Edukacja do samodzielności

Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,06  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,37 zł  


17,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Główną zaletą książki jest doskonała precyzja (bez zbędnych, nazbyt formalnych odniesień) w ujmowaniu trudnych zagadnień filozoficznych i wysoki poziom rozważań merytorycznych. Napisana jest przez praktyka, ale głęboko świadomego obszernego zaplecza teoretyczno-konceptualnego, stojącego za konkretnymi rozwiązaniami. To nie tylko wykład określonej metody kształcenia, ale również, a może przede wszystkim – potężna etyka. To nie tylko technika – jak uczyć – ze szczególnym podkreśleniem nauczania – etyki, ale również, a może bardziej podstawowe – przesłanie moralne, które winno towarzyszyć każdemu nauczycielowi. Tym ważniejsze, że nie ograniczone do jednego kontekstu idei (przeświadczeń światopoglądowych), ale przedstawiającego, jak funkcjonować w zróżnicowaniu tych właśnie idei.
Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Macieja Woźniczki
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
im. Jana Długosza w Częstochowie
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania


Rok wydania2019
Liczba stron284
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-381-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    13
  Problematyka książki    13
  Powody i cele napisania tej książki    14
  Specyfika i efekty proponowanej metody (WDF)    15
  Zakres zastosowania WDF    17
  Adresaci książki    18
  Perspektywa ujęcia tematu i wynikające z niej ograniczenia    18
  Kompozycja książki    19
  Strategia wywodu    19
  Moja droga do tej książki    22
  Własne teksty wykorzystane w książce    26
  Podziękowania    27
  
  CZĘŚĆ I. TEORIA    31
  
  Rozdział 1. EDUKACJA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE    33
  1.1. Wizja edukacji    34
  1.2. Współczesny oraz przyszły świat a jednostka    36
  1.2.1. Główne obszary zmian    36
  1.2.2. Sytuacja jednostki    39
  1.3. Kompetencje wymagane od współczesnych    41
  1.3.1. Rozumienie świata    42
  1.4. Aktualny obraz edukacji    43
  1.4.1. Deklarowane cele    43
  1.4.2. Raport z badań    44
  1.4.3. Dominujące metody i strategie    46
  1.4.4. Diagnoza    49
  1.5. Podsumowanie: zadania współczesnej edukacji    51
  
  Rozdział 2. FILOZOFOWANIE    55
  2.1. Dwoistość ujmowania filozofii    57
  2.2. Filozofowanie – charakterystyka     61
  2.2.1. Filozofowanie jako rozumowanie    61
  2.2.2. Filozofowanie jako myślenie racjonalne (antyirracjonalne)    64
  2.2.3. Swoistość filozofowania    66
  2.2.3.1. Samozwrotność – krytycyzm     66
  2.2.3.2. Samozwrotność – krytyczność    69
  2.2.3.3. Różnozałożeniowość     71
  2.2.3.4. Holistyczna optyka oglądu    73
  2.2.3.5. Teoretyczność    74
  2.2.3.6. Historyczność    76
  2.2.3.7. Dialogiczność    77
  2.3. Podsumowanie    79
  2.3.1. Wyjściowe kompetencje filozofowania    80
  2.3.1.1. Zdziwienie i załamanie się poczucia oczywistości    80
  2.3.1.2. Świadomość własnej niewiedzy i podważenie „dogmatycznej pewności siebie    81
  2.3.1.3. Zdolność zapytywania    82
  2.3.1.4. Postawa dialogiczna    82
  
  Rozdział 3. DIALOG – NARZĘDZIE FILOZOFOWANIA (w kontekście edukacji)    85
  3.1. Pierwowzór dialogu – dialog sokratejski    87
  3.1.1. Cel     89
  3.1.2. Punkt wyjścia    91
  3.1.3. Środki    93
  3.1.4. Specyfika    93
  3.2. Dialog intelektualny    94
  3.2.1. Cel     94
  3.2.2. Punkt wyjścia    95
  3.2.3. Przebieg    97
  3.2.4. Efekt     100
  3.3. Dialog egzystencjalny    102
  3.3.1. Cel    103
  3.3.2. Punkt wyjścia    103
  3.3.3. Przebieg    104
  3.3.4. Efekt     105
  3.4. Podsumowanie    106
  
  Rozdział 4. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. TEORIA     111
  4.1. Wstępna charakterystyka    112
  4.2. Geneza    115
  4.3. Historia    118
  4.4. Obszary zastosowania WDF    121
  4.5. Założenia    125
  4.5.1. Filozoficzne    125
  4.5.1.1. Antropologiczne    125
  4.5.1.2. Metafilozoficzne    131
  4.5.1.3. Ontologiczne    132
  4.5.1.4. Epistemologiczne    133
  4.5.1. Psychologiczne    136
  4.5.1. Metodologiczne    138
  4.6. Podsumowanie    141
  
