Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym

Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym

Studium z socjologii edukacji

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja poświęcona jest występującemu obecnie zjawisku przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego. Jej problematyka wpisuje się w polską oraz międzynarodową dyskusję na temat relacji między funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną. Autorka podjęła próbę przeanalizowania tytułowego zagadnienia zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w odniesieniu do rzeczywistości społecznej. W tym drugim przypadku dokonała jego rekonstrukcji tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych, opierając się na literaturze przedmiotu, a także przedstawiła wyniki badań własnych dotyczących postrzegania inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych. W książce wskazano, iż inflacja dyplomu akademickiego stanowi oczywiste wyzwanie społeczne i edukacyjne dla współczesnego społeczeństwa oraz opisano możliwe sfery działania w tym zakresie.


Rok wydania2022
Liczba stron362
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4001-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  I. Teoretyczne konteksty analiz zjawiska inflacji dyplomu i przeedukowania     17
    1. Teorie wyjaśniania dostępu do edukacji wyższej     17
      1.1. Funkcjonalizm strukturalny i merytokracja     17
      1.2. Kredencjalizm i teorie reprodukcji     27
    2. Inflacja dyplomu akademickiego i jej konsekwencje – dyskusja pojęć i kategorii     33
  II. Inflacja dyplomu akademickiego a rzeczywistość społeczno-zawodowa     48
    1. Dostęp do edukacji wyższej w kontekście historycznym     48
    2. Inflacja dyplomu absolwentów współczesnych szkół wyższych – próba makroanalizy     58
  III. Uzyskiwanie sukcesu zawodowego w warunkach inflacji dyplomu akademickiego     77
    1. Pochodzenie społeczne i parentokracja     77
    2. Prestiż uniwersytetu i szkoły średniej     85
    3. Czynniki społeczno-osobowościowe i kryteria przyjmowania do pracy     93
  IV. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego – wyniki badań własnych     105
    1. Dyplom kierunku zarządzanie na współczesnym rynku pracy     105
      1.1. Specyfika i istota zawodu menedżera     105
      1.2. Metodologiczne podstawy badań     114
      1.3. Postrzeganie zjawiska inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych – wyniki badań własnych     124
        1.3.1. Motywacje młodych ludzi do podjęcia studiów i wyboru kierunku zarządzanie     124
        1.3.2. Postrzeganie roli studiów z zakresu zarządzania w kształtowaniu kompetencji menedżerskich     145
        1.3.3. Postrzeganie pierwszych doświadczeń na rynku pracy, w szczególności w kontekście uzyskanego dyplomu     161
        1.3.4. Postrzeganie zjawiska nadwyżki absolwentów kierunku zarządzanie, jak również innych kierunków studiów w stosunku do potrzeb rynku pracy     193
        1.3.5. Czynniki sprzyjające odniesieniu sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego     236
        1.3.6. Proponowane działania w celu odniesienia sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego     262
    2. Dyplom kierunku prawo na współczesnym rynku pracy     281
      2.1. Specyfika i istota zawodu prawnika     281
      2.2. Metodologiczne konteksty badania blogów     289
      2.3. Analiza i interpretacja treści zawartych na blogach     296
        2.3.1. Źródła motywacji młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku prawo oraz rola tych studiów w kształtowaniu kompetencji z zakresu prawa i tożsamości prawnika     296
        2.3.2. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego oraz nadwyżki absolwentów kierunku prawo w stosunku do potrzeb rynku pracy     305
        2.3.3. Perspektywy osiągnięcia sukcesu społeczno-zawodowego w dziedzinie prawa w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego oraz czynniki temu sprzyjające     308
  V. Inflacja dyplomu akademickiego jako społeczne i edukacyjne wyzwanie     326
  Zakończenie     336
  Bibliografia     340
  Spis tabel i wykresów     360
  Summary (Academic Diploma Inflation in Contemporary Society: A Study in the Sociology of Education)     361
RozwińZwiń