INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Wychodząc z założenia, że już samo pojęcie tekstu zakłada jego lekturę – praktykę czytania jako podejmowanie wysiłku rozumienia oraz wpisywania w pewien horyzont kulturowego doświadczenia celem przyswojenia sobie tekstu i nadawania mu sensu – równie istotny jak sam tekst (w tym przypadku – dzieło filmowe) staje się problem praktykowania lektury, opatrywania filmu sensotwórczym komentarzem. Wybrane filmy (reprezentatywne dla poszczególnych nurtów, zjawisk i tendencji w kinie XX i XXI wieku) czyta się tu jako dzieła sztuki multimedialnej i intermedialnej – łączące elementy literatury, teatru, malarstwa, fotografii tak w planie treści, jak i struktury oraz estetyki, integrujące różnorodne sztuki oraz własności odmiennych przekaźników. Szkice pomieszczone w książce nie składają się na jakiś pełny, spójny obraz – czy to dwudziestowiecznej kultury filmowej, czy choćby zjawiska intermedialności. Pełnią funkcję raczej wstępnych rozpoznań ustanawiających pewien kulturowy (tekstowy) horyzont, w którym dopiero możliwe staje się czytanie filmu, jego interpretacja oraz autentyczna refleksja. Szkice te zostały tak pomyślane i zredagowane, by mogły służyć jako pomoc naukowa nauczycielom przedmiotów humanistycznych w zajęciach szkolnych nt. kultury XX i XXI wieku czy edukatorom zajmującym się kulturą medialną.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie: -
„Forum Akademickie” nr 11/2015, s. 70 (Marek Misiak:
Film jako tekst kultury) -
„Nowe Książki” 1/2016, s. 9
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-399-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Podziękowania / | 7 |
Wstęp / | 9 |
Na początek garść faktów / | 11 |
Kino, narracja, życie / | 19 |
Cezar musi umrzeć / | 23 |
Autonarracja / | 27 |
Scena zbrodni / | 29 |
Hrabal i filmowcy / | 35 |
Literatura a film. O jeden krok przed / | 35 |
Hrabal — empatia jako postawa / | 36 |
Rojenia pabitela, czyli na marginesie rzeczywistości i języka / | 41 |
Hrabal w filmie / | 43 |
Wampir. Nosferatu. Pre-teksty / | 51 |
Wstęp, czyli o udomowieniu wampira słów kilka / | 51 |
Pre-teksty / | 52 |
Teksty / | 55 |
Nosferatu — symfonia grozy / | 60 |
Wampir / | 62 |
Znaczenie mitu wampirycznego / | 63 |
Wampir w popkulturze / | 64 |
Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty / | 69 |
Podstawowe formy komizmu / | 73 |
Groteska / | 73 |
Absurd / | 79 |
Ironia / | 83 |
Parodia / | 85 |
„Którędy Kanada?”, czyli jak to robią Pythoni / | 87 |
Monty Python a sprawa polska (?) / | 95 |
Popiół i diament, czyli w sidłach romantyzmu. Fenomen Polskiej Szkoły Filmowej / | 101 |
Kanał, czyli początek / | 103 |
Trzy tendencje Szkoły Polskiej / | 105 |
Popiół i diament jako film polityczny / | 109 |
Popiół i diament jako film symboliczny / | 111 |
Szkoła Polska — co pozostaje / | 118 |
Literacka i filmowa autorefleksyjność / | 121 |
Człowiek z kamerą, czyli o roli kina w nowej rzeczywistości / | 136 |
Wszystko na sprzedaż / | 142 |
Nowe wołanie o autentyk / | 149 |
Twórczość filmowa jako eksperymentowanie / | 149 |
Manifest Dogma 95 a manifesty nowofalowe / | 151 |
Przeciw realizmowi, w imię prawdy / | 155 |
Poza normą, czyli przeciw kinu stylu zerowego / | 159 |
Poza normą — Idioci / | 160 |
Karen poza nawiasem / | 161 |
Widz poza przyzwyczajeniami / | 164 |
Bibliografia / | 169 |
Indeks osobowy / | 175 |
Summary / | 181 |
Résumé / | 183 |