INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Główną zaletą książki jest doskonała precyzja (bez zbędnych, nazbyt formalnych odniesień) w ujmowaniu trudnych zagadnień filozoficznych i wysoki poziom rozważań merytorycznych. Napisana jest przez praktyka, ale głęboko świadomego obszernego zaplecza teoretyczno-konceptualnego, stojącego za konkretnymi rozwiązaniami. To nie tylko wykład określonej metody kształcenia, ale również, a może przede wszystkim – potężna etyka. To nie tylko technika – jak uczyć – ze szczególnym podkreśleniem nauczania – etyki, ale również, a może bardziej podstawowe – przesłanie moralne, które winno towarzyszyć każdemu nauczycielowi. Tym ważniejsze, że nie ograniczone do jednego kontekstu idei (przeświadczeń światopoglądowych), ale przedstawiającego, jak funkcjonować w zróżnicowaniu tych właśnie idei.
Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Macieja Woźniczki
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
im. Jana Długosza w Częstochowie
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-381-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 13 |
Problematyka książki | 13 |
Powody i cele napisania tej książki | 14 |
Specyfika i efekty proponowanej metody (WDF) | 15 |
Zakres zastosowania WDF | 17 |
Adresaci książki | 18 |
Perspektywa ujęcia tematu i wynikające z niej ograniczenia | 18 |
Kompozycja książki | 19 |
Strategia wywodu | 19 |
Moja droga do tej książki | 22 |
Własne teksty wykorzystane w książce | 26 |
Podziękowania | 27 |
CZĘŚĆ I. TEORIA | 31 |
Rozdział 1. EDUKACJA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE | 33 |
1.1. Wizja edukacji | 34 |
1.2. Współczesny oraz przyszły świat a jednostka | 36 |
1.2.1. Główne obszary zmian | 36 |
1.2.2. Sytuacja jednostki | 39 |
1.3. Kompetencje wymagane od współczesnych | 41 |
1.3.1. Rozumienie świata | 42 |
1.4. Aktualny obraz edukacji | 43 |
1.4.1. Deklarowane cele | 43 |
1.4.2. Raport z badań | 44 |
1.4.3. Dominujące metody i strategie | 46 |
1.4.4. Diagnoza | 49 |
1.5. Podsumowanie: zadania współczesnej edukacji | 51 |
Rozdział 2. FILOZOFOWANIE | 55 |
2.1. Dwoistość ujmowania filozofii | 57 |
2.2. Filozofowanie – charakterystyka | 61 |
2.2.1. Filozofowanie jako rozumowanie | 61 |
2.2.2. Filozofowanie jako myślenie racjonalne (antyirracjonalne) | 64 |
2.2.3. Swoistość filozofowania | 66 |
2.2.3.1. Samozwrotność – krytycyzm | 66 |
2.2.3.2. Samozwrotność – krytyczność | 69 |
2.2.3.3. Różnozałożeniowość | 71 |
2.2.3.4. Holistyczna optyka oglądu | 73 |
2.2.3.5. Teoretyczność | 74 |
2.2.3.6. Historyczność | 76 |
2.2.3.7. Dialogiczność | 77 |
2.3. Podsumowanie | 79 |
2.3.1. Wyjściowe kompetencje filozofowania | 80 |
2.3.1.1. Zdziwienie i załamanie się poczucia oczywistości | 80 |
2.3.1.2. Świadomość własnej niewiedzy i podważenie „dogmatycznej pewności siebie | 81 |
2.3.1.3. Zdolność zapytywania | 82 |
2.3.1.4. Postawa dialogiczna | 82 |
Rozdział 3. DIALOG – NARZĘDZIE FILOZOFOWANIA (w kontekście edukacji) | 85 |
3.1. Pierwowzór dialogu – dialog sokratejski | 87 |
3.1.1. Cel | 89 |
3.1.2. Punkt wyjścia | 91 |
3.1.3. Środki | 93 |
3.1.4. Specyfika | 93 |
3.2. Dialog intelektualny | 94 |
3.2.1. Cel | 94 |
3.2.2. Punkt wyjścia | 95 |
3.2.3. Przebieg | 97 |
3.2.4. Efekt | 100 |
3.3. Dialog egzystencjalny | 102 |
3.3.1. Cel | 103 |
3.3.2. Punkt wyjścia | 103 |
3.3.3. Przebieg | 104 |
3.3.4. Efekt | 105 |
3.4. Podsumowanie | 106 |
Rozdział 4. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. TEORIA | 111 |
4.1. Wstępna charakterystyka | 112 |
4.2. Geneza | 115 |
4.3. Historia | 118 |
