Czytanie informacyjne

Czytanie informacyjne

Infografiki w procesach poznawczych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Współczesne przekazy medialne stają się wizualnie rozdrobnione. Zauważalne jest to w szacie graficznej wielu podręczników, czasopism, interfejsów internetowych czy grafik informacyjnych. Media te szczególnie silnie eksponują małe porcje tekstowe i obrazowe. W tym sensie stają się pozbawione sekwencyjnego i liniowego odbioru, typowego dla recepcji literatury pięknej lub dzieła filmowego. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób odbiorcy wyszukują punktów rozpoczęcia czytania oraz według jakich kryteriów tworzą własne ścieżki poznawcze w trakcie recepcji np. grafik informacyjnych. W niniejszej pracy podjęto się odpowiedzi na pytanie, czy zróżnicowany układ graficzny (design) wpływa na prowadzenie uwagi wzrokowej i rozumienie treści przez nastoletnich odbiorców. Użyto w tym celu metody pomiaru ruchów gałki ocznej (okulografii) w trakcie ekspozycji różnych typów infografik. Rezultaty niniejszych badań znajdują szerokie zastosowanie w projektowaniu graficznym materiałów drukowanych oraz tekstów elektronicznych.


Rok wydania2021
Liczba stron230
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3801-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  ROZDZIAŁ 1 Rodzaje informacji wizualnej     15
    ▪ Czy żyjemy w kulturze wizualnej?     15
    ▪ Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik     18
    ▪ Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej     21
      Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika     27
      ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych     28
    ▪ Czym właściwie są infografiki?     30
      Co odróżnia wizualizację danych od infografiki?     30
    ▪ Współczesne infografiki w komunikacji prasowej     31
      Infografiki     33
    ▪ Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego    34
    ▪ Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji     37
    ▪ Podsumowanie     38
  ROZDZIAŁ 2 Projektowanie grafik informacyjnych    39
    ▪ Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)?     39
      Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników     41
    ▪ Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy     43
      Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym     47
    ▪ Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne?    51
      Hierarchia wizualna     52
    ▪ Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne     56
    ▪ Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego    59
      Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego     59
      Teoria Władysława Strzemińskiego    61
      Zjawisko obciążenia poznawczego    63
      Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego     64
      Paivio – teoria podwójnego kodowania     64
  ROZDZIAŁ 3 Czytanie informacyjne     72
    ▪ Kulturowa rola czytania     73
    ▪ Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania    81
    ▪ Fizjologiczna istota procesu czytania     84
      Rozumienie w czytaniu tekstu     94
    ▪ Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania    96
      Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku     96
      Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań    100
      Czytanie a cechy edytorskie tekstu     103
      Czytanie tekstów wielomodalnych     105
    ▪ Czytelnik jako użytkownik tekstu     106
    ▪ Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania    107
      O badaniach nad rejestracją ruchów oczu     109
      Pomiar fiksacji wzroku     109
      Pomiar sakkad     111
      Metody prowadzenia badań eksperymentalnych     115
    ▪ Podsumowanie     116
  ROZDZIAŁ 4 Jak badać infografiki?     118
    ▪ Przedmiot i cele badań     118
    ▪ Problemy badawcze     119
    ▪ Metody i techniki badawcze    126
    ▪ Narzędzia badawcze     128
    ▪ Zastosowany plan eksperymentalny    128
    ▪ Teren badań i dobór próby badawczej     132
  ROZDZIAŁ 5 Jak młodzi czytają infografiki? 135
    ▪ Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB)     135
      Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB    137
      Płeć a sposób czytania     142
      Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie    142
    ▪ Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)     144
      Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS    145
      Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie    149
      Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS     149
      Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych    155
    ▪ Aktywność czytelnicza uczniów a sposób odczytywania infografik    159
    ▪ Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik     163
    ▪ Inne zaobserwowane zmienne jakościowe    164
    ▪ Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik    173
    ▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami     175
  ROZDZIAŁ 6 Czytanie typu uczenie się     178
    ▪ Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie     178
    ▪ Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB)     180
      Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej     180
      Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB    185
      Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB     186
      Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości     187
    ▪ Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)    188
      Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS
      w wersji eksperymentalnej i kontrolnej    188
      Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS     192
      Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS     193
      Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości     194
    ▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami     194
  ROZDZIAŁ 7 Postawy uczniów wobec infografik     196
    ▪ Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik     196
    ▪ Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)     199
      Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki WOPS    203
      Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów    205
    ▪ Postawy wobec infografiki JZUB    207
      Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB     211
      Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów     212
    ▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami     214
  Zakończenie 215
      ▪ Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki?    216
      ▪ Rozszerzone pojęcie czytania     217
  Załączniki     219
  Bibliografia     223
  Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes)     230
RozwińZwiń