Czytanie filmu - oglądanie literatury

Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych

3 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,17  23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,10 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,17 zł  


16,17

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wychodząc z założenia, że już samo pojęcie tekstu zakłada jego lekturę – praktykę czytania jako podejmowanie wysiłku rozumienia oraz wpisywania w pewien horyzont kulturowego doświadczenia celem przyswojenia sobie tekstu i nadawania mu sensu – równie istotny jak sam tekst (w tym przypadku – dzieło filmowe) staje się problem praktykowania lektury, opatrywania filmu sensotwórczym komentarzem. Wybrane filmy (reprezentatywne dla poszczególnych nurtów, zjawisk i tendencji w kinie XX i XXI wieku) czyta się tu jako dzieła sztuki multimedialnej i intermedialnej – łączące elementy literatury, teatru, malarstwa, fotografii tak w planie treści, jak i struktury oraz estetyki, integrujące różnorodne sztuki oraz własności odmiennych przekaźników. Szkice pomieszczone w książce nie składają się na jakiś pełny, spójny obraz – czy to dwudziestowiecznej kultury filmowej, czy choćby zjawiska intermedialności. Pełnią funkcję raczej wstępnych rozpoznań ustanawiających pewien kulturowy (tekstowy) horyzont, w którym dopiero możliwe staje się czytanie filmu, jego interpretacja oraz autentyczna refleksja. Szkice te zostały tak pomyślane i zredagowane, by mogły służyć jako pomoc naukowa nauczycielom przedmiotów humanistycznych w zajęciach szkolnych nt. kultury XX i XXI wieku czy edukatorom zajmującym się kulturą medialną.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie: -
„Forum Akademickie” nr 11/2015, s. 70 (Marek Misiak:
Film jako tekst kultury) -
„Nowe Książki” 1/2016, s. 9


Rok wydania2015
Liczba stron186
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-399-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Podziękowania /    7
  
  Wstęp /    9
  
  Na początek garść faktów /    11
  
  Kino, narracja, życie /    19
  Cezar musi umrzeć /    23
  Autonarracja /    27
  Scena zbrodni /    29
  
  Hrabal i filmowcy /    35
  Literatura a film. O jeden krok przed /    35
  Hrabal — empatia jako postawa /    36
  Rojenia pabitela, czyli na marginesie rzeczywistości i języka /    41
  Hrabal w filmie /    43
  
  Wampir. Nosferatu. Pre-teksty /    51
  Wstęp, czyli o udomowieniu wampira słów kilka /    51
  Pre-teksty /    52
  Teksty /    55
  Nosferatu — symfonia grozy /    60
  Wampir /    62
  Znaczenie mitu wampirycznego /    63
  Wampir w popkulturze /    64
  
  Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty /    69
  Podstawowe formy komizmu /    73
  Groteska /    73
  Absurd /    79
  Ironia /    83
  Parodia /    85
  „Którędy Kanada?”, czyli jak to robią Pythoni /    87
  Monty Python a sprawa polska (?) /    95
  
  Popiół i diament, czyli w sidłach romantyzmu. Fenomen Polskiej Szkoły Filmowej /    101
  Kanał, czyli początek /    103
  Trzy tendencje Szkoły Polskiej /    105
  Popiół i diament jako film polityczny /    109
  Popiół i diament jako film symboliczny /    111
  Szkoła Polska — co pozostaje /    118
  
  Literacka i filmowa autorefleksyjność /    121
  Człowiek z kamerą, czyli o roli kina w nowej rzeczywistości /    136
  Wszystko na sprzedaż /    142
  
  Nowe wołanie o autentyk /    149
  Twórczość filmowa jako eksperymentowanie /    149
  Manifest Dogma 95 a manifesty nowofalowe /    151
  Przeciw realizmowi, w imię prawdy /    155
  Poza normą, czyli przeciw kinu stylu zerowego /    159
  Poza normą — Idioci /    160
  Karen poza nawiasem /    161
  Widz poza przyzwyczajeniami /    164
  
  Bibliografia /    169
  Indeks osobowy /    175
  
  Summary /    181
  Résumé /    183
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia