Rynek Prywatyzacja Interes publiczny

-20%

Rynek Prywatyzacja Interes publiczny

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,80  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,42 zł  


20,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przedstawia formułowane w ramach nowego zarządzania publicznego sposoby zapewniania obywatelom najważniejszych usług publicznych. Upowszechniło ono pogląd, że proste usługi komunalne, ale także edukacja czy ochrona zdrowia to zadania, które najlepiej zrealizują podmioty prywatne (biznes i sektor pozarządowy) wyłonione przez administrację w konkurencyjnych procedurach. Jak opisywał Tony Judt, takie podejście wyzwoliło nas z przekonania, że państwo gwarantuje najlepsze rozwiązanie wszystkich problemów. Coraz częściej zaczynamy jednak dostrzegać luki i ułomności w prorynkowym nastawieniu do zarządzania publicznego. Przekonujemy się, że potrzebne jest pragmatyczne i poparte doświadczeniem spojrzenie na dylemat: ile państwa, ile rynku w sferze usług publicznych.


To praca ważna, tak dla badaczy usług publicznych, jak i tych, na których spoczywa powinność ich zapewnienia. Tym pierwszym oferuje ona użyteczną teoretyczną perspektywę analityczną. Z kolei dla tych drugich stanowić może zbiór nieocenionych wskazówek, kiedy przychodzi rozstrzygać o formie i zakresie świadczenia usług publicznych. To także pozycja, z którą koniecznie powinni się zapoznać studenci kierunków, na których wykłada się zagadnienia związane z usługami publicznymi.
z recenzji dr. hab. Stanisława Mazura, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie


Rok wydania2014
Liczba stron180
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-693-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     8
  Wykaz skrótów     9
  1. Akty prawne     9
  2. Sądy     10
  3. Organizacje międzynarodowe i ich organy     10
  4. Czasopisma     11
  Wprowadzenie     13
  ROZDZIAŁ    1
  Administracja usługowa. Zarządzanie publiczne jako zapewnianie
  usług publicznych     19
  1. Typologia funkcji administracji publicznej     19
  2. Zapewnianie usług publicznych jako sfera zarządzania
  publicznego     23
  3. Wykonywanie funkcji usługowej jako proces     26
  4. Podsumowanie. Funkcja usługowa – określenie pola badawczego     30
  ROZDZIAŁ    2
  Nowe zarządzanie publiczne. Nowa administracja usługowa     32
  1. Krytyka biurokracji. Korzenie ideowe nowego zarządzania
  publicznego     32
  2. Nowe zarządzanie publiczne. Podstawowe postulaty     34
  3. Przegląd reform administracji publicznej opartych na nowym
  zarządzaniu publicznym     40
  3.1. Państwa anglosaskie     42
  3.2. Niemcy     44
  3.3. Austria     45
  3.4. Francja     46
  3.5. Polska     46
  4. Nowa administracja usługowa     48
  5. Krytyka nowego zarządzania publicznego i co z niego zostało     51
  ROZDZIAŁ    3
  Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing)     57
  1. Outsourcing usług publicznych – idea, definicja, geneza     57
  2. Outsourcing usług publicznych – doświadczenia wybranych państw,
  spełnione i niespełnione obietnice     60
  ROZDZIAŁ    4
  Partnerstwo publiczno-prywatne     69
  1. Próby definicji PPP     69
  2. Korzyści z PPP i warunki powodzenia     72
  3. Rozwój PPP na świecie     78
  4. Zagrożenia i niespełnione obietnice     82
  ROZDZIAŁ    5
  Vouchery na usługi publiczne     84
  1. Definicja i typy voucherów na usługi publiczne     84
  2. Korzyści i główne dziedziny zastosowania voucherów     86
  3. Ograniczenia i zagrożenia     91
  Rynkowe mechanizmy zapewniania usług publicznych.
  Podsumowanie     92
  ROZDZIAŁ    6
  Ramy prawne zastosowania mechanizmów rynkowych w świadczeniu
  usług publicznych w Polsce. Lokalna administracja usługowa     95
  1. Wprowadzenie. Regulacje organiczne     95
  1.1. Zadania użyteczności publicznej jako ustawowe ujęcie funkcji
  usługowej     96
  1.2. Samodzielność zadaniowo-kompetencyjna lokalnej administracji
  usługowej     98
  1.3. Dopuszczalność zastosowania mechanizmów rynkowych.
  Czy obowiązek?     99
  2. Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing usług
  publicznych)     100
  2.1. Outsourcing jako możliwość, a nie obowiązek.
  Kontraktowanie na rzecz podmiotów wewnętrznych     100
  2.2. Główne tryby kontraktowania – Prawo zamówień publicznych
  i ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie     105
  Udzielanie zamówień publicznych     105
  Powierzanie realizacji zadań publicznych organizacjom
  pozarządowym    108
  2.3. Ustawa o systemie oświaty – szczególny przykład
  kontraktowania     111
  3. Partnerstwo publiczno-prywatne     112
  3.1. Uwagi ogólne     112
  3.2. Partnerstwo zinstytucjonalizowane     113
  Podwójna regulacja     113
  Podstawowe zasady realizacji przedsięwzięć PPP     117
  3.3. Partnerstwo faktyczne     119
  Spółki mieszane w świetle ustawy o gospodarce komunalnej     119
  Kontrakt na zarządzanie w ustawie o organizowaniu
  i prowadzeniu działalności kulturalnej     121
  4. Vouchery     122
  4.1. Edukacja     122
  4.2. Ochrona zdrowia     125
  ROZDZIAŁ    7
  Wyzwania regulacyjne urynkowienia usług publicznych.
  O idei administracji usługowej zorientowanej na interes
  publiczny     127
  1. O modelu regulacyjnym świadczenia usług publicznych –
  wnioski z przeglądu ustawodawstwa     127
  2. Interes publiczny jako wartość nadrzędna w zarządzaniu publicznym.
  Konflikt interesów i co z niego wynika     128
  3. O potrzebie prawnego modelu administracji usługowej zorientowanego
  na interes publiczny     133
  4. Główne dylematy regulacyjne urynkowienia usług publicznych     137
  4.1. Granice urynkowienia     137
  4.2. Granice swobody umów     142
  4.3. Obywatel wobec urynkowienia usług publicznych     149
  Refleksje końcowe     157
  Bibliografia     162
RozwińZwiń