorośli    236
   5.3.1. Dobór tematów    236
   5.3.2. Konstrukcja dzieciństwa i dorastania    238
   5.3.3. Obraz szkoły    246
   5.3.4. Język podręczników i ideologie edukacyjne autorek i autorów podręczników    248
  Rozdział 6 TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI W PODRĘCZNIKACH CZESKICH    259
   6.1. Obraz narodu i relacji do „innych”    259
   6.1.1. Przeszłość czy teraźniejszość?    259
   6.1.2. Mała i duża ojczyzna – domov i vlast    260
   6.1.3. Język i literatura    261
   6.1.4. Historia    263
   6.1.5. Czeskość – czeski charakter    269
   6.1.6. Religia    270
   6.1.7. Zróżnicowania społeczne    272
   6.1.8. Społeczeństwo obywatelskie, prawa człowieka, Europa    273
   6.1.9. „Inni” w podręcznikach    274
   6.1.10. Czeski etnocentryzm    277
   6.1.11. Jak pokazywani są Polacy?    279
   6.1.12. Podsumowanie    279
   6.2. Obraz społecznego funkcjonowania kobiet i mężczyzn    281
   6.2.1. Twórcy czy twórczynie?    281
   6.2.2. Miłość    282
   6.2.3. Mężczyźni i kobiety w rolach stereotypowych i niestereotypowych    285
   6.2.4. Cechy kobiecości i męskości    287
   6.3. Obraz relacji dzieci – dorośli    291
   6.3.1. Dobór tematów    291
   6.3.2. Konstrukcja dzieciństwa i dorastania    293
   6.3.3. Obraz szkoły    298
   6.3.4. Język podręczników i ideologie edukacyjne autorek i autora podręczników    300
  Rozdział 7 PORÓWNANIE TREŚCI PODRĘCZNIKÓW POLSKICH I CZESKICH    301
   7.1. Porównanie statystyczne    303
   7.2. Konstrukcja wspólnoty własnej i „innych”    304
   7.3. Równość kobiet i mężczyzn    307
   7.4. Równość w relacjach dzieci – dorośli    308
  Bibliografia    311
  Załącznik 1 – tabele    321
  Załącznik 2 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego – język polski    333
  Equality in educational contexts. Selected equality aspects in Polish and Czech school textbooks is a school textbook research (Summary)    336
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia