Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne

Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem rozważań i analiz zaprezentowanych w książce są etyczne aspekty neoliberalizmu oraz edukacji neoliberalnej. Płynące z nich wnioski umożliwiają przyjęcie świeżej perspektywy na kształt i jakość edukacji, a szczególnie na rozwój poznawczy i etyczny współczesnego człowieka oraz na to, co przeważnie jest lub też może być dla niego ważne. Etyczne problemy neoliberalizmu często są obecne w polityce oświatowej, zarówno w Polsce jak i na świecie, mimo że dotychczas są zauważane raczej rzadko. W książce zaprezentowane są wyniki badań wskazujące na hierarchię wartości i to, co dla współczesnego człowieka jest istotne w codziennym życiu, jakie działania podejmuje oraz na ile są one zgodne z tendencjami neoliberalnymi. Złożoność omawianych problemów wymaga niejednokrotnie przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia. Dzięki temu wyłaniający się obraz rzeczywistości szkolnej w zakresie edukacji etycznej oraz codziennego funkcjonowania badanych osób pozwala przewidywać i projektować strategie działania. Publikacja adresowana jest do pracowników naukowych i studentów nauk humanistycznych oraz społecznych, jak i do rodziców, dla których odkrywanie istoty człowieczeństwa jest nadzieją na lepszą jakość życia oraz bardziej świadomą postawę w kreowaniu wizji jednostkowej i społecznej rzeczywistości. Monografia zawiera próbę odpowiedzi na pytanie o kształt rzeczywistości edukacyjnej w polskiej szkole na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych funkcjonowania nauczycieli i uznawanych przez nich wartości oraz spraw, które ich zdaniem są ważne, a także to, co jest ważne dla uczniów w opinii badanych nauczycieli. Krytyczna analiza i refleksja na temat tego, co jest ważne dla najmłodszego pokolenia (uczniowie), jak i dla pokolenia starszego/dojrzałego (nauczyciele) pozwala na wskazanie dominującego dyskursu i związanych z nim wartości, które są powszechnie promowane oraz dalszych przewidywań natury etycznej, edukacyjnej, socjologicznej czy też polityczno-ekonomicznej.


Liczba stron344
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2552-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  1. (Nie)etyczne aspekty neoliberalizmu    25
  1.1. Traktowanie rynku i struktur quasi-rynkowych jako etyki samej w sobie    30
  1.2. Wartości neoliberalizmu    39
  1.3. Tożsamość człowieczeństwa w czasach neoliberalizmu – homo oeconomicus i homo consumans    61
  1.4. Kultura konsumencka i cel życia w tej kulturze    73
  1.5. Redukcja człowieczeństwa w erze neoliberalizmu    92
  1.6. Zagrożenia związane z rynkiem jako etyką samą w sobie    100
  2. (Anty)edukacyjne konsekwencje neoliberalizmu    114
  2.1. Edukacja jako dobro prywatne, inwestycja własna    128
  2.2. Produktywna jednostka jako cel edukacji    135
  2.3. Prywatyzacja i konkurencja rynkowa w szkolnictwie    141
  2.4. Nasilenie ideologicznej kontroli edukacji    156
  2.5. Centralizacja i globalizacja w szkolnictwie    171
  2.6. Tendencje do uzawodowienia edukacji – ograniczenia jej funkcji    174
  2.7. Nasilenie procesów selekcyjnych w szkolnictwie    185
  2.8. Standaryzacja treści nauczania, standardy osiągnięć    194
  2.9. Socjalizacja do pozycji szkolnej i społecznej niższej niż rówieśników z rodzin zamożnych – nasilenie elitaryzmu    209
  3. Krytyka neoliberalnej edukacji etycznej – w poszukiwaniu alternatywy    221
  3.1. Uświadomienie istoty korporacjonizmu    227
  3.2. Dyskusje na temat etyki w ujęciu neoliberalizmu    234
  3.3. Etyka a pieniądz, zysk, chciwość    253
  3.4. Konkurencja wbrew wszystkim innym a konkurencja fair    263
  3.5. Nadmierny indywidualizm i zagrożenia z tym związane    268
  3.6. Kształtowanie właściwych postaw wobec pokus konsumpcji    283
  3.7. Ubóstwo etyczne neoliberalizmu    292
  3.8. Krytyczna samoświadomość i świadomość świata, w którym żyjemy    299
  Zakończenie    314
  Bibliografia    322
  Neoliberalism and (non)ethical implications for education (Summary)    343
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia