O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie

O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor rozważa związek edukacji z rodziną, jak się okazuje – ważny ze względów pedagogicznych i dla podmiotów go tworzących, wymagający swoistego monitoringu badawczego, wynikającego z dynamiki jego postaci, warunkowanej bogatym kontekstem „płynnych” uwarunkowań. Opis i analiza problematyki związku edukacji z rodziną oparte są na refleksjach teoretycznych, poszukiwaniach badawczych, wynikających z nich wnioskach także wynikach badań własnych. Pozwala to na rozpatrzenie i zaprezentowanie zasadniczego przedmiotu poznania w dwóch wymiarach: społecznym – poprzez odwołanie się do ujęcia obiektywistycznego oraz indywidualistycznym, podmiotowym – z perspektywy subiektywizmu. Konkretyzację obrazu edukacji wiązanej z rodziną, opartą na współistnieniu elementów znaczących strukturalnie, jak i tych wynikających z jakościowych badań jednostkowych biografii zawierają kolejne rozdziały książki. Zawarta jest w nich między innymi refleksja wskazująca na trendy ponowoczesności i te obowiązujące w kontekstach społeczeństwa polskiego, także wzbudzająca zainteresowanie biografią – jako kategorią wykorzystywaną do przyglądania się edukacji.


Rok wydania2013
Liczba stron332
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2578-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  ROZDZIAŁ I. Edukacja – eksplikacja fenomenu, w stronę rodziny     21
  Wprowadzenie     21
  1. Edukacja uwikłana ideologicznie     23
  2. Edukacja przez pryzmat teorii     32
  3. Edukacja w wydaniu strategicznym     46
  Konkluzja: O jaką edukację chodzi?     51
  
  ROZDZIAŁ II. Rodzina jako kontekst edukacji. Podpowiedzi socjologiczne     55
  Wprowadzenie     55
  1. Rodzinna socjalizacja     57
  2. Rodzina a struktura społeczna     64
  3. Rodzina i kapitał społeczny     71
  4. „Kapitał rodzinny” a edukacja dziecka     77
  
  ROZDZIAŁ III. Edukacja – rodzina. Wzajemne (nie) konieczne relacje     85
  Wprowadzenie     85
  1. Problem związków edukacji i rodziny. Inspiracje teoretyczno-badawcze     87
  2. Edukacja w relacji z rodziną. Zasadnicze wątki, nowe ustalenia     107
  3. Próba „urefleksyjnienia” relacji. Kręta droga do wspólnoty edukacyjnej     125
  
  ROZDZIAŁ IV. Edukacja w warunkach zmieniającego się społeczeństwa. Odniesienia do rodziny – transformacyjne realia     149
  Wprowadzenie     149
  1. System edukacji a społeczna strukturalizacja     151
  2. Odkrywanie realności edukacyjnej: o (nie)zamierzonych skutkach     169
  3. Odczarowywanie edukacji: od pożądanej równości do nieuniknionego zróżnicowania     184
  
  ROZDZIAŁ V. Edukacja w jednostkowych biografiach. Perspektywa obecności rodziny – z badań własnych     209
  Wprowadzenie     209
  1. Edukacja w biografii jednostki. Założenia – zakres analiz – konkretyzacje badawcze     212
  2. Narratorzy i ogólne organizacje ich edukacyjnych biografii     230
  3. Edukacja w narracjach – odkrywanie znaczenia edukacji dla jednostkowego życia     252
  4. Rodzice wobec edukacyjnych dążeń ich dzieci. Narracyjne odtwarzanie roli rodziny w edukacji     266
  5. Podmiot ze swą historią uczenia się – interpretatywne przeglądanie przebiegu edukacji zinstytucjonalizowanej     274
  
  Podsumowanie     287
  Zakończenie. O związku edukacji z rodziną raz jeszcze: czyli w stronę polityki i podmiotowości     291
  Bibliografia     299
  On the relationship between education and a family. Social contexts and individual biographies (Summary)     329
RozwińZwiń