INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Podejmowany w monografii temat wpisuje się w ważny obszar współczesnej dydaktyki języków obcych, jakim jest nauczanie/uczenie się wspomagane przez komputer. Głównym przedmiotem rozważań są możliwości organizowania w przestrzeni wirtualnej zadań wykonywanych w grupie, w których uczący się podejmują działania konstruowania wiedzy. W centrum naszej uwagi znajdują się działania inicjowania i prowadzenia interakcji online odpowiadającej gatunkowym właściwościom dyskusji rzeczowej w dwóch kontekstach: na platformie do nauczania zdalnego (interakcja prowadzona wewnątrz grupy uczniowskiej) i na internetowych portalach medialnych. Celem przedstawianego w pracy badania było zaproponowanie modelu dyskusji rzeczowej, uwzględniającego specyfikę procesów konstruowania znaczeń w komunikacji pisemnej i asynchronicznej i dostosowanego do celów kształcenia na studiach filologicznych.
W ramach badania w działaniu, które przeprowadziliśmy w Instytucie Filologii Romańskiej UAM podjęliśmy się ustalenia źródeł trudności, jakie napotykają studenci na etapie wdrożenia do pracy online, i zaproponowaliśmy zadania, które pozwolić mogą partnerom dydaktycznym skuteczniej negocjować swoje wyobrażenia zadania oraz lepiej dostosować swoje działania do wymagań dyskusji rzeczowej. Formułowane wnioski potwierdzają słuszność diagnozy u podstaw interwencji dydaktycznej i wspierają budowanie wiedzy osobistej przez nauczyciela-badacza.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Dydaktyka języków obcych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4049-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Nauczanie / uczenie się wspomagane przez komputer a potrzeby współczesnej glottodydaktyki | 19 |
1.1. Nauczanie / uczenie się języków obcych wspomagane przez komputer | 21 |
1.1.1. Terminologia stosowana w piśmiennictwie glottodydaktycznym | 24 |
1.1.2. Komunikacja zapośredniczona przez komputer jako obszar badań we współczesnej dydaktyce akademickiej | 26 |
1.1.3. Współczesne badania nad doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej w projektach opartych o współpracę na odległość | 28 |
1.1.4. Tendencje i prognozy w rozwoju i stosowaniu nowych technologii w kształceniu akademickim | 31 |
1.2. Kompetencja medialna i umiejętności informacyjne jako składowe kompetencji komunikacyjnej | 36 |
1.2.1. Doskonalenie kompetencji medialnej w epoce dominacji internetu | 40 |
1.2.2. Rozwijanie umiejętności informacyjnych w założeniach współczesnej edukacji medialnej | 41 |
1.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych | 42 |
1.3.1. Model kompetencji zawodowych Compton | 43 |
1.3.2. Model kompetencji zawodowych Guichona | 45 |
1.3.3. Model profesjonalnych kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (MEMIC) | 46 |
1.3.4. Stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych jako element kompetencji zawodowej nauczycieli akademickich | 47 |
1.4. Podsumowanie | 49 |
Rozdział 2. Stosowanie narzędzia forum w zdalnych i mieszanych modelach kształcenia | 51 |
2.1. Mieszane modele nauczania / uczenia się w kontekście kształcenia instytucjonalnego | 52 |
2.1.1. B-learning w europejskim kształceniu akademickim | 54 |
2.1.2. Typologia kursów hybrydowych | 57 |
2.2. Innowacyjny charakter mieszanych form kształcenia | 60 |
2.3. Uczniowskie interakcje na forum jako przedmiot badań | 63 |
2.3.1. Forum jako narzędzie komunikacji o specyficznych możliwościach | 64 |
2.3.2. Forum jako miejsce interakcji uczniowskich | 66 |
2.3.3. Forum jako miejsce uczenia się | 67 |
2.3.4. Obserwacja interakcji na forum w świetle wyzwań metodologicznych | 68 |
2.4. Narzędzie forum w pracy nauczyciela | 71 |
2.5. Forum ogólne jako przestrzeń komunikacji na platformie edukacyjnej | 75 |
2.5.1. Formy i cele interakcji dydaktycznych na forum ogólnym | 76 |
2.5.2. Zakres odpowiedzialności osoby nauczającej na forum ogólnym | 77 |
2.6. Zarządzanie procesami uczenia się w pisemnej i asynchronicznej komunikacji online | 79 |
2.6.1. Teoria dystansu transakcyjnego a wyznaczniki skutecznej interakcji w zadaniach online | 79 |
2.6.2. Uczestnictwo w interakcji online jako kategoria opisowa | 82 |
2.6.3. Regulowanie obecności rozmówców w pracy online | 86 |
2.7. Podsumowanie | 92 |
Rozdział 3. Konceptualizowanie procesów uczenia się w interakcjach grupowych | 93 |
3.1. Założenia dydaktyki konstruktywistycznej | 94 |
3.1.1. Sytuacja konfliktu społeczno-kognitywnego u podstaw uczenia się w interakcji | 98 |
3.1.2. Współpraca w zadaniach grupowych | 98 |
3.2. Postawy uczących się a formy ich aktywności | 99 |
3.2.1. Rozwijanie kompetencji strategicznej jako działanie upodmiotowienia | 103 |
3.2.2. Wspieranie i rozwijanie autonomii u osób uczących się | 104 |
3.2.3. Myślenie krytyczne jako forma działania oraz jako postawa | 106 |
