Konstruowanie wiedzy w pisemnych i asynchronicznych interakcjach online

Konstruowanie wiedzy w pisemnych i asynchronicznych interakcjach online

Nowe możliwości dla dydaktyki języków obcych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podejmowany w monografii temat wpisuje się w ważny obszar współczesnej dydaktyki języków obcych, jakim jest nauczanie/uczenie się wspomagane przez komputer. Głównym przedmiotem rozważań są możliwości organizowania w przestrzeni wirtualnej zadań wykonywanych w grupie, w których uczący się podejmują działania konstruowania wiedzy. W centrum naszej uwagi znajdują się działania inicjowania i prowadzenia interakcji online odpowiadającej gatunkowym właściwościom dyskusji rzeczowej w dwóch kontekstach: na platformie do nauczania zdalnego (interakcja prowadzona wewnątrz grupy uczniowskiej) i na internetowych portalach medialnych. Celem przedstawianego w pracy badania było zaproponowanie modelu dyskusji rzeczowej, uwzględniającego specyfikę procesów konstruowania znaczeń w komunikacji pisemnej i asynchronicznej i dostosowanego do celów kształcenia na studiach filologicznych.
W ramach badania w działaniu, które przeprowadziliśmy w Instytucie Filologii Romańskiej UAM podjęliśmy się ustalenia źródeł trudności, jakie napotykają studenci na etapie wdrożenia do pracy online, i zaproponowaliśmy zadania, które pozwolić mogą partnerom dydaktycznym skuteczniej negocjować swoje wyobrażenia zadania oraz lepiej dostosować swoje działania do wymagań dyskusji rzeczowej. Formułowane wnioski potwierdzają słuszność diagnozy u podstaw interwencji dydaktycznej i wspierają budowanie wiedzy osobistej przez nauczyciela-badacza.


