Kwartalnik Pedagogiczny 2023/1 (267)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

0,75  0,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 0,90 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 0,54 zł  


0,75

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Na numer składają się artykuły poświęcone twórczości naukowej Profesor Ireny Wojnar (1924–2021) – twórczyni polskiej szkoły wychowania przez sztukę, której celem jest uwrażliwianie człowieka oraz rozwijanie jego osobistej kultury rozumianej jako sposób życia.


Irena Wojnar, uczona, humanistka, reprezentantka pedagogiki kultury, była przez całe swoje życie zawodowe silnie związana z Uniwersytetem Warszawskim, a zwłaszcza z Wydziałem Pedagogicznym od momentu jego utworzenia w 1953 roku. Zebrane w niniejszym tomie artykuły pokazują myśl pedagogiczną Pani Profesor, wskazują na jej aktualność, uniwersalność i obecność w polskim i międzynarodowym życiu naukowym. Powstały na podstawie badań biograficznych, analizy materiałów źródłowych oraz wspomnień własnych autorek i autorów tekstów. Analizują ważne dla Profesor Wojnar kategorie pojęciowe, ujawniające humanistyczną wrażliwość uczonej oraz podkreślające umiejętność rozróżniania świata rzeczy i świata wartości.


Wśród autorów artykułów są: Krystyna Milczarek-Pankowska, Mirosława Zalewska-Pawlak, Adam Fijałkowski Agnieszka Izabela Piejka, Wiesław Żardecki, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Mariusz Samoraj, Justyna Żak-Szwarc. Wstęp do tomu przygotowały Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak.


Rok wydania2023
Liczba stron118
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Wprowadzenie    7
  
  ARTYKUŁY
  Krystyna Milczarek-Pankowska – Alternatywa pedagogiczna w teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar    13
  
  Mirosława Zalewska-Pawlak – O teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar. Aspekt historyczny i autobiograficzny    25
  
  Adam Fijałkowski – Edukacja humanistyczna w myśli Ireny Wojnar – inspiracje i ich interpretacje    37
  
  Agnieszka Izabela Piejka – Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje    47
  
  Wiesław Żardecki – Od wychowania teatralnego do pedagogiki teatru (w kontekście teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar)    65
  
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej. Koncepcja pedagogiczna z lat 60. XX wieku    79
  
  Mariusz Samoraj – Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO    91
  
  Justyna Żak-Szwarc – Muzeum jako trwanie obecności i jego edukacyjne możliwości    105
  
  Noty o Autorach    117
  
  *********
  
  Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Introduction    7
  
  ARTICLES
  Krystyna Milczarek-Pankowska – A pedagogical alternative in the theory of aesthetic education by Irena Wojnar    13
  
  Mirosława Zalewska-Pawlak – On Irena Wojnar’s theory of aesthetic education. Historical and autobiographical aspects    25
  
  Adam Fijałkowski – Humanistic education in the thought of Irena Wojnar. Inspirations and their interpretations    37
  
  Agnieszka Izabela Piejka – The culture of peace in the pedagogical thought of Irena Wojnar. Main inspirations    47
  
  Wiesław Żardecki – From theatre education to theatre pedagogy (in the context of Irena Wojnar’s theory of aesthetic education)    65
  
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar on the educational potential of modern art. A pedagogical concept from the 1960s    79
  
  Mariusz Samoraj – Irena Wojnar’s involvement in international organisations: InSEA and UNESCO    91
  
  Justyna Żak-Szwarc – Museum as a duration of presence and its educational possibilities    105
  
  Contributors to this issue    117
RozwińZwiń