INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Pojęcie „ślad", w różnych znaczeniach i kontekstach, pojawia się coraz częściej we współczesnej humanistyce, zwłaszcza w filozofii, historii i badaniach nad pamięcią. Niniejsza książka wpisuje się w te dziedziny badań, ale sytuuje zagadnienie śladowości nieco inaczej, a mianowicie w obszarze problematyki reprezentacji. Eksponuje też zagadnienia ontologiczne i epistemologiczne związane z pojęciem śladu, a przede wszystkim z zaznaczoną w tytule relacją śladu i obrazu. Ta zasadnicza relacja — ujęta zarówno w perspektywie historycznej, jak i w kontekście współczesnych dyskusji dotyczących reprezentacji, przedstawienia, mimetyczności — została pokazana w trzech podstawowych wariantach: obrazu bez śladu, obrazu przeciwstawionego śladowi oraz obrazu jako śladu.
Książkę kończy apendyks, wskazujący na możliwości wykorzystania filozoficznego potencjału pojęcia „ślad" w estetyce i refleksji nad literaturą.
„Książka Andrzeja Zawadzkiego stanowi pierwszą, jak można zasadnie sądzić, monografię jednego z najbardziej fundamentalnych problemów w dziejach myśli Zachodu: obrazu i śladu. Głównym tematem rozprawy jest relacja pomiędzy śladem a obrazem (problematyką przedstawienia), przy czym w pozycji uprzywilejowanej sytuuje autor — zgodnie z duchem uprawianej przezeń ponowoczesnej humanistyki — ślad".
Z recenzji dr. hab. Michała Januszkiewicza, prof. UAM w Poznaniu
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3708-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część pierwsza - Idolatria: obraz bez śladu | 11 |
1. Nihilizm, antropologia, hermeneutyka | 14 |
Bez-mysł antropologii i dziedzictwo Kartezjusza. Przyczynek do krytyki rozumu antropologicznego | 15 |
Krótka rozprawa pomiędzy antropologiem a hermeneutą (radykalnym) | 20 |
2. Nihilizm, symulakryzacja, idolatria | 24 |
Nihilizm osłabienia i nihilizm przejrzystości | 25 |
Nihilizm, nasz chleb powszedni | 29 |
Dygresja: Vattimo, Baudrillard, Houellebecq | 32 |
O idolatrii, czyli „Krótka rozprawa między nihilistą, ikonoklastą a ikonofilem” | 37 |
Część druga - Ikonoklazm: ślad contra obraz | 45 |
1. Ślad, obecność, przedstawienie | 47 |
2. Ślad zapomnianej różnicy odciśnięty w języku: Heidegger | 52 |
3. Ślad zapomnianej Rzeczy: Freud i Lacan | 58 |
4. Ślad przeszłego Innego: Levinas | 64 |
5. Ślad nieobecnego początku: Derrida | 73 |
Ślad a różnica i różnia | 74 |
Ślad a czasowość i pamięć | 76 |
Ślad a inność | 80 |
Ślad a początek | 82 |
Ślad a pismo i tekst | 83 |
Część trzecia - Ikonofilia: obraz jako ślad | 87 |
1. Obrazy i teologia | 89 |
Obrazy „naturalne” i obrazy „prawdziwe” | 91 |
Podobieństwo, niepodobieństwo, ślad. Pseudo-Dionizy Areopagita | 97 |
Partycypacja, podobieństwo, ślad. Jan z Damaszku, Nikefor, Teodor Studyta | 102 |
Mimesis „obrazu prawdziwego” | 121 |
2. Koniec obrazu, początek ikony? | 125 |
Światoobraz i przedstawienie. Heidegger i Foucault | 125 |
„Dziwne” obrazy | 128 |
Ikona i idol. Jean Luc-Marion | 136 |
Obraz otwarty. George Didi-Huberman | 153 |
Część czwarta - Apendyks: Estetyka i poetyka śladu | 163 |
1. Ślad sztuki, sztuka śladu. Wokół estetycznych koncepcji Jeana-Luca Nancy’ego, Gianniego Vattima i Georgesa Didiego-Hubermana | 165 |
Ślad, idea, bycie. Nancy i Vattimo | 165 |
Odcisk, podobieństwo, dotyk. Didi-Huberman | 171 |
2. Pęknięty obraz. Od metafory do śladu | 179 |
Metafora we wnętrzu metafizyki. Heidegger i Różewicz | 179 |
Od-wrót metafory. Derrida, Ricoeur, Różewicz | 188 |
„Ikoniczny moment metafory” | 193 |
Poetyki śladu | 199 |
Bibliografia | 215 |
Indeks nazwisk | 221 |
Indeks rzeczowy | 227 |