Obraz siebie

Obraz siebie

Projekcja twórcza w wytworach plastycznych dzieci przewlekle chorych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

45,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 36,00 zł  


45,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka recenzowanej monografii jest rozległa i można ją odnieść do wielu dyscyplin naukowych, począwszy od pedagogiki specjalnej i jej dziedziny szczegółowej, którą jest pedagogika lecznicza, poprzez psychologię rozwojową, osobowości i twórczości, do niezmiernie istotnej dyscypliny, jaką stanowi psychologia zdrowia, zaś tematem, a raczej podmiotem głównym tej pracy jest formowanie osobowości dziecka przewlekle chorego z uwzględnieniem kształtowania - w procesach rozwoju, wychowania i kształcenia - obrazu własnej osoby oraz samowiedzy i samooceny; w tle pojawia się również niełatwa problematyka samoświadomości.
Mimo że Autorka podjęła niezmiernie trudne, złożone kwestie kształtowania obrazu własnej osoby dzieci chronicznie chorych, to jednak przystępny sposób narracji sprawia, iż monografię tę można z pełnym przekonaniem polecić przede wszystkim psychologom zajmującym się rozwojem dziecka i jego twórczością. Praca ta może być także użyteczna dla studentów psychologii oraz pedagogiki specjalnej i leczniczej, a nade wszystko dla rodziców i opiekunów, którzy troszczą się i wspierają dzieci z przewlekłą chorobą.
Z recenzji prof. drą hab. Adama Alfreda Zycha


Książka nader istotna, porusza bowiem tematy będące rzadko w kręgu zainteresowań naukowców. To materia nadzwyczaj wrażliwa i trudna. Najcenniejszą wartością książki jest nowatorski sposób przedstawiania i diagnozowania obrazu swojego »ja«, jaki krystalizuje się na podstawie obserwacji czynionych przez autorkę.
Z recenzji drą hab. Janusza Sytnika-Czerwertyńskiego


Rok wydania2014
Liczba stron138
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-9028-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I Problematyka osobowości i obrazu własnej osoby w świetle literatury psychologicznej     13
  1. Kształtowanie się pojęcia „osobowość” w psychologii     13
  2. Charakterystyka poznawczego podejścia do osobowości     14
  3. Problematyka „ja” i obraz własnej osoby w literaturze psychologicznej     17
    3.1. Problematyka „ja” w ujęciu historycznym     18
    3.2. Obraz własnej osoby – próba wyjaśnienia pojęcia     27
      3.2.1. Sposoby ujmowania pojęcia „obraz własnej osoby” na gruncie psychologii     27
      3.2.2. Obraz własnej osoby w ujęciu poznawczym     30
  
  Rozdział II Psychologiczne ujęcie choroby przewlekłej     43
  1. Wzrost zachorowań na choroby przewlekłe w XX wieku     43
    1.1. Choroba przewlekła – próba określenia terminu     44
    1.2. Dziecko przewlekle chore     48
    1.3. Rodzaje chorób przewlekłych występujących u dzieci i ich przyczyny     50
  2. Wpływ choroby na funkcjonowanie i przebieg rozwoju dzieci     53
    2.1. Choroba przewlekła jako sytuacja trudna     64
    2.2. Rodzaje sytuacji trudnych związanych z chorobą przewlekłą     66
  
  Rozdział III Rozwój obrazu własnej osoby dzieci w okresie późnego dzieciństwa oraz związki tej problematyki z chorobą przewlekłą     73
  1. Rozwój obrazu własnej osoby z uwzględnieniem okresu późnego dzieciństwa     73
  2. Kształtowanie osobowości i obrazu własnej osoby (samowiedzy i samooceny) osób przewlekle chorych     78
  
  Rozdział IV Aktywność twórcza dzieci w okresie późnego dzieciństwa w zakresie plastyki     87
  1. Rola aktywności w życiu człowieka     87
  2. Znaczenie terminu „twórczość” w kulturze europejskiej     89
  3. Twórczość plastyczna dziecka     91
  4. Zagadnienie ekspresji a twórczość plastyczna dziecka     94
    4.1. Znaczenie terminu „ekspresja”     94
    4.2. Aktywność fi zyczna i intelektualna jako składniki ekspresji plastycznej     96
    4.3. Ekspresja plastyczna dzieci     97
    4.4. Język plastyki     102
  5. Cechy twórczości plastycznej dzieci w okresie późnego dzieciństwa     105
    5.1. Kolorystyka     105
    5.2. Kompozycja     106
    5.3. Tematyka     108
    5.4. Człowiek jako dominujący motyw twórczości plastycznej dzieci     109
  6. Twórczość plastyczna jako odzwierciedlenie osobowości dziecka     113
    6.1. Zjawisko projekcji     113
    6.2. Projekcja twórcza     116
    6.3. Twórczość plastyczna dzieci w okresie późnego dzieciństwa jako wyraz ekspresji i projekcji     120
  
  Rozdział V Metodologiczne podstawy badań     129
  1. Cele badań     129
  2. Założenia badawcze: problemy i hipotezy, zmienne i ich wskaźniki     132
  3. Metody, techniki i narzędzia badawcze     135
    3.1. Analiza dokumentów     144
    3.2. Sytuacja eksperymentalna dotycząca działań plastycznych, wprowadzona w badaniach     146
      3.2.1. Analiza wytworów plastycznych tzw. metodą sędziów kompetentnych     148
    3.3. Skala do Pomiaru Samooceny Dzieci i Młodzieży „Drabinka”     156
  4. Charakterystyka badanej populacji     159
  5. Organizacja badań     160
  6. Metody analizy statystycznej     160
  
  Rozdział VI Badania własne – interpretacja wyników     163
  1. Wyniki badań w zakresie oceny prac plastycznych metodą sędziów kompetentnych     163
    1.1. Analiza różnic między obrazem własnej osoby ukazywanym w pracach plastycznych przez dzieci zdrowe i dzieci przewlekle chore w zakresie częstości wystąpień wskaźników wchodzących w skład wyróżnionych cech     163
      1.1.1. Wskaźniki cech prac plastycznych związane z ukazywaniem obrazu własnej osoby określone na podstawie wyników badań, zawarte w warstwie przedstawieniowej (A)     164
      1.1.2. Wskaźniki cech prac plastycznych związane z ukazywaniem obrazu własnej osoby określone na podstawie wyników badań, zawarte w warstwie formalnej (B)     165
  2. Wyniki badań w zakresie samooceny mierzonej skalą „Drabinka”     179
    2.1. Analiza różnic między samooceną dzieci zdrowych i dzieci przewlekle chorych w zakresie poszczególnych sfer „ja”     179
    2.2. Analiza różnic między badanymi dziećmi zdrowymi i dziećmi przewlekle chorymi w zakresie samooceny ogólnej     183
  3. Dyskusja wyników     184
  
  Zakończenie     221
  Bibliografia     227
  Aneks     243
  Indeks osób     259
RozwińZwiń