Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,25  24,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,40 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,64 zł  


20,25

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy przedstawiają wybrane efekty wieloletniego projektu badań stosowanych „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” realizowanego na potrzeby lokalnej polityki oświatowej. Projekt ten jest elementem współpracy zainicjowanej w 2019 roku przez Prezydenta Ostrołęki i Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. W omawianych badaniach uwzględniono stan wiedzy naukowej w zakresie analizowanych zjawisk i wykorzystano metody badań naukowych, jednak ich celem nie jest rozwój teorii, lecz ewaluacja ex-ante i rozwiązywanie konkretnych problemów. Projekt stanowi przykład badań stosowanych zgodnych z podejściem evidence-based policy, tzn. wykorzystania wyników badań oświatowych w tworzeniu skutecznej lokalnej polityki edukacyjnej.


*********


An Education Observatory in Ostrołęka – Education Research Supporting Local Policy


The authors present the results of “An Education Observatory in Ostrołęka”, a long-standing applied research project aimed at local education needs. The discussed material refers to the current state of scientific knowledge about the analysed phenomena and uses scientific research methods, which do not aim at developing theory, but evaluate ex-ante and solve particular problems. The project is an example of the evidence-based policy research, i.e. the use of education research results in creating effective local education policy.


*********


Dr hab. Roman Dolata (ORCID 0000-0002-7967-9022) – pedagog, kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym, ewaluacji instytucji edukacyjnych i problemach nierówności społecznych w edukacji. Kierował pracami zespołów badawczych, które rozwijały metodologię edukacyjnej wartości dodanej na potrzeby polskiego systemu oświaty. Były członek zespołów badawczych realizujących w Polsce międzynarodowe badania edukacyjne PISA, PIRLS, TIMSS. Opublikował ponad 40 recenzowanych artykułów, monografii i rozdziałów w publikacjach naukowych z zakresu pedagogiki i socjologii edukacji.


Dr Aleksandra Jasińska-Maciążek (ORCID 0000-0001-9975-4141) – pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje projektem „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Realizowała międzynarodowe i krajowe projekty badawcze, m.in. RESL.eu, TEDS-M, EWD, SUEK. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to: uwarunkowania efektów kształcenia, ewaluacja instytucji edukacyjnych, pomiar edukacyjny. Autorka i współautorka kilkunastu artykułów i monografii naukowych.


Dr Marek Smulczyk (ORCID 0000-0003-2850-4027) – psycholog i pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się nierównościami edukacyjnymi i zjawiskiem academic resilience. Realizuje krajowe i międzynarodowe badania dotyczące jakości edukacji, pomiaru kompetencji oraz monitorowania osiągnięć szkolnych. Wykładowca akademicki i trener z obszaru psychologii społecznej i pedagogiki. Autor kilkunastu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych.


Mgr Joanna Stelmach (ORCID 0000-0002-0273-9429) – biofizyczka molekularna, absolwentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, magistrantka kierunku polityka oświatowa na Wydziale Pedagogicznym UW, początkująca nauczycielka matematyki i debiutująca badaczka. Należy do zespołu realizującego projekt „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Naukowo interesuje się zagadnieniami z obszaru pomiaru edukacyjnego, nierówności edukacyjnych i systemu egzaminacyjnego.


Rok wydania2021
Liczba stron338
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5362-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  ROZDZIAŁ 1. Badania naukowe a lokalna polityka edukacyjna 15
   1.1. Jak (i czy) wprowadzać zmiany w edukacji?    16
   1.2. Polityka publiczna w obszarze edukacyjnym    19
   1.3. Polityka publiczna a przywództwo edukacyjne    21
   1.4. Poziomy kształtowania i realizacji polityk
   publicznych    23
   1.5. Polityka oparta na dowodach – evidence-based
   policy    28
   1.6. Polityka oparta na dowodach w edukacji    32
   1.7. EBP na przykładzie zjawiska nierówności
   edukacyjnych    35
   1.8. Rozwój badań ewaluacyjnych    40
   1.9. Nauki o zarządzaniu a polityki edukacyjne    46
   1.10. W poszukiwaniu wskaźników oświatowych    50
   1.11. Poszukiwanie efektywnych metod kształcenia    53
   1.12. W poszukiwaniu mocnych dowodów    55
   1.13. Dlaczego na poziomie lokalnym potrzebne są
   badania stosowane?    59
  
