Edukacja do samodzielności

Warsztaty z dociekań filozoficznych. Scenariusze zajęć

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,06  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


17,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja jest zapowiadaną trzecią częścią monografii poświęconej metodzie edukacyjnej nazwanej warsztatami z dociekań filozoficznych. Dwie pierwsze części wydane w jednym tomie Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka (2019) traktują o podstawach teoretycznych i metodycznych tytułowych zajęć, zaś ten zbiór zawiera opatrzone szczegółowymi informacjami ich scenariusze.
Warsztaty z dociekań filozoficznych są dla polskiego czytelnika względnie nowym instrumentem. Służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych. Stanowią uniwersalne narzędzie w dwojakim sensie. Po pierwsze można z nich korzystać na każdym poziomie nauczania (od przedszkola po uniwersytet trzeciego wieku) w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych, pełnią bowiem swoją edukacyjną funkcję niezależnie od wieku i poziomu intelektualnego uczestników. Po drugie nadają się do zastosowania na wszystkich przedmiotach, doskonale sprawdzając się również na lekcjach etyki.
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
M. Lipman, Myślenie w edukacji


Rok wydania2022
Liczba stron192
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-970-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    7
  Specyfika i rezultaty warsztatów z dociekań filozoficznych    8
  Zakres stosowania warsztatów z dociekań filozoficznych    11
  Adresaci książki    12
  Struktura scenariusza zajęć    13
  Warsztaty z dociekań filozoficznych on-line    16
  Zalecane techniki podziału na pary i zespoły    17
  Sekwencja warsztatów w cyklu    19
  Zakończenie    23
  
  SCENARIUSZE ZAJĘĆ    25
  
  Zajęcia wprowadzające    27
  1. Warsztaty informacyjno-integracyjne    27
  
  Edukacja    33
  2. Edukacja (czego i jak uczyć)    33
  3. Dobry nauczyciel (rozpoznanie oczekiwań uczących się)    39
  4. Komunikacja uczeń–nauczyciel (skuteczne porozumiewanie się i jego bariery)    44
  
  Zagadnienia społeczne    53
  5. Adam i Ewa (praworządność, wolność, kara, stereotypy płci)    53
  6. Arabka (wielokulturowość, media, rola i kondycja społeczna kobiety)    62
  7. Imbirowe ciasteczka (sprawiedliwość)     66
  8. Kto do kogo pasuje? (stereotypy)    70
  9. Człowiek i wojna (konsekwencje wojny, pamięć i jej zmiany)    74
  
  Pojęcia abstrakcyjne    77
  10. Teraz (czas, zmiana i trwanie, absolut)    77
  11. Czas (czas, pomiar czasu)    84
  12. Krzesło. Cechy indywidualne i ogólne (nazwa i jej desygnat, byty abstrakcyjne oraz sposoby ich istnienia)    89
  13. Kura (niemożliwe, pamięć, wyobraźnia, sugestia)    97
  14. Pośrodku (mikro- i makroświat, nieskończoność, miejsce człowieka w kosmosie)    103
  
  Poznanie i porozumiewanie się    109
  15. Dialog (rodzaje dialogu, odróżnienie dialogu od dyskusji)    109
  16. Informacja (komunikacja, status wiedzy, prawda, fakt)    114
  17. Tłumaczenie (język, jego zadania i ograniczenia, translacja)    123
  18. Pytania (rodzaje, rola i wartość pytań, poznawanie świata)    129
  19. O co możemy pytać? (możliwy obiekt pytań przy analizie tekstu)    136
  20. Cebula (metody badawcze, ich zalety i wady)    144
  21. Korrida (rola metafory, problemy interpretacji)    152
  
  Kondycja ludzka    157
  22. Mały Książę (sens podróży, dzieciństwo a dorosłość, obecne uwarunkowania kulturowe)    157
  23. Moje miejsce w świecie (jednostka i jej sytuacja świecie)    164
  24. Moja tożsamość (kulturowe uwarunkowania tożsamości, na co jednostka ma wpływ)    169
  25. Wielkie pytanie (sens życia i jego uwarunkowania)    172
  26. Wartość życia (kto ma prawo decydować o ciele danej osoby, wartości życia)    177
  27. Sucharek (problem śmierci i umierania)    182
  
  LITERATURA    187
  
  BIOGRAMY AUTOREK I AUTORÓW SCENARIUSZY    189
RozwińZwiń