INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Autor rozważa związek edukacji z rodziną, jak się okazuje – ważny ze względów pedagogicznych i dla podmiotów go tworzących, wymagający swoistego monitoringu badawczego, wynikającego z dynamiki jego postaci, warunkowanej bogatym kontekstem „płynnych” uwarunkowań. Opis i analiza problematyki związku edukacji z rodziną oparte są na refleksjach teoretycznych, poszukiwaniach badawczych, wynikających z nich wnioskach także wynikach badań własnych. Pozwala to na rozpatrzenie i zaprezentowanie zasadniczego przedmiotu poznania w dwóch wymiarach: społecznym – poprzez odwołanie się do ujęcia obiektywistycznego oraz indywidualistycznym, podmiotowym – z perspektywy subiektywizmu. Konkretyzację obrazu edukacji wiązanej z rodziną, opartą na współistnieniu elementów znaczących strukturalnie, jak i tych wynikających z jakościowych badań jednostkowych biografii zawierają kolejne rozdziały książki. Zawarta jest w nich między innymi refleksja wskazująca na trendy ponowoczesności i te obowiązujące w kontekstach społeczeństwa polskiego, także wzbudzająca zainteresowanie biografią – jako kategorią wykorzystywaną do przyglądania się edukacji.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 332 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2578-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ I. Edukacja – eksplikacja fenomenu, w stronę rodziny | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
1. Edukacja uwikłana ideologicznie | 23 |
2. Edukacja przez pryzmat teorii | 32 |
3. Edukacja w wydaniu strategicznym | 46 |
Konkluzja: O jaką edukację chodzi? | 51 |
ROZDZIAŁ II. Rodzina jako kontekst edukacji. Podpowiedzi socjologiczne | 55 |
Wprowadzenie | 55 |
1. Rodzinna socjalizacja | 57 |
2. Rodzina a struktura społeczna | 64 |
3. Rodzina i kapitał społeczny | 71 |
4. „Kapitał rodzinny” a edukacja dziecka | 77 |
ROZDZIAŁ III. Edukacja – rodzina. Wzajemne (nie) konieczne relacje | 85 |
Wprowadzenie | 85 |
1. Problem związków edukacji i rodziny. Inspiracje teoretyczno-badawcze | 87 |
2. Edukacja w relacji z rodziną. Zasadnicze wątki, nowe ustalenia | 107 |
3. Próba „urefleksyjnienia” relacji. Kręta droga do wspólnoty edukacyjnej | 125 |
ROZDZIAŁ IV. Edukacja w warunkach zmieniającego się społeczeństwa. Odniesienia do rodziny – transformacyjne realia | 149 |
Wprowadzenie | 149 |
1. System edukacji a społeczna strukturalizacja | 151 |
2. Odkrywanie realności edukacyjnej: o (nie)zamierzonych skutkach | 169 |
3. Odczarowywanie edukacji: od pożądanej równości do nieuniknionego zróżnicowania | 184 |
ROZDZIAŁ V. Edukacja w jednostkowych biografiach. Perspektywa obecności rodziny – z badań własnych | 209 |
Wprowadzenie | 209 |
1. Edukacja w biografii jednostki. Założenia – zakres analiz – konkretyzacje badawcze | 212 |
2. Narratorzy i ogólne organizacje ich edukacyjnych biografii | 230 |
3. Edukacja w narracjach – odkrywanie znaczenia edukacji dla jednostkowego życia | 252 |
4. Rodzice wobec edukacyjnych dążeń ich dzieci. Narracyjne odtwarzanie roli rodziny w edukacji | 266 |
5. Podmiot ze swą historią uczenia się – interpretatywne przeglądanie przebiegu edukacji zinstytucjonalizowanej | 274 |
Podsumowanie | 287 |
Zakończenie. O związku edukacji z rodziną raz jeszcze: czyli w stronę polityki i podmiotowości | 291 |
Bibliografia | 299 |
On the relationship between education and a family. Social contexts and individual biographies (Summary) | 329 |