EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Przedmiotem rozważań i analiz zaprezentowanych w książce są etyczne aspekty neoliberalizmu oraz edukacji neoliberalnej. Płynące z nich wnioski umożliwiają przyjęcie świeżej perspektywy na kształt i jakość edukacji, a szczególnie na rozwój poznawczy i etyczny współczesnego człowieka oraz na to, co przeważnie jest lub też może być dla niego ważne. Etyczne problemy neoliberalizmu często są obecne w polityce oświatowej, zarówno w Polsce jak i na świecie, mimo że dotychczas są zauważane raczej rzadko. W książce zaprezentowane są wyniki badań wskazujące na hierarchię wartości i to, co dla współczesnego człowieka jest istotne w codziennym życiu, jakie działania podejmuje oraz na ile są one zgodne z tendencjami neoliberalnymi. Złożoność omawianych problemów wymaga niejednokrotnie przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia. Dzięki temu wyłaniający się obraz rzeczywistości szkolnej w zakresie edukacji etycznej oraz codziennego funkcjonowania badanych osób pozwala przewidywać i projektować strategie działania. Publikacja adresowana jest do pracowników naukowych i studentów nauk humanistycznych oraz społecznych, jak i do rodziców, dla których odkrywanie istoty człowieczeństwa jest nadzieją na lepszą jakość życia oraz bardziej świadomą postawę w kreowaniu wizji jednostkowej i społecznej rzeczywistości. Monografia zawiera próbę odpowiedzi na pytanie o kształt rzeczywistości edukacyjnej w polskiej szkole na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych funkcjonowania nauczycieli i uznawanych przez nich wartości oraz spraw, które ich zdaniem są ważne, a także to, co jest ważne dla uczniów w opinii badanych nauczycieli. Krytyczna analiza i refleksja na temat tego, co jest ważne dla najmłodszego pokolenia (uczniowie), jak i dla pokolenia starszego/dojrzałego (nauczyciele) pozwala na wskazanie dominującego dyskursu i związanych z nim wartości, które są powszechnie promowane oraz dalszych przewidywań natury etycznej, edukacyjnej, socjologicznej czy też polityczno-ekonomicznej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2552-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. (Nie)etyczne aspekty neoliberalizmu | 25 |
1.1. Traktowanie rynku i struktur quasi-rynkowych jako etyki samej w sobie | 30 |
1.2. Wartości neoliberalizmu | 39 |
1.3. Tożsamość człowieczeństwa w czasach neoliberalizmu – homo oeconomicus i homo consumans | 61 |
1.4. Kultura konsumencka i cel życia w tej kulturze | 73 |
1.5. Redukcja człowieczeństwa w erze neoliberalizmu | 92 |
1.6. Zagrożenia związane z rynkiem jako etyką samą w sobie | 100 |
2. (Anty)edukacyjne konsekwencje neoliberalizmu | 114 |
2.1. Edukacja jako dobro prywatne, inwestycja własna | 128 |
2.2. Produktywna jednostka jako cel edukacji | 135 |
2.3. Prywatyzacja i konkurencja rynkowa w szkolnictwie | 141 |
2.4. Nasilenie ideologicznej kontroli edukacji | 156 |
2.5. Centralizacja i globalizacja w szkolnictwie | 171 |
2.6. Tendencje do uzawodowienia edukacji – ograniczenia jej funkcji | 174 |
2.7. Nasilenie procesów selekcyjnych w szkolnictwie | 185 |
2.8. Standaryzacja treści nauczania, standardy osiągnięć | 194 |
2.9. Socjalizacja do pozycji szkolnej i społecznej niższej niż rówieśników z rodzin zamożnych – nasilenie elitaryzmu | 209 |
3. Krytyka neoliberalnej edukacji etycznej – w poszukiwaniu alternatywy | 221 |
3.1. Uświadomienie istoty korporacjonizmu | 227 |
3.2. Dyskusje na temat etyki w ujęciu neoliberalizmu | 234 |
3.3. Etyka a pieniądz, zysk, chciwość | 253 |
3.4. Konkurencja wbrew wszystkim innym a konkurencja fair | 263 |
3.5. Nadmierny indywidualizm i zagrożenia z tym związane | 268 |
3.6. Kształtowanie właściwych postaw wobec pokus konsumpcji | 283 |
3.7. Ubóstwo etyczne neoliberalizmu | 292 |
3.8. Krytyczna samoświadomość i świadomość świata, w którym żyjemy | 299 |
Zakończenie | 314 |
Bibliografia | 322 |
Neoliberalism and (non)ethical implications for education (Summary) | 343 |