INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca stanowi pierwszą w polskiej literaturze naukowej próbę kompletnego ukazania problematyki niezwykle ważnej – krzywdzenia dzieci. Autorka zjawisko krzywdzenia dzieci ukazuje w perspektywie historycznej i jednocześnie pokazuje, jak zagadnienie to wygląda współcześnie. Autorka dokonała typologizacji zjawiska. Wyodrębniła krzywdzenie dziecka jako normę obyczajową i akceptowaną praktykę społeczną; krzywdzenie dziecka jako problem moralno-społeczny; krzywdzenie dziecka jako problem prawny; krzywdzenie dziecka jako problem polityczny. Dzięki wielostronnemu i wieloaspektowemu ujęciu problematyki praca ma charakter interdyscyplinarny, choć przede wszystkim mieści się w zakresie pedagogiki społecznej.
Nagroda im. Profesor Ireny Lepalczyk
za pracę badawczą z zakresu pedagogiki społecznej
pt. „Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna”. Wyd. 1.
przyznana przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź, 19 listopada 2009 r.
oraz
Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
za wybitne osiągnięcia naukowe w roku 2009.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 574 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-2342-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | |
Dziecko krzywdzone – społeczny, moralny i polityczny wymiar zagadnienia . . . | 1 |
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE | |
1. Dzieciństwo globalne i lokalne. Perspektywy teoretyczne w analizie | |
problemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 | |
1.1. Globalne i lokalne konteksty sytuacyjne „dziecka krzywdzonego” . . . . . .13 | |
1.2. Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na tle pojęć, koncepcji i teorii | |
pedagogicznych oraz socjologicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 | |
2. Ochrona dziecka krzywdzonego w perspektywie pedagogiki społecznej . . . .31 | |
2.1.Tematyka dziecka krzywdzonego w pedagogice społecznej . . . . . . . . . . . .31 | |
2.2. Problematyka ochrony dzieci przed krzywdzeniem na tle | |
podstawowych myśli i pojęć pedagogiki społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 | |
3. Metodologiczne aspekty podejmowanych analiz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 | |
3.1. Charakter badań, ich przedmiot i cel oraz przyjęte perspektywy | |
badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 | |
3.2. Kierunki i sposoby postępowania badawczego – problemy badawcze | |
i metody badań. Antycypacje badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 | |
ROZDZIAŁ I | |
Sytuacja dzieci i ich złe traktowanie | |
w perspektywie historyczno-antropologicznej | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 | |
1. Dzieciństwo i krzywdzenie dzieci na tle cech kultur i epok . . . . . . . . . . . . . . .62 | |
2. Szanse przeżycia dzieci w różnych warunkach kulturowych i czasowych | |
– prawo do życia jako podstawowy wskaźnik sytuacji życiowej dzieci | |
i traktowania ich przez dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 | |
2.1. Motywy społeczno-biologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 | |
2.2. Motywy wierzeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 | |
2.3. Ograniczanie dzieciobójstwa w perspektywie historii . . . . . . . . . . . . . . . .72 | |
2.4. Szanse dzieci na przeżycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 | |
3. Porzucanie, oddawanie i handel dziećmi w perspektywie dziejów | |
społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 | |
3.1. Motywy porzucania dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 | |
3.2. Zakres i formy zjawiska pozbywania się dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 | |
3.3. Dzieci jako żywy towar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 | |
4. Idee i praktyka wychowawcza jako obszary krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . .80 | |
4.1. Obraz dziecka jako „złego” – motywy karania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 | |
4.2. Historia „używania” kar fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 | |
4.3. Kontestacja kar fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 | |
4.4. Przełom w wychowawczym stosunku do dziecka. Krzywdzenie dzieci | |
poprzez praktyki wychowawcze – poglądy XX-wieczne a rzeczywistość . . . .88 | |
5. Sytuacja dziecka i jego relacje z dorosłymi – próba systematyzacji | |
historyczno-kulturowych trendów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 | |
6. Społeczno-polityczny kontekst współczesnego zainteresowania | |
zjawiskiem krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 | |
7. Eksplikacja występowania zjawiska krzywdzenia dzieci w dziejach | |
społecznych – próba syntezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105 | |
ROZDZIAŁ II | |
Geneza i główne nurty w badaniach i analizach zjawiska | |
krzywdzenia dzieci do końca XX wieku | |
1. Ogólny kontekst rozwoju społecznego i naukowego zainteresowania | |
dzieckiem krzywdzonym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 | |
2. Zainteresowanie różnych dyscyplin naukowych zjawiskiem krzywdzenia | |
dzieci – geneza i rozwój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 | |
2.1. Prekursorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 | |
2.2. Początki naukowej kariery zjawiska krzywdzenia dzieci – battered | |
child syndrome . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115 | |
3. Badania i analizy zjawiska krzywdzenia dzieci do końca XX wieku . . . . . . .118 | |
3.1. Profil badań nad krzywdzeniem dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 | |
3.2. Podejścia metodologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 | |
3.3. Definicje i mechanizmy zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121 | |
