INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja jest zapowiadaną trzecią częścią monografii poświęconej metodzie edukacyjnej nazwanej warsztatami z dociekań filozoficznych. Dwie pierwsze części wydane w jednym tomie Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka (2019) traktują o podstawach teoretycznych i metodycznych tytułowych zajęć, zaś ten zbiór zawiera opatrzone szczegółowymi informacjami ich scenariusze.
Warsztaty z dociekań filozoficznych są dla polskiego czytelnika względnie nowym instrumentem. Służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych. Stanowią uniwersalne narzędzie w dwojakim sensie. Po pierwsze można z nich korzystać na każdym poziomie nauczania (od przedszkola po uniwersytet trzeciego wieku) w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych, pełnią bowiem swoją edukacyjną funkcję niezależnie od wieku i poziomu intelektualnego uczestników. Po drugie nadają się do zastosowania na wszystkich przedmiotach, doskonale sprawdzając się również na lekcjach etyki.
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
M. Lipman, Myślenie w edukacji
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-970-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
Specyfika i rezultaty warsztatów z dociekań filozoficznych | 8 |
Zakres stosowania warsztatów z dociekań filozoficznych | 11 |
Adresaci książki | 12 |
Struktura scenariusza zajęć | 13 |
Warsztaty z dociekań filozoficznych on-line | 16 |
Zalecane techniki podziału na pary i zespoły | 17 |
Sekwencja warsztatów w cyklu | 19 |
Zakończenie | 23 |
SCENARIUSZE ZAJĘĆ | 25 |
Zajęcia wprowadzające | 27 |
1. Warsztaty informacyjno-integracyjne | 27 |
Edukacja | 33 |
2. Edukacja (czego i jak uczyć) | 33 |
3. Dobry nauczyciel (rozpoznanie oczekiwań uczących się) | 39 |
4. Komunikacja uczeń–nauczyciel (skuteczne porozumiewanie się i jego bariery) | 44 |
Zagadnienia społeczne | 53 |
5. Adam i Ewa (praworządność, wolność, kara, stereotypy płci) | 53 |
6. Arabka (wielokulturowość, media, rola i kondycja społeczna kobiety) | 62 |
7. Imbirowe ciasteczka (sprawiedliwość) | 66 |
8. Kto do kogo pasuje? (stereotypy) | 70 |
9. Człowiek i wojna (konsekwencje wojny, pamięć i jej zmiany) | 74 |
Pojęcia abstrakcyjne | 77 |
10. Teraz (czas, zmiana i trwanie, absolut) | 77 |
11. Czas (czas, pomiar czasu) | 84 |
12. Krzesło. Cechy indywidualne i ogólne (nazwa i jej desygnat, byty abstrakcyjne oraz sposoby ich istnienia) | 89 |
13. Kura (niemożliwe, pamięć, wyobraźnia, sugestia) | 97 |
14. Pośrodku (mikro- i makroświat, nieskończoność, miejsce człowieka w kosmosie) | 103 |
Poznanie i porozumiewanie się | 109 |
15. Dialog (rodzaje dialogu, odróżnienie dialogu od dyskusji) | 109 |
16. Informacja (komunikacja, status wiedzy, prawda, fakt) | 114 |
17. Tłumaczenie (język, jego zadania i ograniczenia, translacja) | 123 |
18. Pytania (rodzaje, rola i wartość pytań, poznawanie świata) | 129 |
19. O co możemy pytać? (możliwy obiekt pytań przy analizie tekstu) | 136 |
20. Cebula (metody badawcze, ich zalety i wady) | 144 |
21. Korrida (rola metafory, problemy interpretacji) | 152 |
Kondycja ludzka | 157 |
22. Mały Książę (sens podróży, dzieciństwo a dorosłość, obecne uwarunkowania kulturowe) | 157 |
23. Moje miejsce w świecie (jednostka i jej sytuacja świecie) | 164 |
24. Moja tożsamość (kulturowe uwarunkowania tożsamości, na co jednostka ma wpływ) | 169 |
25. Wielkie pytanie (sens życia i jego uwarunkowania) | 172 |
26. Wartość życia (kto ma prawo decydować o ciele danej osoby, wartości życia) | 177 |
27. Sucharek (problem śmierci i umierania) | 182 |
LITERATURA | 187 |
BIOGRAMY AUTOREK I AUTORÓW SCENARIUSZY | 189 |