Szkoła XXI wieku

Szkoła XXI wieku

Problemy i wyzwania

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wśród wielu opinii na temat współczesnej szkoły, dominuje pogląd o niedostosowaniu szkoły do aktualnych oczekiwań społecznych. Zdaniem wielu autorów publikacji naukowych przyczyn niedostosowania należy upatrywać w niskim udziale ICT w procesach nauczania. Jaka zatem powinna być szkoła XXI wieku i co wpływa na efektywność jej pracy i na efektywność uczenia się uczniów? Czy o nowoczesności szkoły przesądza wyłącznie nasycenie środkami informatycznymi? W monografii poszukujemy odpowiedzi na te i tym podobne pytania. Podejmujemy także polemikę z nowymi nurtami: neurodydaktyką, kognitywizmem, konektywizmem i staramy się określić miejsce ICT w procesach nauczania i uczenia się. Media cyfrowe oprócz niewątpliwych zalet, są również źródłem różnego rodzaju zagrożeń, które dotykają zarówno starsze jak i młodsze pokolenie. Wśród nich należy wymienić: infostres, cyberuzależnienia, cyberprzestępczość.


Rok wydania2019
Liczba stron273
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-720-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  CZĘŚĆ PIERWSZA EDUKACJA WOBEC WYZWAŃ SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO 11
  Rozdział 1. Cywilizacja i społeczeństwo informacyjne     13
    1.1. Cywilizacja informacyjna – geneza, charakterystyka     13
    1.2. Społeczeństwo informacyjne – próba dookreślenia pojęcia     19
    1.3. Cechy konstytutywne społeczeństwa informacyjnego     27
    1.4. Wyzwania społeczeństwa informacyjnego – kierunki rozwoju     40
    1.5. Społeczeństwo 5.0     47
    1.6. Cyfrowi rzemieślnicy     53
  Rozdział 2. Szkoła w perspektywie społeczeństwa informacyjnego     57
    2.1. Szkoła w XXI wieku – szkoła zrównoważonego rozwoju     57
      2.1.1. Praca nauczyciela w nowej szkole     66
      2.1.2. Przygotowanie do zawodu nauczyciela     72
    2.2. Przedmioty informatyczne w kanonie wykształcenia ogólnego     79
    2.3. Formy organizacyjne edukacji w społeczeństwie informacyjnym     83
    2.4. Edukacja całożyciowa wyzwaniem cywilizacyjnym     89
    2.5. Teleologiczne aspekty współczesnej edukacji     96
    2.6. Jakość pracy szkoły    102
  CZĘŚĆ DRUGA ICT W EDUKACJI    113
  Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły w dobie Internetu    115
    3.1. Technologia – trudności eksplikacyjne    115
    3.2. Od IT do mediów cyfrowych    118
    3.3. ICT determinantem współczesnego życia i rozwoju    124
    3.4. Infrastruktura szkoły – szkoła jako magistrala    128
    3.5. Specjaliści od multimediów    132
    3.6. Administrowanie szkolnymi sieciami komputerowymi    136
  Rozdział 4. Procesy uczenia się i nauczania    140
    4.1. Uczenie się w nowym modelu życia    140
    4.2. Potęga umysłu    144
    4.3. Technologie intelektualne    148
    4.4. Neurodydaktyka    150
    4.5. Dydaktyka wobec ICT    155
    4.6. Cyfrowe kompetencje nauczyciela współczesnej szkoły    166
      4.6.1. Kompetencje informatyczne    170
      4.6.2. Kompetencje informacyjne    172
      4.6.3. Kompetencje multimedialne    179
    4.7. Cyfrowe kompetencje ucznia szkoły współczesnej    185
    4.8. Rezerwy kognitywne człowieka    189
  Rozdział 5. Negatywne skutki upowszechniania ICT    194
    5.1. Choroby cywilizacyjne    194
    5.2. Infostres    198
    5.3. Cyberuzależnienia    204
    5.4. Cyberprzestępczość    216
      5.4.1. Typowe rodzaje cyberprzestępczości    222
      5.4.2. Cyberterroryzm    225
      5.4.3. Cyberoszustwa    226
      5.4.4. Cyberagresja    229
      5.4.5. Patostreamy    236
      5.4.6. Prawo wobec cyberprzestępczości    240
    5.5. Cyfrowa demencja    244
  
  Zakończenie    259
  
  Bibliografia    261
  Netografia    271
  Akty prawne    272
RozwińZwiń