3.4. Intensywność i kierunki rozwoju wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 | |
4. Problem krzywdzenia dzieci w nauce polskiej w latach 70. i 80. . . . . . . . . . .126 | |
5. Naukowy a publiczny obraz problemu krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . .131 | |
6. Krzywdzenie dzieci jako problem transkulturowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 | |
ROZDZIAŁ III | |
Instytucjonalizacja i profesjonalizacja działań ochrony dzieci | |
przed krzywdzeniem | |
1. Ogólny zarys rozwoju instytucjonalizacji ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 | |
2. Początki działań społecznych wobec dzieci krzywdzonych . . . . . . . . . . . . . . .142 | |
2.1. Obraz ogólny historii działań na rzecz ochrony dzieci . . . . . . . . . . . . . . .142 | |
2.2. Wczesne działania – ratowanie dzieci porzuconych . . . . . . . . . . . . . . . . .143 | |
2.3. Pojawienie się regulacji i innych form instytucjonalizacji oraz ich kontekst 147 | |
3. Początki i rozwój instytucjonalizacji ochrony dzieci przed krzywdzeniem .149 | |
3.1. Pierwsze inicjatywy w sprawie dzieci maltretowanych przez rodziców 149 | |
3.2. Społeczne ruchy obrony dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 | |
3.3. Międzynarodowe regulacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154 | |
3.4. Nurty instytucjonalizacji i profesjonalizacji ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 | |
4. Ewolucja współczesnych strategii i form działań wobec problemu | |
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159 | |
4.1. Ogólne stanowiska w sprawie działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem 160 | |
4.2. Dyskusja nad skutecznością działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 | |
4.3. Systematyzacja współczesnych działań ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 | |
5. Krytyka działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem podejmowanych do | |
końca XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 | |
ROZDZIAŁ IV | |
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie globalnym | |
– prawo, regulacje i inicjatywy międzynarodowe | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 | |
1. Konwencja o Prawach Dziecka jako uniwersalny zbiór standardów | |
ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177 | |
1.1. Ogólne idee i zasady praw dziecka wyrażane w Konwencji o Prawach | |
Dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178 | |
1.2. Ogólne idee Konwencji a ochrona dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . .183 | |
1.3. Bezpośrednie komentarze Konwencji w kwestii ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem oraz ich interpretacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186 | |
2. Następstwa Konwencji o Prawach Dziecka – dokumenty i raporty | |
sekwencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 | |
2.1. Raport Komitetu Praw Dziecka ONZ o przemocy wobec dzieci | |
z 2001 roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192 | |
2.2. Problem kar fizycznych – Komentarz Ogólny nr 8 Komitetu Praw | |
Dziecka ONZ i inne inicjatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198 | |
2.3. Światowy raport o przemocy wobec dzieci z 2006 roku . . . . . . . . . . . . . .202 | |
3. Działania i rekomendacje globalnych organizacji wobec kwestii | |
krzywdzenia dzieci w rodzinie – UNICEF i WHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211 | |
3.1. UNICEF wobec kwestii krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 | |
3.2. Krzywdzenie dzieci w perspektywie problemów ogólnoświatowego | |
zdrowia – stanowisko WHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 | |
ROZDZIAŁ V | |
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie regionalnym – | |
Rada Europy i Unia Europejska wobec kwestii krzywdzenia dzieci | |
1. Problem krzywdzenia dzieci w polityce europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234 | |
2. Kwestie krzywdzenia dzieci w podstawowych dokumentach wspólnoty | |
europejskiej na temat praw człowieka, dziecka i rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . .238 | |
3. Szczegółowe instrumenty ochrony dzieci przed krzywdzeniem – | |
rekomendacje Rady Europy i Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243 | |
4. Inne źródła standardów europejskich w zakresie ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem – raporty, sprawozdania, komunikaty, programy unijne | |
i pozarządowe inicjatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260 | |
5. Obraz i perspektywy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Europie . . . . .271 | |
ROZDZIAŁ VI | |
Współczesne naukowe standardy na temat krzywdzenia dzieci | |
jako argumentacja i ukierunkowanie działań społecznych | |
1. Uwagi wprowadzające: Czy można ograniczać zjawiska krzywdzenia dzieci? .279 | |
2. Ewolucja rozumienia pojęcia: „krzywdzenia dziecka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281 | |
3. Epidemiologia – powszechność zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284 | |
4. Etiologia krzywdzenia dziecka w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286 | |
5. Znaczenie zjawiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 | |
6. Przeciwdziałanie zjawisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 | |
7. Współczesna wiedza a społeczna świadomość i działania wobec | |
problemu krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302 | |
ROZDZIAŁ VII | |
Tworzenie lokalnych systemów ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem – obszary, rozwiązania i zasady | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 | |
1. Profilaktyka zjawiska i przypadków krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . .307 | |
