POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Wśród wielu opinii na temat współczesnej szkoły, dominuje pogląd o niedostosowaniu szkoły do aktualnych oczekiwań społecznych. Zdaniem wielu autorów publikacji naukowych przyczyn niedostosowania należy upatrywać w niskim udziale ICT w procesach nauczania. Jaka zatem powinna być szkoła XXI wieku i co wpływa na efektywność jej pracy i na efektywność uczenia się uczniów? Czy o nowoczesności szkoły przesądza wyłącznie nasycenie środkami informatycznymi? W monografii poszukujemy odpowiedzi na te i tym podobne pytania. Podejmujemy także polemikę z nowymi nurtami: neurodydaktyką, kognitywizmem, konektywizmem i staramy się określić miejsce ICT w procesach nauczania i uczenia się. Media cyfrowe oprócz niewątpliwych zalet, są również źródłem różnego rodzaju zagrożeń, które dotykają zarówno starsze jak i młodsze pokolenie. Wśród nich należy wymienić: infostres, cyberuzależnienia, cyberprzestępczość.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 273 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-720-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ PIERWSZA EDUKACJA WOBEC WYZWAŃ SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO 11 | |
Rozdział 1. Cywilizacja i społeczeństwo informacyjne | 13 |
1.1. Cywilizacja informacyjna – geneza, charakterystyka | 13 |
1.2. Społeczeństwo informacyjne – próba dookreślenia pojęcia | 19 |
1.3. Cechy konstytutywne społeczeństwa informacyjnego | 27 |
1.4. Wyzwania społeczeństwa informacyjnego – kierunki rozwoju | 40 |
1.5. Społeczeństwo 5.0 | 47 |
1.6. Cyfrowi rzemieślnicy | 53 |
Rozdział 2. Szkoła w perspektywie społeczeństwa informacyjnego | 57 |
2.1. Szkoła w XXI wieku – szkoła zrównoważonego rozwoju | 57 |
2.1.1. Praca nauczyciela w nowej szkole | 66 |
2.1.2. Przygotowanie do zawodu nauczyciela | 72 |
2.2. Przedmioty informatyczne w kanonie wykształcenia ogólnego | 79 |
2.3. Formy organizacyjne edukacji w społeczeństwie informacyjnym | 83 |
2.4. Edukacja całożyciowa wyzwaniem cywilizacyjnym | 89 |
2.5. Teleologiczne aspekty współczesnej edukacji | 96 |
2.6. Jakość pracy szkoły | 102 |
CZĘŚĆ DRUGA ICT W EDUKACJI | 113 |
Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły w dobie Internetu | 115 |
3.1. Technologia – trudności eksplikacyjne | 115 |
3.2. Od IT do mediów cyfrowych | 118 |
3.3. ICT determinantem współczesnego życia i rozwoju | 124 |
3.4. Infrastruktura szkoły – szkoła jako magistrala | 128 |
3.5. Specjaliści od multimediów | 132 |
3.6. Administrowanie szkolnymi sieciami komputerowymi | 136 |
Rozdział 4. Procesy uczenia się i nauczania | 140 |
4.1. Uczenie się w nowym modelu życia | 140 |
4.2. Potęga umysłu | 144 |
4.3. Technologie intelektualne | 148 |
4.4. Neurodydaktyka | 150 |
4.5. Dydaktyka wobec ICT | 155 |
4.6. Cyfrowe kompetencje nauczyciela współczesnej szkoły | 166 |
4.6.1. Kompetencje informatyczne | 170 |
4.6.2. Kompetencje informacyjne | 172 |
4.6.3. Kompetencje multimedialne | 179 |
4.7. Cyfrowe kompetencje ucznia szkoły współczesnej | 185 |
4.8. Rezerwy kognitywne człowieka | 189 |
Rozdział 5. Negatywne skutki upowszechniania ICT | 194 |
5.1. Choroby cywilizacyjne | 194 |
5.2. Infostres | 198 |
5.3. Cyberuzależnienia | 204 |
5.4. Cyberprzestępczość | 216 |
5.4.1. Typowe rodzaje cyberprzestępczości | 222 |
5.4.2. Cyberterroryzm | 225 |
5.4.3. Cyberoszustwa | 226 |
5.4.4. Cyberagresja | 229 |
5.4.5. Patostreamy | 236 |
5.4.6. Prawo wobec cyberprzestępczości | 240 |
5.5. Cyfrowa demencja | 244 |
Zakończenie | 259 |
Bibliografia | 261 |
Netografia | 271 |
Akty prawne | 272 |