Rok wydania2022
Liczba stron328
KategoriaDydaktyka języków obcych
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4049-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział 1. Nauczanie / uczenie się wspomagane przez komputer a potrzeby współczesnej glottodydaktyki     19
  1.1. Nauczanie / uczenie się języków obcych wspomagane przez komputer     21
    1.1.1. Terminologia stosowana w piśmiennictwie glottodydaktycznym     24
    1.1.2. Komunikacja zapośredniczona przez komputer jako obszar badań we współczesnej dydaktyce akademickiej     26
    1.1.3. Współczesne badania nad doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej w projektach opartych o współpracę na odległość     28
    1.1.4. Tendencje i prognozy w rozwoju i stosowaniu nowych technologii w kształceniu akademickim     31
  1.2. Kompetencja medialna i umiejętności informacyjne jako składowe kompetencji komunikacyjnej     36
    1.2.1. Doskonalenie kompetencji medialnej w epoce dominacji internetu     40
    1.2.2. Rozwijanie umiejętności informacyjnych w założeniach współczesnej edukacji medialnej     41
  1.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych     42
    1.3.1. Model kompetencji zawodowych Compton     43
    1.3.2. Model kompetencji zawodowych Guichona     45
    1.3.3. Model profesjonalnych kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (MEMIC)     46
    1.3.4. Stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych jako element kompetencji zawodowej nauczycieli akademickich     47
  1.4. Podsumowanie     49
  Rozdział 2. Stosowanie narzędzia forum w zdalnych i mieszanych modelach kształcenia     51
  2.1. Mieszane modele nauczania / uczenia się w kontekście kształcenia instytucjonalnego     52
    2.1.1. B-learning w europejskim kształceniu akademickim     54
    2.1.2. Typologia kursów hybrydowych     57
  2.2. Innowacyjny charakter mieszanych form kształcenia     60
  2.3. Uczniowskie interakcje na forum jako przedmiot badań     63
    2.3.1. Forum jako narzędzie komunikacji o specyficznych możliwościach     64
    2.3.2. Forum jako miejsce interakcji uczniowskich     66
    2.3.3. Forum jako miejsce uczenia się     67
    2.3.4. Obserwacja interakcji na forum w świetle wyzwań metodologicznych     68
  2.4. Narzędzie forum w pracy nauczyciela     71
  2.5. Forum ogólne jako przestrzeń komunikacji na platformie edukacyjnej     75
    2.5.1. Formy i cele interakcji dydaktycznych na forum ogólnym     76
    2.5.2. Zakres odpowiedzialności osoby nauczającej na forum ogólnym     77
  2.6. Zarządzanie procesami uczenia się w pisemnej i asynchronicznej komunikacji online     79
    2.6.1. Teoria dystansu transakcyjnego a wyznaczniki skutecznej interakcji w zadaniach online     79
    2.6.2. Uczestnictwo w interakcji online jako kategoria opisowa     82
    2.6.3. Regulowanie obecności rozmówców w pracy online     86
  2.7. Podsumowanie     92
  Rozdział 3. Konceptualizowanie procesów uczenia się w interakcjach grupowych     93
  3.1. Założenia dydaktyki konstruktywistycznej     94
    3.1.1. Sytuacja konfliktu społeczno-kognitywnego u podstaw uczenia się w interakcji     98
    3.1.2. Współpraca w zadaniach grupowych     98
  3.2. Postawy uczących się a formy ich aktywności     99
    3.2.1. Rozwijanie kompetencji strategicznej jako działanie upodmiotowienia     103
    3.2.2. Wspieranie i rozwijanie autonomii u osób uczących się     104
    3.2.3. Myślenie krytyczne jako forma działania oraz jako postawa     106
  3.3. Doświadczenie interakcji w pracy grupowej     108
    3.3.1. Praca w grupie w kontekście kształcenia instytucjonalnego     108
    3.3.2. Formy interakcji a działania negocjowania znaczeń     111
    3.3.3. Uczenie się w zadaniach opartych na komunikacji zapośredniczonej     113
  3.4. Współczesne kierunki badań nad argumentacją     115
  3.5. Pojęcie gatunku a cele rozwijania kompetencji komunikacyjnej     121
    3.5.1. Pojęcie wzorca gatunkowego oraz planowanie sekwencji dydaktycznych w perspektywie dyskursywnej     123
  3.6. Specyfika gatunkowa wybranych realizacji zadania dyskusji     125
    3.6.1. Debata i dyskusja jako zadania argumentacyjne     126
    3.6.2. Dyskusja rzeczowa i dyskusja krytyczna     127
    3.6.3. Zadania dyskusji proponowane w środowisku online     130
  3.7. Podsumowanie     133
  Rozdział 4. Praktyki publicznej, pisemnej i asynchronicznej komunikacji online     134
  4.1. Rozwój badań nad komunikacją elektroniczną     136
    4.1.1. Konstytuowanie się gatunków w komunikacji elektronicznej     138
    4.1.2. Perspektywa porównawcza przy wyodrębnianiu gatunków internetowych     141
    4.1.3. Badania nad gatunkami internetowymi w piśmiennictwie polskim     145
  4.2. Interakcja na forum jako realizacja dyskusji pisemnej i asynchronicznej w małej grupie    149
  4.3. Aktywność użytkowników mediów w perspektywie dyskursywnej     151
    4.3.1. List do redakcji jako udział w debacie publicznej     152
    4.3.2. Listy do redakcji jako ewoluująca praktyka społeczna     158
  4.4. Praktyki komunikacyjne w internecie a nowe możliwości zabierania głosu w przestrzeni publicznej     159
    4.4.1. Konstruowanie wiedzy w interakcjach publicznych – konteksty i narzędzia     161
    4.4.2. Interakcja na forum publicznym i otwartym jako doświadczenie argumentacji     165
  4.5. Publikacja komentarzy na portalach medialnych     170
    4.5.1. Komentarz jako praktyka dyskursywna reorganizująca doświadczenie komunikacji medialnej     173
    4.5.2. Komentarz jako działanie porządkowania doświadczeń i budowania interpretacji osobistych     175
  4.6. Podsumowanie     179
  Rozdział 5. Forum jako przestrzeń interakcji uczeniowych     181
  5.1. Obserwacja interakcji online a potrzeby badawcze glottodydaktyki     182
  5.2. Forum jako przestrzeń interakcji argumentacyjnych: modelowanie formy interakcji i działań konstruowania wiedzy     184
  5.3. Modelowanie procesów uczenia się w interakcjach online – akcentowanie procesów poznawczych     186
    5.3.1. Propozycja 1: siatka obserwacji dla działań grupowych online (propozycja Henri)     187
    5.3.2. Propozycja 2: model dyskusji oparty na działaniach myślenia krytycznego (propozycja Garrisona, Andersona i Archera)     191
    5.3.3. Propozycja 3: kategorie obserwacji oparte na wyznacznikach działań myślenia krytycznego (propozycja Newmana, Webba i Cochrane’a)     194
    5.3.4. Propozycja 4: model debaty online (propozycja Gunawardena, Lowe’a i Andersona)     197
  5.4. Weryfikacja teoretycznych założeń dotyczących formy i przebiegu dyskusji online jako sytuacji konstruowania wiedzy – wnioski z badań empirycznych     199
    5.4.1. Interakcja grupowa jako sytuacja konstruowania wiedzy     200
    5.4.2. Wspieranie działań uczenia się w grupowych zadaniach online     205
    5.4.3. Obserwacja i opis interakcji online jako sytuacji uczenia się – ustalenia metodologiczne     207
  5.5. Kategorie obserwacji zorientowane na opis i walidację wiedzy     211
    5.5.1. Propozycja 1: kadr teoretyczny dla obserwacji procesów konstruowania wiedzy (propozycja Weinbergera i Fischera, Kuster i Lameul) w zadaniu online opartym na współpracy     213
    5.5.2. Propozycja 2: wyznaczniki działań współkonstruowania wiedzy w interakcji online (propozycja Dejean-Thircuir)     220
    5.5.3. Propozycja 3: Knowledge Forum – samoocena jako technika pracy wspierająca uczenie się w interakcji grupowej na forum     222
    5.5.4. Weryfikacja operacyjności siatek obserwacji zorientowanych na ocenę procesów konstruowania wiedzy     226
  5.6. Podsumowanie     227
  Rozdział 6. Wdrożenie do konstruowania znaczeń online     230
  6.1. Postawienie problemu badawczego     230
    6.1.1. Cele badania i formułowane pytania badawcze     232
    6.1.2. Zastosowana metodologia     233
    6.1.3. Przebieg badania     236
  6.2. Sprawozdanie z badania: dyskusja rzeczowa jako gatunek w elektronicznej komunikacji akademickiej     238
    6.2.1. Wyznaczniki kompetencji akademickiej w zadaniu dyskusji rzeczowej     239
    6.2.2. Właściwości kontraktu komunikacyjnego u podstaw pisemnej i asynchronicznej dyskusji rzeczowej     242
    6.2.3. Wdrażanie do dyskusji rzeczowej jako zadania akademickiego     245
  6.3. Podsumowanie badania w działaniu     292
  Zakończenie     297
  Bibliografia     305
  Spis rysunków i tabel     325
  Summary. Constructing knowledge in written and asynchronous online interactions. New possibilities for language teaching and learning     327
RozwińZwiń