POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca, inspirowana w głównej mierze myślą Hansa-Georga Gadamera i Hannah Arendt, ma charakter pytania o wychowanie, o warunek jego możliwości. Proponowane w rozprawie rozumienie fenomenu, jakim jest wychowanie, odchodzi od koncepcji przypisującej je określonemu etapowi rozwoju człowieka. Nie negując istnienia tego etapu, w którym mamy swoje uczestnictwo najpierw jako dzieci, później zaś jako rodzice czy wychowawcy, autorka kieruje się ku ujęciu wiążącemu wychowanie z całym ludzkim życiem.
Fundamentalnym pytaniem dla tak rozumianego wychowania jest pytanie o dobro; o możliwość udziału człowieka w dobru; o możliwość jego poznania i posiadania. Problem polega jednak na tym, że dobra ostatecznie nie sposób ani poznać, ani też posiąść. Dążąc do niego, człowiek nieustannie staje wobec własnej bezradności i niekiedy najzupełniej skrajnego ubóstwa.
Koncepcja wychowania rozumianego jako miłość widzi – paradoksalnie – jego możliwość w takim właśnie dialektycznym ruchu dążenia i braku; spełnienia i niespełnienia; w stałym napięciu między "tak" i "nie". Egzemplifikacją tej koncepcji pozostaje sokratejski Eros: wieczny tułacz, gorący miłośnik i poszukiwacz Dobra i Piękna, których nigdy ostatecznie posiąść nie może.
Samo to dążenie i związana z nim negatywność, właściwa również ludzkiemu życiu, ma jednak – jak by powiedział Gadamer – swoiście produktywny, twórczy sens. Uczy bowiem tego, że o to wymykające się dobro musimy stale zabiegać; że musimy o nie wciąż na nowo pytać. Jest to punkt wyjścia, a zarazem owoc, proponowanego w pracy rozumienia fenomenu wychowania.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1404-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
CZĘŚĆ I. OBECNOŚĆ OSÓB | 15 |
Rzeczywistość jaskini | 17 |
Obecność | 32 |
Piękno | 44 |
Dobro | 69 |
CZĘŚĆ II. ODMIENIANIE BYCIA | 93 |
ROZDZIAŁ 1. OSOBA TRZECIA. Byt, który jest | 104 |
Abraham – człowiek doświadczony | 128 |
ROZDZIAŁ 2. OSOBA PIERWSZA. Ja, który jestem | 135 |
ROZDZIAŁ 3. OSOBA DRUGA. Ty, który jesteś | 177 |
ZAKOŃCZENIE | 231 |
WYKAZ LITERATURY CYTOWANEJ | 239 |