INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Przez długie lata droga młodzieży wiejskiej do wykształcenia była w istotny sposób utrudniona przez realnie istniejące bariery strukturalne (m.in. uboższą niż w mieście sieć szkolną czy niższą jakość edukacji) i społeczne (m.in. gorszą sytuację finansową czy niższy poziom kapitału społeczno-kulturowego rodziny). Konsekwencją tego był relatywnie niewielki odsetek młodzieży wiejskiej na studiach wyższych w okresie Polski Ludowej. Przełom ustrojowy sprawił, że nowa rzeczywistość dała młodzieży (zwłaszcza wiejskiej) nieporównywalnie większe możliwości edukacyjne. Diametralnej przemianie uległ cały system oświatowy, a szczególnie szkolnictwo wyższe – od początku transformacji ustrojowej radykalnie zwiększając możliwości studiowania. Istotny wpływ na ten stan rzeczy miał również niż demograficzny, który przy znacznym rozroście szkolnictwa wyższego sprawił, że studia są dostępne niemal „na wyciągnięcie ręki”. Jak w tej nowej rzeczywistości wygląda sytuacja młodzieży wiejskiej? Jakie kierunki studiów wybiera? Jakie przyjmuje strategie studiowania? Jakie ma plany na przyszłość? Te proste, zdawałoby się, pytania, nie zawsze przynoszą oczywiste odpowiedzi.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3145-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie / | 9 |
Rozdział | 1 |
Wyższe wykształcenie – znaczenie jednostkowe i społeczne - perspektywa wiejska | |
Wstęp / | 17 |
1.1. Zmiana wartości wyższego wykształcenia w Polsce / | 18 |
1.2. Ze wsi na studia – dostępność wyższego wykształcenia dla młodzieży wiejskiej i chłopskiej w świetle badań i danych GUS / | 26 |
1.2.1. Młodzież wiejska i chłopska na studiach wyższych przed II wojną światową / | 27 |
1.2.2. Społeczne i środowiskowe różnice w dostępie do studiów wyższych w okresie Polski Ludowej / | 31 |
1.2.3. Przełom ustrojowy a demokratyzacja szans oświatowych młodzieży wiejskiej / | 41 |
1.3. Po studiach na wieś. Losy absolwentów wyższych uczelni / | 47 |
Podsumowanie / | 55 |
Rozdział | 2 |
Drogi na uniwersytet – w poszukiwaniu adekwatnych teorii i kategorii analitycznych | |
Wstęp / | 58 |
2.1. W poszukiwaniu przyczyn społecznych nierówności w edukacji – relacje pomiędzy strukturą społeczną a systemem oświatowym / | 58 |
2.1.1. Funkcjonalna wizja społeczeństwa a edukacja / | 61 |
2.1.2. Konfliktowa wizja społeczeństwa a edukacja / | 66 |
2.2. Ruchliwość społeczna jako przedmiot zainteresowań socjologii / | 71 |
2.2.1. Ruchliwość społeczna jak przedmiot badań socjologii ilościowej / | 73 |
2.2.2. Ruchliwość społeczna jako przedmiot badań socjologii i „biograficznej” / | 77 |
2.3. Ruchliwość społeczna w społeczeństwie ryzyka / | 79 |
2.4. Kariera edukacyjna jako jeden z wymiarów ruchliwości społecznej / | 83 |
Podsumowanie / | 88 |
Rozdział | 3 |
Koncepcja pracy i zaplecze warsztatowe badań własnych | |
3.1. Problematyka, pytania badawcze i zasadnicza procedura badań / | 91 |
3.2. Charakterystyka badań / | 93 |
3.3. Metodologiczne problemy z określaniem badanej zbiorowości / | 99 |
Rozdział | 4 |
Alokacja studentów wiejskiego pochodzenia w strukturze uniwersytetu – społeczne mechanizmy kształtowania się zbiorowości studentów | |
Wstęp / | 103 |
4.1. Młodzież wiejska i chłopska w strukturze uniwersytetu / | 104 |
4.2. Kierunki studiów najmniej i najbardziej „zruralizowane” / | 112 |
4.3. Regionalne zróżnicowanie pochodzenia studentów UMK w Toruniu / | 124 |
4.4. Czynniki determinujące zróżnicowany udział młodzieży wiejskiej na studiach / | 128 |
Podsumowanie / | 134 |
Rozdział | 5 |
Procedura rekrutacyjna na studia jako mechanizm selekcji społecznej | |
Wstęp / | 137 |
5.1. Procesy selekcji społecznej w trakcie „starej” procedury rekrutacyjnej / | 139 |
5.2. Procesy selekcji społecznej w trakcie „nowej” procedury rekrutacyjnej / | 146 |
Podsumowanie / | 153 |