4.4. Obszary zastosowania WDF | 121 |
4.5. Założenia | 125 |
4.5.1. Filozoficzne | 125 |
4.5.1.1. Antropologiczne | 125 |
4.5.1.2. Metafilozoficzne | 131 |
4.5.1.3. Ontologiczne | 132 |
4.5.1.4. Epistemologiczne | 133 |
4.5.1. Psychologiczne | 136 |
4.5.1. Metodologiczne | 138 |
4.6. Podsumowanie | 141 |
Rozdział 5. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. ETYKA | 143 |
5.1. Stanowisko etyczne prezentowane przez Lipmana | 144 |
5.1.1. Trzy argumenty przeciw postawie kodeksowej | 146 |
5.1.1.1. Stosunek do obligatoryjności wartości i norm | 146 |
5.1.1.2. Obraz moralnej rzeczywistości | 149 |
5.1.1.3. Położenie i wizja podmiotu moralnego | 149 |
5.1.2. Powinności podmiotu moralnego | 151 |
5.1.2.1. Przed decyzją | 151 |
5.1.2.2. Przy podejmowaniu decyzji | 153 |
5.1.2.3. Po decyzji | 155 |
5.1.3. Kompetencje podmiotu moralnego | 156 |
5.1.4. Wychowanie moralne | 158 |
5.2. Lipmanowska strategia edukacji etycznej (WDF) | 160 |
5.2.1. Narzędzia moralnego wychowania | 160 |
5.2.1.1. Dialog uczniów | 161 |
5.2.1.2. Wiara w moralny potencjał wychowanków | 162 |
5.2.1.3. Przykład dawany przez wychowawców | 163 |
5.2.2. Oświeceniowy efekt dociekań filozoficznych | 165 |
5.3. Dociekania filozoficzne a relatywizm etyczny (sytuacjonizm) | 165 |
5.3.1. Co to jest sytuacjonizm? | 166 |
5.3.1.1. Pierwsze uściślenie: relatywizm etyczny | 166 |
5.3.1.2. Drugie uściślenie: subiektywistyczny relatywizm etyczny | 167 |
5.3.1.3. Trzecie uściślenie: sytuacjonizm | 169 |
5.3.2. Program Lipmana a sytuacjonizm | 170 |
5.3.3. Program Lipmana a „beztreściowa wolność” w sferze etycznej | 175 |
5.4. Podsumowanie | 177 |
CZĘŚĆ II. METODYKA | 181 |
Rozdział 6. WARSZTATY Z DOCIEKAŃ FILOZOFICZNYCH. METODYKA | 183 |
6.1. Klimat zajęć | 184 |
6.1.1. Czynniki sytuacyjne | 184 |
6.1.2. Czynniki psychologiczne | 187 |
6.1.2.1. Zasady zachowania się na WDF | 187 |
6.1.2.2. Postawa prowadzącego | 189 |
6.2. Struktura warsztatu | 191 |
6.2.1. „Lodołamacz” | 192 |
6.2.2. Materiał do dociekań | 196 |
6.2.2.1. Ćwiczenia | 196 |
6.2.2.2. Tekst | 199 |
6.2.3. Zbieranie pytań i problemów | 200 |
6.2.3.1. Rodzaje pytań | 201 |
6.2.3.2. Myślenie pytajne | 203 |
6.2.3.3. Działania prowadzącego | 208 |
6.2.4. Wybór tematu dociekań | 209 |
6.2.5. Dociekania filozoficzne | 210 |
6.2.5.1. Rozpoczynanie dociekań | 211 |
6.2.5.2. Cechy stanowiące o filozoficzności dociekań | 211 |
6.2.5.3. Działania prowadzącego | 218 |
6.2.5.4. Korzyści płynące z uczestnictwa w dociekaniach | 219 |
6.2.6. Zakończenie warsztatów | 223 |
6.2.7. Ewaluacja | 224 |
6.2.8. Tryb otwarty i zamknięty warsztatów | 226 |
6.3. Podsumowanie | 227 |
Rozdział 7. ROLA PROWADZĄCEGO – DYREKTYWA WYCOFANIA SIĘ Z MERYTORYCZNEJ WARSTWY DIALOGU | 231 |
7.1. Przesłanki tytułowej dyrektywy | 232 |
7.2. Respektowanie tytułowej dyrektywy w kolejnych fazach WDF | 234 |
7.2.1. Przygotowanie do dociekań | 235 |
7.2.2. Trwanie dociekań | 237 |
7.2.3. Zakończenie dociekań | 241 |
7.3. Krytyka tytułowego zalecenia i odpowiedź na nią | 241 |
7.3.1. Wprowadzanie w stan chaosu światopoglądowego . | 242 |
7.3.2. Skłanianie do amoralizmu | 244 |
7.3.3. Indoktrynowanie | 245 |
7.3.3.1. Co to jest indoktrynacja? | 246 |
7.3.3.2. Relacja między edukacją a indoktrynacją | 247 |
7.3.3.3. Niezbędny zakres indoktrynacji | 248 |
7.3.3.4. Indoktrynacja a WDF | 249 |
7.3.4. Podważanie autorytetów | 250 |
7.3.4.1. Czym jest autorytet? | 250 |
7.3.4.2. Autorytet a WDF | 254 |
7.4. Podsumowanie | 256 |
ZAKOŃCZENIE | 259 |
LITERATURA PRZYWOŁANA W TEKŚCIE | 265 |
SPIS SCHEMATÓW I TABEL | 281 |
OD REDAKCJI | 283 |