Kwartalnik Pedagogiczny 2022/4 (266)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

0,75  0,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 0,90 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 0,54 zł  


0,75

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Numer poświęcony jest Januszowi Korczakowi oraz jego dziełu i dokonaniom przedstawionym z perspektywy teoretycznej i praktycznej. Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak, redaktorzy zeszytu, zaprosili do napisania artykułów naukowych wybitnych znawców Korczaka: Barbarę Smolińską-Theiss, Wiesława Theissa, Marię Czerepaniak-Walczak, Marka Konopczyńskiego, Moshe Shnera, Bogusława Śliwerskiego, Ewę Jarosz, Aviego Tsura, Batię Gilad, Annę Kamińską-Malandain, Agnieszkę Naumiuk, Barbarę Sochal, Wojciecha Lasotę i Adama Solaka.


Artykuły zamieszczone w numerze wydobywają bogactwo myśli pedagogicznej Korczaka i pokazują jak może być wykorzystane w przemianach, prowadzących do spełnienia podstawowego prawa każdego człowieka do edukacji i budowania bardziej zrównoważonej, inkluzywnej i pokojowej przyszłości. Autorzy szczególną uwagę poświęcili analizie idei korczakowskich w kontekście obecnych realiów edukacyjnych, społecznych, kulturowych oraz geopolitycznych. Zaproponowali także zmiany i kierunki modernizacji wybranych obszarów rzeczywistości na rzecz projektowania przyszłości stwarzającej świat, który jest przyjazny dzieciom i nam wszystkim.


Rok wydania2022
Liczba stron232
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak – Janusz Korczak współcześnie. Jak budować świat przyjazny dziecku?    7
  
  ARTYKUŁY
  Barbara Smolińska-Theiss – Miejsce Janusza Korczaka w polskiej pedagogice akademickiej    13
  
  Wiesław Theiss – Przestrzenie życia i śmierci. O Pismach czasu wojny (1939–1942) Janusza Korczaka    33
  
  Maria Czerepaniak-Walczak – Humoreski, felietony, drobiazgi satyryczne – formy publicznego intelektualizmu Janusza Korczaka    47
  
  Marek Konopczyński – Pedagogika resocjalizacyjna a pedagogia Korczakowska. W poszukiwaniu wspólnych kontekstów    59
  
  Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity    69
  
  Marek Michalak – Wzywam o magna charta libertatis – aktualność Korczakowskiego wezwania    83
  
  Bogusław Śliwerski – Od idei korczakowskiej samorządności do niemożności jej spełnienia w publicznym szkolnictwie    99
  
  Ewa Jarosz – Dzieci jako partnerzy życia społecznego – Korczakowskie poglądy w tworzeniu i rozwoju idei partycypacji społecznej dzieci i młodzieży    115
  
  Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper    131
  
  Anna Kamińska-Malandain – Szkoła pracy – aktualny namysł nad teorią i praktyką Janusza Korczaka i Marii Montessori    145
  
  Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – Myśl Janusza Korczaka/ Henryka Goldszmita w kontekście debat obywatelskich o edukacji w Polsce oraz dyskusji nad realizacją demokratycznych praw dziecka w edukacji    169
  
  Wojciech Lasota – Korczakowski wykład jako przestrzeń doświadczania podmiotowości    187
  
  ARTYKUŁ RECENZYJNY
  Adam Solak – Opowieści o tym, co w życiu ważne – aksjosfera korczakowska    209
  
  SPRAWOZDANIE
  Anna Górka-Strzałkowska – Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Korczakowskiej „Janusz Korczak i dzieci. Lekcja przeszłości i nadziei. 80. rocznica śmierci Janusza Korczaka”    219
  
  Noty o Autorach    227
  
  *********
  
  Joanna Madalińska-Michalak and Marek Michalak – Janusz Korczak in the present times. How to build a child-friendly world?    7
  
  ARTICLES
  Barbara Smolińska-Theiss – The place of Janusz Korczak in Polish academic pedagogy    13
  
  Wiesław Theiss – Spaces of life and death. On Wartime writings (1939–1942) by Janusz Korczak    33
  
  Maria Czerepaniak-Walczak – Humorous sketches, columns, epigrams – Janusz Korczak’s forms of public intellectualism    47
  
  Marek Konopczyński – Rehabilitation pedagogy and Korczakian pedagogy. In search of common contexts    59
  
  Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity    69
  
  Marek Michalak – I call for magna charta libertatis – the topicality of Korczak’s appeal    83
  
  Bogusław Śliwerski – From Korczak’s idea of self-governance to the impossibility of fulfilling it in public education    99
  
  Ewa Jarosz – Children as partners in social life – Korczakian views in the creation and development of the idea of social participation of children and young people    115
  
  Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper    131
  
  Anna Kamińska-Malandain – The school of work – A current reflection on the theory and practice of Janusz Korczak and Maria Montessori    145
  
  Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – The thought of Janusz Korczak/ Henryk Goldszmit in the context of civic debates on education in Poland and discussions over the
  implementation of children’s democratic rights in education    169
  
  Wojciech Lasota – The Korczakian lecture as a space for experiencing subjectivity    187
  
  REVIEW ARTICLE
  Adam Solak – Stories about what is important in life – Korczak axiosphere    209
  
  REPORT
  Anna Górka-Strzałkowska – Report on the International Korczak Conference entitled: “Janusz Korczak and Children. A lesson of the past and hope. 80th Anniversary of Janusz Korczak’s Death”    219
  
  Contributors to this issue    227
RozwińZwiń