Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi

-20%

Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

67,20  84,00

Format: pdf

Cena początkowa: 84,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 67,20 zł  


67,20

w tym VAT

Książka jest próbą wypełnienia luki, jaka istnieje w opracowaniach teoretycznych i praktycznych w zakresie zarządzania zmianami, konfliktami i podejmowania decyzji w firmach rodzinnych. Problematyka ta jest związana z rzeczywistym kształtowaniem wartości w następujących obszarach: biznesowym, rodzinnym i jednostek w przedsiębiorstwie rodzinnym. Przeprowadzono analizę rozwoju cyklu życia firmy w trzech sytuacjach: w przeważającym rozwoju firmy, rodziny i jednostki. Badano reakcje całego systemu na podejmowanie decyzji, zmiany i konflikty związane z zarządzaniem. Badania przeprowadzono w 112 firmach rodzinnych z Wielkopolski. Dzięki autorskiej metodyce badawczej wyodrębniono wartości firmy rodzinnej. Dodatkowo przeprowadzono wywiad bezpośredni z właścicielem najstarszej rodzinnej firmy na świecie (1300-letniej) – japońskiej Hoshi Ryokan.


Rok wydania2013
Liczba stron330
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-239-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1. Przedsiębiorstwo rodzinne, pojęcia i typologia    19
  
  1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego    19
  1.1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego na świecie    19
  1.1.2. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego w Polsce    33
  1.2. Typologia przedsiębiorstw rodzinnych    41
  1.2.1. Typologia Gravesa    41
  1.2.2. Typologia subiektywno-obiektywna    43
  1.2.3. Typologia oparta na własności i potencjalnym transferze międzypokoleniowym    44
  1.2.4. Typologia rodzinno-biznesowa    45
  1.2.5. Typologia w ujęciu teorii agencyjnej    47
  1.2.6. Typologia zachowań menedżerskich w ujęciu teorii dobrego gospodarza    49
  1.2.7. Typologia na podstawie zmiennych formalizacja–profesjonalizacja    52
  1.2.8. Typologia obejmująca jakość realizacji celów rodziny i przedsiębiorstwa    54
  1.2.9. Typologia na podstawie skali F-PEC    55
  1.2.10. Typologia na podstawie więzi rodzinnych    58
  1.2.11. Typologia Surdeja i Wacha    63
  1.3. Przedsiębiorstwa rodzinne w perspektywie długowiecznej    64
  
  Rozdział 2. Cykl życia przedsiębiorstwa rodzinnego    85
  
  2.1. Składowe przedsiębiorstwa rodzinnego    85
  2.2. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia firmy    87
  2.3. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia rodziny    102
  2.4. Przedsiębiorstwo rodzinne oparte na cyklu życia jednostki    110
  
  Rozdział 3. Zarządzanie zmianą i wiedzą w przedsiębiorstwach rodzinnych    121
  
  3.1. Ujęcie zmiany w zarządzaniu    121
  3.2. Metody i modele wprowadzania zmian    125
  3.3. Strategie wprowadzania zmian a miejsce i rola lidera oraz pozostałych pracowników    134
  3.4. Opór wewnętrzny wobec wprowadzania zmian    145
  3.5. Rola i zarządzanie wiedzą    153
  3.6. Sukcesja jako proces zarządzania zmianą i wiedzą    158
  3.7. Bariery w procesie sukcesji    166
  
  Rozdział 4. Problemy i decyzje w przedsiębiorstwach rodzinnych    169
  
  4.1. Rodzaje problemów w przedsiębiorstwach    169
  4.2. Analiza sytuacji problemowej    174
  4.3. Pojęcia i rodzaje decyzji w kontekście firmy rodzinnej    177
  4.4. Klasyfikacja decyzji kierowniczych    178
  4.5. Podejmowanie decyzji – działanie, proces, system    182
  4.6. Modele podejmowania decyzji    187
  4.7. Wykorzystanie metod badawczych w podejmowaniu decyzji    192
  4.8. Bariery w podejmowaniu decyzji    195
  4.8.1. Bariery obiektywne w podejmowaniu decyzji    195
  4.8.2. Subiektywne bariery w podejmowaniu decyzji    197
  4.8.3. Niepewność i ryzyko w procesach decyzyjnych    199
  
  Rozdział 5. Kryzysy i konflikty w przedsiębiorstwach rodzinnych    203
  
  5.1. Kryzys a konflikt. Definicje i rodzaje    203
  5.2. Przebieg konfliktu    206
  5.3. Przyczyny konfliktów    220
  5.4. Model „konflikty i kryzysy” w przedsiębiorstwie rodzinnym    222
  5.5. Model eskalacji konfliktu na gruncie przedsiębiorstwa rodzinnego    232
  5.6. Pozostałe metody rozwiązywania konfliktów    237
  
  Rozdział 6. Wartości biznesowe, rodzinne i indywidualne w przedsiębiorstwach rodzinnych    245
  
  6.1. Modelowe ujęcie wartości w przedsiębiorstwie rodzinnym    245
  6.2. Macierze i wskaźniki wartości przedsiębiorstw rodzinnych    247
  6.3. Bariery w realizacji wartości biznesowych, rodzinnych i indywidualnych w przedsiębiorstwach rodzinnych    257
  6.4. Analiza wpływu wybranych zmiennych zarządzania na wskaźniki wartości i zagrożenia barierami w ich realizacji    266
  6.4.1. Wstęp metodyczny    266
  6.4.2. Wnioski z badań ilościowych    270
  6.5. Wartości rodzinnej firmy H?shi Ryokan    279
  
  Rozdział 7. Wiodące wartości przedsiębiorstw rodzinnych – metodyka zrealizowanych badań    282
  
  7.1. Organizacja badania    282
  7.2. Faza I. Wywiady grupowe pogłębione    282
  7.2.1. Wywiad grupowy pogłębiony. Etap 1    283
  7.2.2. Wywiady grupowe pogłębione. Etap 2    284
  7.2.3. Wywiady grupowe pogłębione. Etap 3    287
  7.3. Faza II. Wywiady indywidualne pogłębione    289
  7.3.1. Organizacja badania    289
  7.3.2. Ocena zidentyfikowanych wartości w firmach rodzinnych oraz ocena barier w ich realizacji    290
  7.3.3. Ocena procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie i udziału jednostek i rodziny w ich przebiegu    296
  7.3.4. Ocena czynników związanych z zarządzaniem wiedzą jawną i ukrytą i wprowadzaniem zmian    298
  7.3.5. Testy identyfikujące style menedżerskie i rozwiązywania konfliktów    301
  7.4. Faza III. Mieszanka metod    305
  
  Zakończenie    306
  
  Bibliografia    310
  Spis rysunków    323
  Spis tabel    328
RozwińZwiń