POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Współczesne przekazy medialne stają się wizualnie rozdrobnione. Zauważalne jest to w szacie graficznej wielu podręczników, czasopism, interfejsów internetowych czy grafik informacyjnych. Media te szczególnie silnie eksponują małe porcje tekstowe i obrazowe. W tym sensie stają się pozbawione sekwencyjnego i liniowego odbioru, typowego dla recepcji literatury pięknej lub dzieła filmowego. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób odbiorcy wyszukują punktów rozpoczęcia czytania oraz według jakich kryteriów tworzą własne ścieżki poznawcze w trakcie recepcji np. grafik informacyjnych. W niniejszej pracy podjęto się odpowiedzi na pytanie, czy zróżnicowany układ graficzny (design) wpływa na prowadzenie uwagi wzrokowej i rozumienie treści przez nastoletnich odbiorców. Użyto w tym celu metody pomiaru ruchów gałki ocznej (okulografii) w trakcie ekspozycji różnych typów infografik. Rezultaty niniejszych badań znajdują szerokie zastosowanie w projektowaniu graficznym materiałów drukowanych oraz tekstów elektronicznych.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3801-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
ROZDZIAŁ 1 Rodzaje informacji wizualnej | 15 |
▪ Czy żyjemy w kulturze wizualnej? | 15 |
▪ Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik | 18 |
▪ Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej | 21 |
Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika | 27 |
ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych | 28 |
▪ Czym właściwie są infografiki? | 30 |
Co odróżnia wizualizację danych od infografiki? | 30 |
▪ Współczesne infografiki w komunikacji prasowej | 31 |
Infografiki | 33 |
▪ Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego | 34 |
▪ Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji | 37 |
▪ Podsumowanie | 38 |
ROZDZIAŁ 2 Projektowanie grafik informacyjnych | 39 |
▪ Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)? | 39 |
Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników | 41 |
▪ Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy | 43 |
Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym | 47 |
▪ Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne? | 51 |
Hierarchia wizualna | 52 |
▪ Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne | 56 |
▪ Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego | 59 |
Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego | 59 |
Teoria Władysława Strzemińskiego | 61 |
Zjawisko obciążenia poznawczego | 63 |
Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego | 64 |
Paivio – teoria podwójnego kodowania | 64 |
ROZDZIAŁ 3 Czytanie informacyjne | 72 |
▪ Kulturowa rola czytania | 73 |
▪ Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania | 81 |
▪ Fizjologiczna istota procesu czytania | 84 |
Rozumienie w czytaniu tekstu | 94 |
▪ Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania | 96 |
Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku | 96 |
Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań | 100 |
Czytanie a cechy edytorskie tekstu | 103 |
Czytanie tekstów wielomodalnych | 105 |
▪ Czytelnik jako użytkownik tekstu | 106 |
▪ Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania | 107 |
O badaniach nad rejestracją ruchów oczu | 109 |
Pomiar fiksacji wzroku | 109 |
Pomiar sakkad | 111 |
Metody prowadzenia badań eksperymentalnych | 115 |
▪ Podsumowanie | 116 |
ROZDZIAŁ 4 Jak badać infografiki? | 118 |
▪ Przedmiot i cele badań | 118 |
▪ Problemy badawcze | 119 |
▪ Metody i techniki badawcze | 126 |
▪ Narzędzia badawcze | 128 |
▪ Zastosowany plan eksperymentalny | 128 |
▪ Teren badań i dobór próby badawczej | 132 |
ROZDZIAŁ 5 Jak młodzi czytają infografiki? 135 | |
▪ Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) | 135 |
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB | 137 |
Płeć a sposób czytania | 142 |
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie | 142 |
▪ Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) | 144 |
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS | 145 |
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie | 149 |
Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS | 149 |
Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych | 155 |
▪ Aktywność czytelnicza uczniów a sposób odczytywania infografik | 159 |
▪ Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik | 163 |
▪ Inne zaobserwowane zmienne jakościowe | 164 |
▪ Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik | 173 |
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami | 175 |
ROZDZIAŁ 6 Czytanie typu uczenie się | 178 |
▪ Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie | 178 |
▪ Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) | 180 |
Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej | 180 |
Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB | 185 |
Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB | 186 |
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości | 187 |
▪ Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) | 188 |
Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS | |
w wersji eksperymentalnej i kontrolnej | 188 |
Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS | 192 |
Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS | 193 |
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości | 194 |
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami | 194 |
ROZDZIAŁ 7 Postawy uczniów wobec infografik | 196 |
▪ Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik | 196 |
▪ Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) | 199 |
Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki WOPS | 203 |
Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów | 205 |
▪ Postawy wobec infografiki JZUB | 207 |
Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB | 211 |
Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów | 212 |
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami | 214 |
Zakończenie 215 | |
▪ Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki? | 216 |
▪ Rozszerzone pojęcie czytania | 217 |
Załączniki | 219 |
Bibliografia | 223 |
Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes) | 230 |