POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka recenzowanej monografii jest rozległa i można ją odnieść do wielu dyscyplin naukowych, począwszy od pedagogiki specjalnej i jej dziedziny szczegółowej, którą jest pedagogika lecznicza, poprzez psychologię rozwojową, osobowości i twórczości, do niezmiernie istotnej dyscypliny, jaką stanowi psychologia zdrowia, zaś tematem, a raczej podmiotem głównym tej pracy jest formowanie osobowości dziecka przewlekle chorego z uwzględnieniem kształtowania - w procesach rozwoju, wychowania i kształcenia - obrazu własnej osoby oraz samowiedzy i samooceny; w tle pojawia się również niełatwa problematyka samoświadomości.
Mimo że Autorka podjęła niezmiernie trudne, złożone kwestie kształtowania obrazu własnej osoby dzieci chronicznie chorych, to jednak przystępny sposób narracji sprawia, iż monografię tę można z pełnym przekonaniem polecić przede wszystkim psychologom zajmującym się rozwojem dziecka i jego twórczością. Praca ta może być także użyteczna dla studentów psychologii oraz pedagogiki specjalnej i leczniczej, a nade wszystko dla rodziców i opiekunów, którzy troszczą się i wspierają dzieci z przewlekłą chorobą.
Z recenzji prof. drą hab. Adama Alfreda Zycha
Książka nader istotna, porusza bowiem tematy będące rzadko w kręgu zainteresowań naukowców. To materia nadzwyczaj wrażliwa i trudna. Najcenniejszą wartością książki jest nowatorski sposób przedstawiania i diagnozowania obrazu swojego »ja«, jaki krystalizuje się na podstawie obserwacji czynionych przez autorkę.
Z recenzji drą hab. Janusza Sytnika-Czerwertyńskiego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 138 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9028-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I Problematyka osobowości i obrazu własnej osoby w świetle literatury psychologicznej | 13 |
1. Kształtowanie się pojęcia „osobowość” w psychologii | 13 |
2. Charakterystyka poznawczego podejścia do osobowości | 14 |
3. Problematyka „ja” i obraz własnej osoby w literaturze psychologicznej | 17 |
3.1. Problematyka „ja” w ujęciu historycznym | 18 |
3.2. Obraz własnej osoby – próba wyjaśnienia pojęcia | 27 |
3.2.1. Sposoby ujmowania pojęcia „obraz własnej osoby” na gruncie psychologii | 27 |
3.2.2. Obraz własnej osoby w ujęciu poznawczym | 30 |
Rozdział II Psychologiczne ujęcie choroby przewlekłej | 43 |
1. Wzrost zachorowań na choroby przewlekłe w XX wieku | 43 |
1.1. Choroba przewlekła – próba określenia terminu | 44 |
1.2. Dziecko przewlekle chore | 48 |
1.3. Rodzaje chorób przewlekłych występujących u dzieci i ich przyczyny | 50 |
2. Wpływ choroby na funkcjonowanie i przebieg rozwoju dzieci | 53 |
2.1. Choroba przewlekła jako sytuacja trudna | 64 |
2.2. Rodzaje sytuacji trudnych związanych z chorobą przewlekłą | 66 |
Rozdział III Rozwój obrazu własnej osoby dzieci w okresie późnego dzieciństwa oraz związki tej problematyki z chorobą przewlekłą | 73 |
1. Rozwój obrazu własnej osoby z uwzględnieniem okresu późnego dzieciństwa | 73 |
2. Kształtowanie osobowości i obrazu własnej osoby (samowiedzy i samooceny) osób przewlekle chorych | 78 |
Rozdział IV Aktywność twórcza dzieci w okresie późnego dzieciństwa w zakresie plastyki | 87 |
1. Rola aktywności w życiu człowieka | 87 |
2. Znaczenie terminu „twórczość” w kulturze europejskiej | 89 |
3. Twórczość plastyczna dziecka | 91 |
4. Zagadnienie ekspresji a twórczość plastyczna dziecka | 94 |
4.1. Znaczenie terminu „ekspresja” | 94 |
4.2. Aktywność fi zyczna i intelektualna jako składniki ekspresji plastycznej | 96 |
4.3. Ekspresja plastyczna dzieci | 97 |
4.4. Język plastyki | 102 |
5. Cechy twórczości plastycznej dzieci w okresie późnego dzieciństwa | 105 |
5.1. Kolorystyka | 105 |
5.2. Kompozycja | 106 |
5.3. Tematyka | 108 |
5.4. Człowiek jako dominujący motyw twórczości plastycznej dzieci | 109 |
6. Twórczość plastyczna jako odzwierciedlenie osobowości dziecka | 113 |
6.1. Zjawisko projekcji | 113 |
6.2. Projekcja twórcza | 116 |
6.3. Twórczość plastyczna dzieci w okresie późnego dzieciństwa jako wyraz ekspresji i projekcji | 120 |
Rozdział V Metodologiczne podstawy badań | 129 |
1. Cele badań | 129 |
2. Założenia badawcze: problemy i hipotezy, zmienne i ich wskaźniki | 132 |
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 135 |
3.1. Analiza dokumentów | 144 |
3.2. Sytuacja eksperymentalna dotycząca działań plastycznych, wprowadzona w badaniach | 146 |
3.2.1. Analiza wytworów plastycznych tzw. metodą sędziów kompetentnych | 148 |
3.3. Skala do Pomiaru Samooceny Dzieci i Młodzieży „Drabinka” | 156 |
4. Charakterystyka badanej populacji | 159 |
5. Organizacja badań | 160 |
6. Metody analizy statystycznej | 160 |
Rozdział VI Badania własne – interpretacja wyników | 163 |
1. Wyniki badań w zakresie oceny prac plastycznych metodą sędziów kompetentnych | 163 |
1.1. Analiza różnic między obrazem własnej osoby ukazywanym w pracach plastycznych przez dzieci zdrowe i dzieci przewlekle chore w zakresie częstości wystąpień wskaźników wchodzących w skład wyróżnionych cech | 163 |
1.1.1. Wskaźniki cech prac plastycznych związane z ukazywaniem obrazu własnej osoby określone na podstawie wyników badań, zawarte w warstwie przedstawieniowej (A) | 164 |
1.1.2. Wskaźniki cech prac plastycznych związane z ukazywaniem obrazu własnej osoby określone na podstawie wyników badań, zawarte w warstwie formalnej (B) | 165 |
2. Wyniki badań w zakresie samooceny mierzonej skalą „Drabinka” | 179 |
2.1. Analiza różnic między samooceną dzieci zdrowych i dzieci przewlekle chorych w zakresie poszczególnych sfer „ja” | 179 |
2.2. Analiza różnic między badanymi dziećmi zdrowymi i dziećmi przewlekle chorymi w zakresie samooceny ogólnej | 183 |
3. Dyskusja wyników | 184 |
Zakończenie | 221 |
Bibliografia | 227 |
Aneks | 243 |
Indeks osób | 259 |