  ROZDZIAŁ 2. Ostrołęcka edukacja w świetle dostępnych danych i dokumentów 64
   2.1. Wprowadzenie    64
   2.2. Egzaminacyjna charakterystyka szkół w Ostrołęce
       65
   2.3. Edukacja w Ostrołęce na podstawie dokumentów
   źródłowych    89
   2.4. Podsumowanie    99
  
  ROZDZIAŁ 3. Koncepcja projektu „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” i metodologia badania 100
   3.1. Kontekst i cel badania    100
   3.2. Osoby badane    103
   3.3. Realizacja badania    103
   3.4. Narzędzia badawcze    108
   3.5. Podsumowanie najważniejszych założeń
   metodologicznych badania    117
  
  ROZDZIAŁ 4. Szkoła publiczna wobec problemu spójności
  społecznej 119
   4.1. Jak minimalizować wpływ pochodzenia społecznego
   ucznia na osiągnięcia szkolne?    120
   4.2. Jakie konsekwencje mają segregacje międzyszkolne
   i międzyoddziałowe?    131
   4.2.1. Pojęcia związane z segregacjami szkolnymi
       134
   4.2.2. Debata wokół różnych form segregacji
   szkolnych    141
   4.3. Zastosowane miary statusu ekonomiczno-
   społecznego rodzin i osiągnięć szkolnych uczniów    144
   4.4. Status ekonomiczno-społeczny rodziny a
   osiągnięcia szkolne uczniów i aspiracje edukacyjne
   rodziców wobec swoich dzieci    155
   4.5. Zróżnicowanie ze względu na SES rodziny ucznia
   składu społecznego szkółbi oddziałów klasy VIII w
   Ostrołęce    164
   4.5.1. Zróżnicowanie składu społecznego szkół    165
   4.5.2. Zróżnicowanie składu społecznego oddziałów
   klasowych w poszczególnych szkołach    167
   4.6. Segregacje szkolne a efektywność nauczania w
   Ostrołęce    172
   4.7. Podsumowanie    183
  
  ROZDZIAŁ 5. Odroczone efekty edukacji przedszkolnej 185
   5.1. Dostęp do edukacji przedszkolnej w Polsce i na
   świecie    185
   5.2. Stan wiedzy na temat efektu przedszkola    186
   5.3. Badanie efektu przedszkola w ramach
   „Ostrołęckiego obserwatorium oświatowego”    191
   5.4. Powszechność i dostęp do edukacji przedszkolnej
   w Ostrołęce    192
   5.5. Efektywność edukacji przedszkolnej w Ostrołęce
       196
   5.6. Podsumowanie    200
  
  ROZDZIAŁ 6. Korepetycje i płatne zajęcia z języków obcych – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje 203
   6.1. Powszechność korzystania z dodatkowej, płatnej
   pomocy w nauce w Ostrołęce    207
   6.2. Powody korzystania z korepetycji przez
   ostrołęckich siódmoklasistów    210
   6.3. Uwarunkowania korzystania z dodatkowej, płatnej
   pomocy w nauce    215
   6.4. Efektywność dodatkowej, płatnej pomocy w nauce
       222
   6.5. Podsumowanie    232
  
  ROZDZIAŁ 7. Edukacja zdalna w czasie pandemii 236
   7.1. Zdalne nauczanie w Ostrołęce    244
   7.2. Różnice między szkołami prowadzącymi nauczanie
   zdalne    255
   7.3. Wpływ uwarunkowań socjoekonomicznych rodziny
   dziecka na naukę zdalną    261
   7.4. Podsumowanie    277
  
  ROZDZIAŁ 8. Efekty i efektywność nauczania w ostrołęckich szkołach podstawowych 279
   8.1. Wykorzystane wskaźniki    284
   8.2. Zróżnicowanie efektów i efektywności nauczania
   ostrołęckich szkół podstawowych    287
   8.3. Przykład szkolnej ekspertyzy    294
   8.4. Podsumowanie    310
  
  Spis tabel    312
  Spis rysunków    315
  Bibliografia    321
RozwińZwiń