Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych

Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych

Możliwości i zaniedbania

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

38,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Edukacja jest powiązana ze zjawiskami kulturowymi, społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi. Czas zmian politycznych w latach dziewięćdziesiątych wywołał też rewolucję w systemie oświaty. Do tej pory toczą się dyskusje nad kierunkiem reformy, nad kształtem podstawy programowej, wynikające z przeobrażeń w pojmowaniu istoty problemu i pluralizmu ujęć zagadnienia oraz dowodzące, jak wiele jest ideologii edukacyjnych.


W literaturze dotyczącej edukacji geograficznej w gimnazjum przedstawia się raczej przypadkowe aspekty kształcenia geograficznego, głównie dotyczące treści kształcenia oraz metod i technik stosowanych na lekcjach, wyrażanych w formie wskazań, postulatów i zaleceń aplikacyjnych. Mało jest badań nad „codziennością” lekcji geografii i refleksji na temat charakteru wiedzy, którą one z sobą niosą. Niniejsze badania mają na celu, choć częściowe wypełnienie tej luki.


Dwa pierwsze rozdziały pracy dotyczą ujęć teoretycznych edukacji. Na ich tle w następnym rozdziale zostały ukazane aspekty dydaktyczne geografii w szkole. W rozdziale trzecim zawarto wyjaśnienia i uzasadnienia podjętej strategii badawczej, zmierzającej do odpowiedzi na postawione pytania:


1. W jaki sposób konstruowana jest wiedza geograficzna na lekcjach w gimnazjum?


2. Jaka jest rola poznawcza i koncepcyjna ucznia i nauczyciela w procesie uczenia się geografii?


3. Jakie teorie dydaktyczne i ideologie wychowania (uświadamiane lub nie) leżą u podstaw kształcenia geograficznego w gimnazjum?


Po przedstawieniu założeń teoretycznych w kolejnych rozdziałach przedstawiono losy edukacji geograficznej w szkole. Autorka zaczęła od analizy programów, podręczników i innych materiałów metodycznych, starając się dociec na ich podstawie, ku jakiej edukacji kierują one ucznia i nauczyciela. Następne rozdziały dotyczą już tego, co dzieje się na lekcjach geografii w klasach gimnazjalnych. Przeprowadzono analizę z różnych perspektyw: odnoszących się do charakteru wiedzy geograficznej w gimnazjum, komunikowania się na lekcjach geografii i strategii nauczania na obserwowanych lekcjach. Badanie umożliwiło wyciągnięcie wniosków dotyczących zaniedbań i możliwości konstruowania wiedzy geograficznej w gimnazjum.


Liczba stron272
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-227-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Podziękowania    11
  1. Podejścia do edukacji w dydaktyce ogólnej – między przekazywaniem znaczeń a samodzielnością uczenia się    13
    1.1. Statyzm i dynamizm dydaktyczny a edukacja monologowa i dialogowa    14
    1.2. Pedagogiczne ideologie przekazu versus ideologie konstrukcji wiedzy    28
  2. Zmiany w myśleniu o procesach uczenia się – inspiracje psychologiczne    41
    2.1. Uczenie się w teorii behawiorystycznej i jej wpływ na dydaktykę szkolną    41
    2.2. Uczenie się w teorii konstruktywistycznej – ku zmianie modelu edukacji    50
  3. Nauczanie geografii w świetle myśli dydaktycznej    69
    3.1. Poglądy na istotę wiedzy geograficznej    70
    3.2. Rekonstrukcja celów i treści edukacji geograficznej w perspektywie współczesnych teorii nauczania    80
  4. Założenia metodologiczne badań własnych    103
    4.1. Przedmiot i cel badań oraz ich uzasadnienie    103
    4.2. Wybór strategii badawczej    107
    4.3. Problematyka badawcza    121
    4.4. Metody i techniki badawcze    129
    4.5. Organizacja i przebieg badań    139
  5. Procesy konstruowania wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych w świetle badań własnych    141
    5.1. Metody i strategie nauczania geografii w materiałach dydaktycznych jako przejawy ideologii edukacyjnych    141
      5.1.1. Nauczanie początkowe    144
      5.1.2. Szkoła podstawowa – przyroda    150
      5.1.3. Geografia w gimnazjum    158
        5.1.3.1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego    158
        5.1.3.2. Programy nauczania, poradniki i inne materiały    163
    5.2. Dominacja geograficznej wiedzy nazewniczej w gimnazjum    173
    5.3. Porozumiewanie się na lekcjach geografii    197
    5.4. Strategie działań dydaktycznych i teorie je legitymizujące    218
  6. Zaniedbania i możliwości gimnazjalnej edukacji geograficznej    247
    6.1. Obszary zaniedbań gimnazjalnej edukacji geograficznej    248
    6.2. Obszary niewykorzystanych możliwości – sugestie dla praktyki    253
  Bibliografia    261
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia