Cognitive-affective profile of gifted adult foreign language learners

Cognitive-affective profile of gifted adult foreign language learners

7 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

13,12

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Zdolności do nauki języków obcych, należące do grupy specjalnych zdolności poznawczych,stanowią zespół cech, które spośród wszystkich czynników indywidualnych mają największą trafność prognostyczną co do wyniku nauki języka obcego. Pojęcie zdolności językowej wywodzi się z psychologii cech indywidualnych i stanowi element szeroko definiowanego pojęcia ogólnej zdolności poznawczej, czyli inteligencji. Niemniej jednak zdolności językowe są częściowo niezależne od inteligencji, jak również wykazują znaczne zróżnicowanie ilościowe i jakościowe, jeżeli chodzi o ich występowanie u poszczególnych osób.
Cel niniejszej pracy stanowi przedstawienie współczesnego stanu nauki na temat specjalnych zdolności językowych oraz omówienie wyników badania przeprowadzonego na 44 ponadprzeciętnie uzdolnionych dorosłych uczniach języka obcego. Efektem tego jest zaproponowanie modelu zdolności językowych, uwzględniającego czynniki poznawcze i osobowościowe, a także definicji ponadprzeciętnie uzdolnionego ucznia języka obcego.
(fragment streszczenia)


Liczba stron266
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-176-7
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  INTRODUCTION    9
  CHAPTER ONE: HUMAN COGNITIVE ABILITIES – BASIC CONCEPTUAL ISSUES    13
  Introduction    13
  1.1. Cognitive ability    14
  1.2. Intelligence – a general cognitive ability    15
  1.2.1. Hierarchical models of cognitive abilities    16
  1.2.2. Carroll’s (1993) Cognitive Abilities Model    17
  1.2.3. Multi-primary-factor models of cognitive abilities    19
  1.3. Measurement of cognitive abilities    21
  1.4. Biological basis of abilities    23
  1.5. Environmental influences    26
  Conclusion    28
  RESEARCH    29
  Introduction    29
  2.1. The history of foreign language aptitude research and testing    30
  2.1.1. Carroll’s (1959) foreign language aptitude model    30
  2.1.2. Pimsleur’s (1966) Language Aptitude Battery    34
  2.1.3. Other classic tests    35
  2.2. Research in the 1970s and 1980s    37
  2.3. Controversies surrounding the concept    38
  2.4. Contemporary models of foreign language aptitude    41
  2.4.1. Skehan’s (1998) Processing Stage Model    41
  2.4.2. Robinson’s (2007) Aptitude Complex Model    44
  2.4.2.1. Aptitude Complex Hypothesis    46
  2.4.2.2. Ability Differentiation Hypothesis    47
  2.4.3. Sternberg’s (1998) model of foreign language aptitude as a dynamic concept    48
  2.5. Contemporary tests of foreign language aptitude    50
  2.5.1. Cognitive Ability for Novelty in Acquisition of Language    50
  2.5.2. Llama Language Aptitude Test    52
  2.5.3. High-Level Language Aptitude Battery    52
  2.6. Native language abilities and the factor of age in foreign language aptitude    53
  2.7. Research on foreign language aptitude in Poland    59
  Conclusion    61
  ABILITIES    63
  Introduction    63
  3.1. Analytic abilities    64
  3.1.1. Analytic abilities and learning conditions    65
  3.1.2. Analytic abilities and metalinguistic abilities    66
  3.1.3. Analytic abilities and intelligence    67
  3.2. Memory abilities    69
  3.2.1. Working memory    72
  3.2.2. Baddeley’s (2003) model of working memory    75
  3.2.2.1. The central executive    76
  3.2.2.2. The phonological loop    76
  3.2.2.3. The visuospatial sketchpad    77
  3.2.2.4. The episodic buffer    78
  3.2.3. The role of working memory in foreign language learning    78
  3.2.4. The neurobiological source of memory differentiation    85
  3.3. Noticing as foreign language aptitude    87
  3.3.1. Attention    87
  3.3.2. Noticing ability    89
  Conclusion    90
  CHAPTER FOUR: FOREIGN LANGUAGE APTITUDE – BEYOND COGNITION    92
  Introduction    92
  4.1. Personality factors in foreign language aptitude theory    93
  4.1.1. The Five Factor Model    95
  4.1.2. Creativity    98
  4.1.3. Motivation    99
  4.1.4. Locus of control    101
  4.1.5. Style of coping with stress    103
  4.1.6. Emotional intelligence    104
  4.1.7. Anxiety    105
  4.2. Learning styles and strategies    105
  4.3. Autonomy    110
  4.4. Dynamic systems theory for individual differences    111
  Conclusion    115
  CHAPTER FIVE: GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS    117
  Introduction    117
  5.1. Giftedness and talent    117
  5.2. Identification of giftedness    119
  5.2.1. Children    120
  5.2.2. Adolescents    121
  5.2.3. Adults    121
  5.3. Research on gifted foreign language learners    123
  5.3.1. Case studies    123
  5.3.2. Group studies    133
  5.3.3. Multiple-domain studies    137
  5.4. Neurology of linguistic giftedness    140
  5.4.1. Functional differences    142
  5.4.2. Anatomical differences    144
  Conclusion    146
  CHAPTER SIX: EMPIRICAL RESEARCH ON GIFTED FOREIGN LANGUAGE LEARNERS    148
  Introduction    148
  6.1. Objectives    150
  6.2. Hypotheses    150
  6.3. Subjects    152
  6.3.1. Gifted L2 learners    152
  6.3.2. Non-gifted L2 learners    154
  6.4. Procedure    154
  6.5. Instruments    156
  6.6. Results and interpretation    163
  6.6.1. Foreign language aptitude    164
  6.6.2. Intelligence and working memory    165
  6.6.3. Gifted L2 learners’ intelligence and the norm    167
  6.6.4. Gifted versus non-gifted L2 learners’ cognitive factors    172
  6.6.5. Personality factors    173
  6.6.6. Gifted versus non-gifted L2 learners’ personality factors    175
  6.6.7. Learning styles    176
  6.6.8. Gifted versus non-gifted L2 learners’ learning styles    177
  6.6.9. Predictors of foreign language aptitude    179
  6.6.10. The cognitive-affective profile of the gifted L2 learners    192
  6.6.11. Gifted L2 learners – three case studies    196
  6.7. Discussion    202
  6.8. Limitations of the study    213
  Conclusion    216
  CONCLUSIONS AND IMPLICATIONS    217
  REFERENCES    224
  APPENDICES    256
  STRESZCZENIE    263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia