Cognitive-affective profile of gifted adult foreign language learners

Cognitive-affective profile of gifted adult foreign language learners

7 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

13,12

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Zdolności do nauki języków obcych, należące do grupy specjalnych zdolności poznawczych,stanowią zespół cech, które spośród wszystkich czynników indywidualnych mają największą trafność prognostyczną co do wyniku nauki języka obcego. Pojęcie zdolności językowej wywodzi się z psychologii cech indywidualnych i stanowi element szeroko definiowanego pojęcia ogólnej zdolności poznawczej, czyli inteligencji. Niemniej jednak zdolności językowe są częściowo niezależne od inteligencji, jak również wykazują znaczne zróżnicowanie ilościowe i jakościowe, jeżeli chodzi o ich występowanie u poszczególnych osób.
Cel niniejszej pracy stanowi przedstawienie współczesnego stanu nauki na temat specjalnych zdolności językowych oraz omówienie wyników badania przeprowadzonego na 44 ponadprzeciętnie uzdolnionych dorosłych uczniach języka obcego. Efektem tego jest zaproponowanie modelu zdolności językowych, uwzględniającego czynniki poznawcze i osobowościowe, a także definicji ponadprzeciętnie uzdolnionego ucznia języka obcego.
(fragment streszczenia)


Liczba stron266
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-176-7
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  INTRODUCTION     9
  
  CHAPTER ONE: HUMAN COGNITIVE ABILITIES – BASIC CONCEPTUAL ISSUES     13
  Introduction     13
  1.1. Cognitive ability     14
  1.2. Intelligence – a general cognitive ability     15
  1.2.1. Hierarchical models of cognitive abilities     16
  1.2.2. Carroll’s (1993) Cognitive Abilities Model     17
  1.2.3. Multi-primary-factor models of cognitive abilities     19
  1.3. Measurement of cognitive abilities     21
  1.4. Biological basis of abilities     23
  1.5. Environmental influences     26
  Conclusion     28
  
  CHAPTER TWO: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE - A REVIEW OF EMPIRICAL
  RESEARCH     29
  Introduction     29
  2.1. The history of foreign language aptitude research and testing     30
  2.1.1. Carroll’s (1959) foreign language aptitude model     30
  2.1.2. Pimsleur’s (1966) Language Aptitude Battery     34
  2.1.3. Other classic tests     35
  2.2. Research in the 1970s and 1980s     37
  2.3. Controversies surrounding the concept     38
  2.4. Contemporary models of foreign language aptitude     41
  2.4.1. Skehan’s (1998) Processing Stage Model     41
  2.4.2. Robinson’s (2007) Aptitude Complex Model     44
  2.4.2.1. Aptitude Complex Hypothesis     46
  2.4.2.2. Ability Differentiation Hypothesis     47
  2.4.3. Sternberg’s (1998) model of foreign language aptitude as a dynamic concept     48
  2.5. Contemporary tests of foreign language aptitude     50
  2.5.1. Cognitive Ability for Novelty in Acquisition of Language    50
  2.5.2. Llama Language Aptitude Test     52
  2.5.3. High-Level Language Aptitude Battery     52
  2.6. Native language abilities and the factor of age in foreign language aptitude     53
  2.7. Research on foreign language aptitude in Poland     59
  Conclusion     61
  
  CHAPTER THREE: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE – FOCUS ON SPECIAL
  ABILITIES     63
  Introduction     63
  3.1. Analytic abilities     64
  3.1.1. Analytic abilities and learning conditions     65
  3.1.2. Analytic abilities and metalinguistic abilities     66
  3.1.3. Analytic abilities and intelligence     67
  3.2. Memory abilities     69
  3.2.1. Working memory     72
  3.2.2. Baddeley’s (2003) model of working memory     75
  3.2.2.1. The central executive     76
  3.2.2.2. The phonological loop     76
  3.2.2.3. The visuospatial sketchpad     77
  3.2.2.4. The episodic buffer     78
  3.2.3. The role of working memory in foreign language learning    78
  3.2.4. The neurobiological source of memory differentiation    85
  3.3. Noticing as foreign language aptitude     87
  3.3.1. Attention     87
  3.3.2. Noticing ability     89
  Conclusion     90
  
  CHAPTER FOUR: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE – BEYOND COGNITION     92
  Introduction     92
  4.1. Personality factors in foreign language aptitude theory     93
  4.1.1. The Five Factor Model     95
  4.1.2. Creativity     98
  4.1.3. Motivation     99
  4.1.4. Locus of control     101
  4.1.5. Style of coping with stress     103
  4.1.6. Emotional intelligence     104
  4.1.7. Anxiety     105
  4.2. Learning styles and strategies     105
  4.3. Autonomy     110
  4.4. Dynamic systems theory for individual differences     111
  Conclusion     115
  
  CHAPTER FIVE: GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS     117
  Introduction     117
  5.1. Giftedness and talent     117
  5.2. Identification of giftedness     119
  5.2.1. Children     120
  5.2.2. Adolescents     121
  5.2.3. Adults     121
  5.3. Research on gifted foreign language learners     123
  5.3.1. Case studies     123
  5.3.2. Group studies     133
  5.3.3. Multiple-domain studies     137
  5.4. Neurology of linguistic giftedness     140
  5.4.1. Functional differences     142
  5.4.2. Anatomical differences     144
  Conclusion     146
  
  CHAPTER SIX: EMPIRICAL RESEARCH ON GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS     148
  Introduction     148
  6.1. Objectives     150
  6.2. Hypotheses     150
  6.3. Subjects     152
  6.3.1. Gifted L2 learners     152
  6.3.2. Non-gifted L2 learners     154
  6.4. Procedure     154
  6.5. Instruments     156
  6.6. Results and interpretation     163
  6.6.1. Foreign language aptitude     164
  6.6.2. Intelligence and working memory     165
  6.6.3. Gifted L2 learners’ intelligence and the norm     167
  6.6.4. Gifted versus non-gifted L2 learners’ cognitive factors    172
  6.6.5. Personality factors     173
  6.6.6. Gifted versus non-gifted L2 learners’ personality factors    175
  6.6.7. Learning styles     176
  6.6.8. Gifted versus non-gifted L2 learners’ learning styles     177
  6.6.9. Predictors of foreign language aptitude     179
  6.6.10. The cognitive-affective profile of the gifted L2 learners    192
  6.6.11. Gifted L2 learners – three case studies     196
  6.7. Discussion     202
  6.8. Limitations of the study     213
  Conclusion     216
  
  CONCLUSIONS AND IMPLICATIONS     217
  REFERENCES     224
  APPENDICES     256
  STRESZCZENIE     263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia