INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Publikacja poświęcona jest występującemu obecnie zjawisku przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego. Jej problematyka wpisuje się w polską oraz międzynarodową dyskusję na temat relacji między funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną. Autorka podjęła próbę przeanalizowania tytułowego zagadnienia zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w odniesieniu do rzeczywistości społecznej. W tym drugim przypadku dokonała jego rekonstrukcji tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych, opierając się na literaturze przedmiotu, a także przedstawiła wyniki badań własnych dotyczących postrzegania inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych. W książce wskazano, iż inflacja dyplomu akademickiego stanowi oczywiste wyzwanie społeczne i edukacyjne dla współczesnego społeczeństwa oraz opisano możliwe sfery działania w tym zakresie.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 362 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4001-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I. Teoretyczne konteksty analiz zjawiska inflacji dyplomu i przeedukowania | 17 |
1. Teorie wyjaśniania dostępu do edukacji wyższej | 17 |
1.1. Funkcjonalizm strukturalny i merytokracja | 17 |
1.2. Kredencjalizm i teorie reprodukcji | 27 |
2. Inflacja dyplomu akademickiego i jej konsekwencje – dyskusja pojęć i kategorii | 33 |
II. Inflacja dyplomu akademickiego a rzeczywistość społeczno-zawodowa | 48 |
1. Dostęp do edukacji wyższej w kontekście historycznym | 48 |
2. Inflacja dyplomu absolwentów współczesnych szkół wyższych – próba makroanalizy | 58 |
III. Uzyskiwanie sukcesu zawodowego w warunkach inflacji dyplomu akademickiego | 77 |
1. Pochodzenie społeczne i parentokracja | 77 |
2. Prestiż uniwersytetu i szkoły średniej | 85 |
3. Czynniki społeczno-osobowościowe i kryteria przyjmowania do pracy | 93 |
IV. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego – wyniki badań własnych | 105 |
1. Dyplom kierunku zarządzanie na współczesnym rynku pracy | 105 |
1.1. Specyfika i istota zawodu menedżera | 105 |
1.2. Metodologiczne podstawy badań | 114 |
1.3. Postrzeganie zjawiska inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych – wyniki badań własnych | 124 |
1.3.1. Motywacje młodych ludzi do podjęcia studiów i wyboru kierunku zarządzanie | 124 |
1.3.2. Postrzeganie roli studiów z zakresu zarządzania w kształtowaniu kompetencji menedżerskich | 145 |
1.3.3. Postrzeganie pierwszych doświadczeń na rynku pracy, w szczególności w kontekście uzyskanego dyplomu | 161 |
1.3.4. Postrzeganie zjawiska nadwyżki absolwentów kierunku zarządzanie, jak również innych kierunków studiów w stosunku do potrzeb rynku pracy | 193 |
1.3.5. Czynniki sprzyjające odniesieniu sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego | 236 |
1.3.6. Proponowane działania w celu odniesienia sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego | 262 |
2. Dyplom kierunku prawo na współczesnym rynku pracy | 281 |
2.1. Specyfika i istota zawodu prawnika | 281 |
2.2. Metodologiczne konteksty badania blogów | 289 |
2.3. Analiza i interpretacja treści zawartych na blogach | 296 |
2.3.1. Źródła motywacji młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku prawo oraz rola tych studiów w kształtowaniu kompetencji z zakresu prawa i tożsamości prawnika | 296 |
2.3.2. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego oraz nadwyżki absolwentów kierunku prawo w stosunku do potrzeb rynku pracy | 305 |
2.3.3. Perspektywy osiągnięcia sukcesu społeczno-zawodowego w dziedzinie prawa w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego oraz czynniki temu sprzyjające | 308 |
V. Inflacja dyplomu akademickiego jako społeczne i edukacyjne wyzwanie | 326 |
Zakończenie | 336 |
Bibliografia | 340 |
Spis tabel i wykresów | 360 |
Summary (Academic Diploma Inflation in Contemporary Society: A Study in the Sociology of Education) | 361 |