1.1. Podstawowe kierunki profilaktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307 | |
1.2. Charakter i ogólne zasady współczesnej profilaktyki zjawiska | |
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 | |
1.3. Organizowanie profilaktyki w środowisku lokalnym . . . . . . . . . . . . . . . .317 | |
1.4. Poziomy działań profilaktycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .319 | |
2. Interwencje wobec przypadków krzywdzenia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . .334 | |
2.1. Wykrywanie przypadków krzywdzenia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 | |
2.2. Zgłaszanie przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .339 | |
2.3. Diagnoza – rozpoznawanie sytuacji dziecka i rodziny . . . . . . . . . . . . . . .343 | |
2.4. Projekt działań i ich realizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .346 | |
2.5. Działania postinterwencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 | |
2.6. Działanie na rzecz dorosłych ofiar krzywdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 | |
2.7. Formalno-prawna ochrona dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 | |
3. „Ideologia” współczesnych systemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem .350 | |
4. Pryncypia działań – synteza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .354 | |
ROZDZIAŁ VIII | |
Idea zintegrowanej wielosektorowości działań w lokalnym | |
systemie ochrony dzieci przed krzywdzeniem | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361 | |
1. Podmioty i elementy działań wielosektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 | |
1.1. Sektor społeczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 | |
1.2. Sektor zdrowotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363 | |
1.3. Sektor prawny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 | |
1.4. Sektor edukacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .365 | |
1.5. Sektor polityczny i władze lokalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 | |
1.6. Organizacje pozarządowe i stowarzyszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 | |
1.7. Sektor mass mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370 | |
1.8. Spoleczność wyznaniowa i jej instytucje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370 | |
2. Zasady prowadzenia działań wielosektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .371 | |
3. Współdziałanie wielosektorowe – istota, cele i poziomy realizacji . . . . . . . . .375 | |
4. Czynniki utrudniające zintegrowaną działalność wielosektorową . . . . . . . . .386 | |
5. Determinanty efektywności współdziałania międzysektorowego: | |
rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .394 | |
ROZDZIAŁ IX | |
Bezpośredni kontekst tworzenia lokalnych systemów ochrony | |
dzieci przed krzywdzeniem – warunki na poziomie państwowym | |
1. Ogólny kontekst rozwoju lokalnych systemów ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .401 | |
2. Standardy prawa polskiego określające zachowania wobec dzieci jako | |
przestępstwo lub wykroczenie krzywdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .406 | |
3. Standardy prawne dotyczące podejmowania działań wobec sytuacji | |
krzywdzenia dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .410 | |
4. Krytyka i potrzeby modyfikacji prawnej ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .417 | |
5. Standardy prawa i rozporządzenia na temat charakteru pomocy | |
i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419 | |
6. Programy państwowe jako źródła standardów na temat charakteru | |
działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . .425 | |
7. Inne dokumenty, programy i procedury państwowe na temat standardów | |
i zasad działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . .432 | |
8. Propozycje polskich ekspertów, badaczy i praktyków na temat standardów | |
działań i tworzenia systemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem . . . . . . . . .437 | |
9. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .443 | |
ROZDZIAŁ X | |
Finalna synteza – model tworzenia lokalnych systemów ochrony | |
dzieci przed krzywdzeniem | |
1. Introdukcja. Metodologiczny kontekst propozycji modelu . . . . . . . . . . . . . . .445 | |
2. Model tworzenia i modernizowania lokalnego systemu ochrony dzieci | |
przed krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .451 | |
3. Komponenty Modelu – treść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453 | |
– założenia systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453 | |
– zasady działania systemu i jego aktywności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457 | |
– obszary działań systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .461 | |
– zadania systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .465 | |
– metodyka tworzenia systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .468 | |
4. Obszary badawczej aktywności lokalnego systemu ochrony dzieci przed | |
krzywdzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .472 | |
4.1. Trudności w doborze wskaźników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .476 | |
4.2. Identyfikacja lokalnych czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .479 | |
4.3. Problemy ewaluacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .482 | |
SŁOWO KOŃCOWE | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487 | |
BIBLIOGRAFIA | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494 | |
ANEKS | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .540 | |
INDEKS NAZWISK | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .546 | |
ABSTRACT | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .555 | |