3.3. Doświadczenie interakcji w pracy grupowej | 108 |
3.3.1. Praca w grupie w kontekście kształcenia instytucjonalnego | 108 |
3.3.2. Formy interakcji a działania negocjowania znaczeń | 111 |
3.3.3. Uczenie się w zadaniach opartych na komunikacji zapośredniczonej | 113 |
3.4. Współczesne kierunki badań nad argumentacją | 115 |
3.5. Pojęcie gatunku a cele rozwijania kompetencji komunikacyjnej | 121 |
3.5.1. Pojęcie wzorca gatunkowego oraz planowanie sekwencji dydaktycznych w perspektywie dyskursywnej | 123 |
3.6. Specyfika gatunkowa wybranych realizacji zadania dyskusji | 125 |
3.6.1. Debata i dyskusja jako zadania argumentacyjne | 126 |
3.6.2. Dyskusja rzeczowa i dyskusja krytyczna | 127 |
3.6.3. Zadania dyskusji proponowane w środowisku online | 130 |
3.7. Podsumowanie | 133 |
Rozdział 4. Praktyki publicznej, pisemnej i asynchronicznej komunikacji online | 134 |
4.1. Rozwój badań nad komunikacją elektroniczną | 136 |
4.1.1. Konstytuowanie się gatunków w komunikacji elektronicznej | 138 |
4.1.2. Perspektywa porównawcza przy wyodrębnianiu gatunków internetowych | 141 |
4.1.3. Badania nad gatunkami internetowymi w piśmiennictwie polskim | 145 |
4.2. Interakcja na forum jako realizacja dyskusji pisemnej i asynchronicznej w małej grupie | 149 |
4.3. Aktywność użytkowników mediów w perspektywie dyskursywnej | 151 |
4.3.1. List do redakcji jako udział w debacie publicznej | 152 |
4.3.2. Listy do redakcji jako ewoluująca praktyka społeczna | 158 |
4.4. Praktyki komunikacyjne w internecie a nowe możliwości zabierania głosu w przestrzeni publicznej | 159 |
4.4.1. Konstruowanie wiedzy w interakcjach publicznych – konteksty i narzędzia | 161 |
4.4.2. Interakcja na forum publicznym i otwartym jako doświadczenie argumentacji | 165 |
4.5. Publikacja komentarzy na portalach medialnych | 170 |
4.5.1. Komentarz jako praktyka dyskursywna reorganizująca doświadczenie komunikacji medialnej | 173 |
4.5.2. Komentarz jako działanie porządkowania doświadczeń i budowania interpretacji osobistych | 175 |
4.6. Podsumowanie | 179 |
Rozdział 5. Forum jako przestrzeń interakcji uczeniowych | 181 |
5.1. Obserwacja interakcji online a potrzeby badawcze glottodydaktyki | 182 |
5.2. Forum jako przestrzeń interakcji argumentacyjnych: modelowanie formy interakcji i działań konstruowania wiedzy | 184 |
5.3. Modelowanie procesów uczenia się w interakcjach online – akcentowanie procesów poznawczych | 186 |
5.3.1. Propozycja 1: siatka obserwacji dla działań grupowych online (propozycja Henri) | 187 |
5.3.2. Propozycja 2: model dyskusji oparty na działaniach myślenia krytycznego (propozycja Garrisona, Andersona i Archera) | 191 |
5.3.3. Propozycja 3: kategorie obserwacji oparte na wyznacznikach działań myślenia krytycznego (propozycja Newmana, Webba i Cochrane’a) | 194 |
5.3.4. Propozycja 4: model debaty online (propozycja Gunawardena, Lowe’a i Andersona) | 197 |
5.4. Weryfikacja teoretycznych założeń dotyczących formy i przebiegu dyskusji online jako sytuacji konstruowania wiedzy – wnioski z badań empirycznych | 199 |
5.4.1. Interakcja grupowa jako sytuacja konstruowania wiedzy | 200 |
5.4.2. Wspieranie działań uczenia się w grupowych zadaniach online | 205 |
5.4.3. Obserwacja i opis interakcji online jako sytuacji uczenia się – ustalenia metodologiczne | 207 |
5.5. Kategorie obserwacji zorientowane na opis i walidację wiedzy | 211 |
5.5.1. Propozycja 1: kadr teoretyczny dla obserwacji procesów konstruowania wiedzy (propozycja Weinbergera i Fischera, Kuster i Lameul) w zadaniu online opartym na współpracy | 213 |
5.5.2. Propozycja 2: wyznaczniki działań współkonstruowania wiedzy w interakcji online (propozycja Dejean-Thircuir) | 220 |
5.5.3. Propozycja 3: Knowledge Forum – samoocena jako technika pracy wspierająca uczenie się w interakcji grupowej na forum | 222 |
5.5.4. Weryfikacja operacyjności siatek obserwacji zorientowanych na ocenę procesów konstruowania wiedzy | 226 |
5.6. Podsumowanie | 227 |
Rozdział 6. Wdrożenie do konstruowania znaczeń online | 230 |
6.1. Postawienie problemu badawczego | 230 |
6.1.1. Cele badania i formułowane pytania badawcze | 232 |
6.1.2. Zastosowana metodologia | 233 |
6.1.3. Przebieg badania | 236 |
6.2. Sprawozdanie z badania: dyskusja rzeczowa jako gatunek w elektronicznej komunikacji akademickiej | 238 |
6.2.1. Wyznaczniki kompetencji akademickiej w zadaniu dyskusji rzeczowej | 239 |
6.2.2. Właściwości kontraktu komunikacyjnego u podstaw pisemnej i asynchronicznej dyskusji rzeczowej | 242 |
6.2.3. Wdrażanie do dyskusji rzeczowej jako zadania akademickiego | 245 |
6.3. Podsumowanie badania w działaniu | 292 |
Zakończenie | 297 |
Bibliografia | 305 |
Spis rysunków i tabel | 325 |
Summary. Constructing knowledge in written and asynchronous online interactions. New possibilities for language teaching and learning | 327 |