  Rozdział 5. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. ETYKA    143
  5.1. Stanowisko etyczne prezentowane przez Lipmana    144
  5.1.1. Trzy argumenty przeciw postawie kodeksowej    146
  5.1.1.1. Stosunek do obligatoryjności wartości i norm    146
  5.1.1.2. Obraz moralnej rzeczywistości    149
  5.1.1.3. Położenie i wizja podmiotu moralnego    149
  5.1.2. Powinności podmiotu moralnego    151
  5.1.2.1. Przed decyzją    151
  5.1.2.2. Przy podejmowaniu decyzji    153
  5.1.2.3. Po decyzji    155
  5.1.3. Kompetencje podmiotu moralnego    156
  5.1.4. Wychowanie moralne    158
  5.2. Lipmanowska strategia edukacji etycznej (WDF)    160
  5.2.1. Narzędzia moralnego wychowania    160
  5.2.1.1. Dialog uczniów    161
  5.2.1.2. Wiara w moralny potencjał wychowanków    162
  5.2.1.3. Przykład dawany przez wychowawców    163
  5.2.2. Oświeceniowy efekt dociekań filozoficznych    165
  5.3. Dociekania filozoficzne a relatywizm etyczny (sytuacjonizm)    165
  5.3.1. Co to jest sytuacjonizm?    166
  5.3.1.1. Pierwsze uściślenie: relatywizm etyczny    166
  5.3.1.2. Drugie uściślenie: subiektywistyczny relatywizm etyczny    167
  5.3.1.3. Trzecie uściślenie: sytuacjonizm    169
  5.3.2. Program Lipmana a sytuacjonizm    170
  5.3.3. Program Lipmana a „beztreściowa wolność” w sferze etycznej    175
  5.4. Podsumowanie    177
  
  CZĘŚĆ II. METODYKA    181
  
  Rozdział 6. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. METODYKA    183
  6.1. Klimat zajęć    184
  6.1.1. Czynniki sytuacyjne    184
  6.1.2. Czynniki psychologiczne    187
  6.1.2.1. Zasady zachowania się na WDF    187
  6.1.2.2. Postawa prowadzącego    189
  6.2. Struktura warsztatu    191
  6.2.1. „Lodołamacz”    192
  6.2.2. Materiał do dociekań    196
  6.2.2.1. Ćwiczenia    196
  6.2.2.2. Tekst    199
  6.2.3. Zbieranie pytań i problemów    200
  6.2.3.1. Rodzaje pytań    201
  6.2.3.2. Myślenie pytajne    203
  6.2.3.3. Działania prowadzącego    208
  6.2.4. Wybór tematu dociekań    209
  6.2.5. Dociekania filozoficzne    210
  6.2.5.1. Rozpoczynanie dociekań    211
  6.2.5.2. Cechy stanowiące o filozoficzności dociekań    211
  6.2.5.3. Działania prowadzącego    218
  6.2.5.4. Korzyści płynące z uczestnictwa w dociekaniach    219
  6.2.6. Zakończenie warsztatów    223
  6.2.7. Ewaluacja    224
  6.2.8. Tryb otwarty i zamknięty warsztatów    226
  6.3. Podsumowanie    227
  
  Rozdział 7. ROLA PROWADZĄCEGO – DYREKTYWA WYCOFANIA SIĘ Z MERYTORYCZNEJ WARSTWY DIALOGU    231
  7.1. Przesłanki tytułowej dyrektywy    232
  7.2. Respektowanie tytułowej dyrektywy w kolejnych fazach WDF    234
  7.2.1. Przygotowanie do dociekań    235
  7.2.2. Trwanie dociekań    237
  7.2.3. Zakończenie dociekań    241
  7.3. Krytyka tytułowego zalecenia i odpowiedź na nią    241
  7.3.1. Wprowadzanie w stan chaosu światopoglądowego .    242
  7.3.2. Skłanianie do amoralizmu    244
  7.3.3. Indoktrynowanie    245
  7.3.3.1. Co to jest indoktrynacja?    246
  7.3.3.2. Relacja między edukacją a indoktrynacją     247
  7.3.3.3. Niezbędny zakres indoktrynacji    248
  7.3.3.4. Indoktrynacja a WDF    249
  7.3.4. Podważanie autorytetów    250
  7.3.4.1. Czym jest autorytet?    250
  7.3.4.2. Autorytet a WDF    254
  7.4. Podsumowanie    256
  
  ZAKOŃCZENIE    259
  
  LITERATURA PRZYWOŁANA W TEKŚCIE    265
  
  SPIS SCHEMATÓW I TABEL    281
  
  OD REDAKCJI    283
RozwińZwiń