POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Numer poświęcony jest Januszowi Korczakowi oraz jego dziełu i dokonaniom przedstawionym z perspektywy teoretycznej i praktycznej. Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak, redaktorzy zeszytu, zaprosili do napisania artykułów naukowych wybitnych znawców Korczaka: Barbarę Smolińską-Theiss, Wiesława Theissa, Marię Czerepaniak-Walczak, Marka Konopczyńskiego, Moshe Shnera, Bogusława Śliwerskiego, Ewę Jarosz, Aviego Tsura, Batię Gilad, Annę Kamińską-Malandain, Agnieszkę Naumiuk, Barbarę Sochal, Wojciecha Lasotę i Adama Solaka.
Artykuły zamieszczone w numerze wydobywają bogactwo myśli pedagogicznej Korczaka i pokazują jak może być wykorzystane w przemianach, prowadzących do spełnienia podstawowego prawa każdego człowieka do edukacji i budowania bardziej zrównoważonej, inkluzywnej i pokojowej przyszłości. Autorzy szczególną uwagę poświęcili analizie idei korczakowskich w kontekście obecnych realiów edukacyjnych, społecznych, kulturowych oraz geopolitycznych. Zaproponowali także zmiany i kierunki modernizacji wybranych obszarów rzeczywistości na rzecz projektowania przyszłości stwarzającej świat, który jest przyjazny dzieciom i nam wszystkim.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak – Janusz Korczak współcześnie. Jak budować świat przyjazny dziecku? | 7 |
ARTYKUŁY | |
Barbara Smolińska-Theiss – Miejsce Janusza Korczaka w polskiej pedagogice akademickiej | 13 |
Wiesław Theiss – Przestrzenie życia i śmierci. O Pismach czasu wojny (1939–1942) Janusza Korczaka | 33 |
Maria Czerepaniak-Walczak – Humoreski, felietony, drobiazgi satyryczne – formy publicznego intelektualizmu Janusza Korczaka | 47 |
Marek Konopczyński – Pedagogika resocjalizacyjna a pedagogia Korczakowska. W poszukiwaniu wspólnych kontekstów | 59 |
Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity | 69 |
Marek Michalak – Wzywam o magna charta libertatis – aktualność Korczakowskiego wezwania | 83 |
Bogusław Śliwerski – Od idei korczakowskiej samorządności do niemożności jej spełnienia w publicznym szkolnictwie | 99 |
Ewa Jarosz – Dzieci jako partnerzy życia społecznego – Korczakowskie poglądy w tworzeniu i rozwoju idei partycypacji społecznej dzieci i młodzieży | 115 |
Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper | 131 |
Anna Kamińska-Malandain – Szkoła pracy – aktualny namysł nad teorią i praktyką Janusza Korczaka i Marii Montessori | 145 |
Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – Myśl Janusza Korczaka/ Henryka Goldszmita w kontekście debat obywatelskich o edukacji w Polsce oraz dyskusji nad realizacją demokratycznych praw dziecka w edukacji | 169 |
Wojciech Lasota – Korczakowski wykład jako przestrzeń doświadczania podmiotowości | 187 |
ARTYKUŁ RECENZYJNY | |
Adam Solak – Opowieści o tym, co w życiu ważne – aksjosfera korczakowska | 209 |
SPRAWOZDANIE | |
Anna Górka-Strzałkowska – Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Korczakowskiej „Janusz Korczak i dzieci. Lekcja przeszłości i nadziei. 80. rocznica śmierci Janusza Korczaka” | 219 |
Noty o Autorach | 227 |
********* | |
Joanna Madalińska-Michalak and Marek Michalak – Janusz Korczak in the present times. How to build a child-friendly world? | 7 |
ARTICLES | |
Barbara Smolińska-Theiss – The place of Janusz Korczak in Polish academic pedagogy | 13 |
Wiesław Theiss – Spaces of life and death. On Wartime writings (1939–1942) by Janusz Korczak | 33 |
Maria Czerepaniak-Walczak – Humorous sketches, columns, epigrams – Janusz Korczak’s forms of public intellectualism | 47 |
Marek Konopczyński – Rehabilitation pedagogy and Korczakian pedagogy. In search of common contexts | 59 |
Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity | 69 |
Marek Michalak – I call for magna charta libertatis – the topicality of Korczak’s appeal | 83 |
Bogusław Śliwerski – From Korczak’s idea of self-governance to the impossibility of fulfilling it in public education | 99 |
Ewa Jarosz – Children as partners in social life – Korczakian views in the creation and development of the idea of social participation of children and young people | 115 |
Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper | 131 |
Anna Kamińska-Malandain – The school of work – A current reflection on the theory and practice of Janusz Korczak and Maria Montessori | 145 |
Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – The thought of Janusz Korczak/ Henryk Goldszmit in the context of civic debates on education in Poland and discussions over the | |
implementation of children’s democratic rights in education | 169 |
Wojciech Lasota – The Korczakian lecture as a space for experiencing subjectivity | 187 |
REVIEW ARTICLE | |
Adam Solak – Stories about what is important in life – Korczak axiosphere | 209 |
REPORT | |
Anna Górka-Strzałkowska – Report on the International Korczak Conference entitled: “Janusz Korczak and Children. A lesson of the past and hope. 80th Anniversary of Janusz Korczak’s Death” | 219 |
Contributors to this issue | 227 |