POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Autorka podejmuje niezwykle ważny dla polskiej pedeutologii problem badawczy i wprowadza czytelników w zakres poszerzających i pogłębiających się zagrożeń związanych z funkcjonowaniem nauczycieli w zawodzie, a w istocie w szeroko rozumianym środowisku socjalizacyjnym (instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym). Nie może być dłużej obojętne społeczeństwu i decydentom politycznym to, jak poważnym, bo ukrytym i odroczonym w skutkach, zagrożeniem dla uczęszczających do placówek dzieci i młodzieży jest wpływ toksycznych postaw ich pedagogów-wychowawców-edukatorów, którzy są dotknięci syndromem negatywnego stresu. Książka kierowana jest do szerokiego grona czytelników zainteresowanych warunkami pracy i kondycją psychofizyczną polskich nauczycieli oraz teorią i praktyką edukacji nauczycielskiej. Szczególnie zaś przeznaczona jest dla osób profesjonalnie zajmujących się problematyką psychospołecznego funkcjonowania nauczycieli w środowisku pracy w kontekście pełnionej przez nich roli zawodowej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 330 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-326-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I Ogólna charakterystyka stresu nauczycielskiego | 15 |
1. Wprowadzenie w problematykę stresu | 15 |
2. Transakcyjne ujęcie stresu | 18 |
3. Modele stresu zawodowego | 25 |
4. Stres w pracy nauczyciela | 39 |
4.1. Pojęcie i model stresu nauczycielskiego | 40 |
4.2. Potencjalne źródła stresu w pracy nauczyciela | 44 |
5. Wczesne i odległe następstwa stresu nauczycielskiego | 71 |
Podsumowanie | 83 |
Rozdział II Przezwyciężanie stresu nauczycielskiego | 85 |
1. Działania interwencyjne w przezwyciężaniu stresu zawodowego | 85 |
2. Istota radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli | 98 |
3. Zasoby osobiste w przezwyciężaniu stresu | 104 |
3.1. Styl radzenia sobie ze stresem | 109 |
3.2. Poczucie koherencji | 117 |
3.3. Samoocena | 127 |
3.4. Asertywność | 139 |
Podsumowanie | 150 |
Rozdział III Metodologiczne podstawy badań własnych | 153 |
1. Założenia badawcze | 155 |
2. Cel badań, problemy i hipotezy robocze | 162 |
3. Metody i narzędzia badawcze | 163 |
4. Charakterystyka badanych nauczycielek | 170 |
Rozdział IV Specyfika stresu badanych nauczycielek | 177 |
1. Źródła i nasilenie stresu u badanych nauczycielek | 177 |
2. Typy stresu badanych nauczycielek | 180 |
Podsumowanie | 184 |
Rozdział V Socjodemograficzne korelaty stresu nauczycielskiego | 185 |
1. Stres zawodowy a zmienne socjodemograficzne – wynik globalny | 186 |
2. Typy stresu nauczycielskiego a zmienne socjodemograficzne | 208 |
Podsumowanie | 221 |
Rozdział VI Zasoby osobiste jako modyfikatory stresu nauczycielskiego | 223 |
1. Stres nauczycielski a zasoby osobiste – wynik globalny | 224 |
2. Aspekty stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste | 233 |
3. Typy stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste | 241 |
3.1. Poczucie koherencji a typy stresu nauczycielskiego | 242 |
3.2. Samoocena a typy stresu nauczycielskiego | 246 |
3.3. Asertywność a typy stresu nauczycielskiego | 249 |
3.4. Style radzenia sobie ze stresem a typy stresu nauczycielskiego | 250 |
3.5. Zasoby osobiste a aspekty stresu zawodowego w podgrupach nauczycielek o różnym typie stresu | 255 |
Podsumowanie | 273 |
Zakończenie | 279 |
Spis tabel i wykresów | 291 |
Bibliografia | 297 |
Indeks | 323 |