Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne

Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka stanowi ogląd teoretyczno-empiryczny procesu adaptacji dzieci do wymagań edukacji przedmiotowej. Składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza stanowi analizę o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym zasadniczego problemu. Na tle rozważań nad sensem i znaczeniem adaptacji, podjętych w interdyscyplinarnym kontekście, dokonano opisu mechanizmu adaptacji prorozwojowej i jego uwarunkowań. Jednocześnie ukazano dzieciństwo, jako okres najbardziej sprzyjający dla procesu gromadzenia doświadczeń adaptacyjnych, dzięki nieograniczonym wówczas możliwościom centralnego układu nerwowego. Ponadto, wyeksponowano wagę edukacji szkolnej w kontekście progu między edukacją elementarną a edukacją przedmiotową, ukazując znaczenie jakości uprzednich doświadczeń szkolnych, wyniesionych z etapu edukacji zintegrowanej dla pełnienia roli ucznia na kolejnym szczeblu nauczania.


W drugiej części szeroko omówiono wyniki badań ilościowych i jakościowych procesu doświadczania drugiego progu szkolnego uczniów oraz jego uwarunkowań. Zaprezentowano wyniki badań nauczycieli i uczniów. Omówiono strategie pracy nauczycieli z punktu widzenia doświadczeń warunkujących gotowość uczniów do przekroczenia progu edukacji przedmiotowej. Poddano szczegółowej analizie doświadczenia trzecioklasistów w zakresie organizacji procesu kształcenia, aktywizacji, systemu oceniania i poczucia podmiotowości, a na ich tle dokonano opisu trudności adaptacyjnych czwartoklasistów i strategii adaptacyjnych, jakie oni uruchamiają w odpowiedzi na nie. Ponadto, ukazano kierunki zmian w zakresie psychospołecznego funkcjonowania dzieci na starcie edukacji przedmiotowej. Na końcu zamieszczono obszerne podsumowanie, w którym przedstawiono wnioski i rekomendacje skonstruowane w kontekście danych empirycznych i dorobku nauk neurokognitywnych.


Liczba stron360
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2560-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Część pierwsza: ADAPTACJA PROROZWOJOWA – W POSZUKIWANIU SENSU, ZNACZEŃ I UWARUNKOWAŃ    19
  
  1. Adaptacja jako forma rozwoju jednostki    21
  Wprowadzenie    21
  1.1. Adaptacja jako kategoria interdyscyplinarna    22
  1.2. Mechanizm adaptacji prorozwojowej i jego uwarunkowania    35
  1.3. Neurokognitywne podstawy adaptacji prorozwojowej    45
  
  2. Adaptacja w biegu życia jednostki    55
  Wprowadzenie    55
  2.1. Zmiana źródłem rozwoju człowieka    56
  2.2. Subiektywny charakter zmiany rozwojowej    61
  2.3. Adaptacja poprzez kryzysy normatywne    64
  2.4. Adaptacja rozwojowa poprzez zadania życiowe    73
  
  3. Edukacja zintegrowana wobec wyzwań edukacji przedmiotowej     78
  Wprowadzenie    78
  3.1. Adaptacja podmiotowa jako cel edukacji    79
  3.2. Wyzwania edukacji przedmiotowej    82
  3.3. Uwarunkowania adaptacji do roli ucznia klasy czwartej    87
  3.3.1. Uprzednie doświadczenia adaptacyjne a pełnienie roli ucznia klasy czwartej    89
  3.3.2. Ideologie edukacyjne nauczycieli a doświadczenia adaptacyjne czwartoklasistów    94
  3.3.3. Rola nauczycieli w adaptacji uczniów do edukacji przedmiotowej    103
  3.3.4. Znaczenie rodziny dla adaptacji szkolnej dziecka    112
  
  4. Znaczenie przestrzeni edukacyjnej dla procesu adaptacji szkolnej uczniów    116
  Wprowadzenie    116
  4.1. Jakość polskiej edukacji w krytycznym oglądzie    117
  4.2. Znaczenie społecznej i materialnej przestrzeni edukacyjnej w procesie adaptacji szkolnej     122
  4.2.1. Wartość otoczenia fizycznego     123
  4.2.2. Wartość wsparcia społecznego w procesie adaptacji szkolnej     127
  4.3. Neurokognitywne uwarunkowania przestrzeni edukacyjnej. Możliwości podtrzymywania i wzbogacania zdolności adaptacyjnych dzieci poprzez oddziaływanie na mózg     134
  
  Część druga: ADAPTACJA SZKOLNA CZWARTOKLASISTÓW – PERSPEKTYWA EMPIRYCZNA    145
  
  1. Metodologiczne podstawy badań własnych     147
  
  2. Strategie kształcenia preferowane przez nauczycieli edukacji zintegrowanej w świetle doświadczeń trzecioklasistów     160
  Wprowadzenie     160
  2.1. Nauczyciel jako kreator doświadczeń szkolnych dzieci rozwijających ich gotowość do przekroczenia progu edukacji przedmiotowej     168
  2.2. Funkcjonowanie nauczycieli edukacji zintegrowanej w zakresie organizacji procesu kształcenia     184
  2.3. Model oceniania uczniów preferowany przez nauczycieli edukacji zintegrowanej     197
  2.4. Nauczyciel jako organizator doświadczeń trzecioklasistów w zakresie poczucia podmiotowości     206
  Podsumowanie     211
  
  3. Obraz dziecka gotowego do roli ucznia klasy czwartej w kontekście edukacyjnych uwarunkowań     215
  Wprowadzenie     215
  3.1. Portret dziecka dojrzałego do roli czwartoklasisty w opiniach nauczycieli     218
  3.2. Czynniki warunkujące adaptację szkolną czwartoklasistów     220
  3.3. Trudności adaptacyjne uczniów klasy czwartej w opiniach nauczycieli i formy nauczycielskiego wsparcia     225
  Podsumowanie     233
  
  4. Codzienność edukacyjna z perspektywy doświadczeń adaptacyjnych czwartoklasistów     236
  Wprowadzenie     236
  4.1. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej w kontekście ich szkolnych źródeł     238
  4.2. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów przeciętnie aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej     245
  4.3. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów w wysokim stopniu aktywizowanych w edukacji zintegrowanej     256
  Podsumowanie     264
  
  5. Uczniowskie strategie radzenia sobie z trudnościami adaptacyjnymi     266
  Wprowadzenie     266
  5.1. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej     268
  5.2. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej     273
  5.3. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej     278
  Podsumowanie     285
  
  6. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci na starcie edukacji przedmiotowej. Kierunki zmian w zakresie samooceny i samopoczucia     290
  Wprowadzenie     290
  6.1. Dynamika samooceny uczniów na drugim progu edukacyjnym     291
  6.1.1. Kierunki zmian samooceny uczniów nieaktywizowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej     292
  6.1.2. Kierunki zmian samooceny uczniów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej     295
  6.1.3. Kierunki zmian samooceny uczniów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej     299
  6.2. Kierunki zmian w samopoczuciu uczniów po przekroczeniu progu edukacji przedmiotowej     303
  6.2.1. K ierunki zmian samopoczucia uczniów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej     304
  6.2.2. K ierunki zmian samopoczucia uczniów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej     307
  6.2.3. K ierunki zmian samopoczucia uczniów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej     309
  Podsumowanie     314
  
  Wnioski i rekomendacje     316
  Wnioski     316
  Rekomendacje     322
  Bibliografia     342
  The pupil’s transition from primary to secondary education. Theoretical-empirical study (Summary)     358
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia