INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka przedstawia formułowane w ramach nowego zarządzania publicznego sposoby zapewniania obywatelom najważniejszych usług publicznych. Upowszechniło ono pogląd, że proste usługi komunalne, ale także edukacja czy ochrona zdrowia to zadania, które najlepiej zrealizują podmioty prywatne (biznes i sektor pozarządowy) wyłonione przez administrację w konkurencyjnych procedurach. Jak opisywał Tony Judt, takie podejście wyzwoliło nas z przekonania, że państwo gwarantuje najlepsze rozwiązanie wszystkich problemów. Coraz częściej zaczynamy jednak dostrzegać luki i ułomności w prorynkowym nastawieniu do zarządzania publicznego. Przekonujemy się, że potrzebne jest pragmatyczne i poparte doświadczeniem spojrzenie na dylemat: ile państwa, ile rynku w sferze usług publicznych.
To praca ważna, tak dla badaczy usług publicznych, jak i tych, na których spoczywa powinność ich zapewnienia. Tym pierwszym oferuje ona użyteczną teoretyczną perspektywę analityczną. Z kolei dla tych drugich stanowić może zbiór nieocenionych wskazówek, kiedy przychodzi rozstrzygać o formie i zakresie świadczenia usług publicznych. To także pozycja, z którą koniecznie powinni się zapoznać studenci kierunków, na których wykłada się zagadnienia związane z usługami publicznymi.
z recenzji dr. hab. Stanisława Mazura, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-693-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 8 |
Wykaz skrótów | 9 |
1. Akty prawne | 9 |
2. Sądy | 10 |
3. Organizacje międzynarodowe i ich organy | 10 |
4. Czasopisma | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
ROZDZIAŁ | 1 |
Administracja usługowa. Zarządzanie publiczne jako zapewnianie | |
usług publicznych | 19 |
1. Typologia funkcji administracji publicznej | 19 |
2. Zapewnianie usług publicznych jako sfera zarządzania | |
publicznego | 23 |
3. Wykonywanie funkcji usługowej jako proces | 26 |
4. Podsumowanie. Funkcja usługowa – określenie pola badawczego | 30 |
ROZDZIAŁ | 2 |
Nowe zarządzanie publiczne. Nowa administracja usługowa | 32 |
1. Krytyka biurokracji. Korzenie ideowe nowego zarządzania | |
publicznego | 32 |
2. Nowe zarządzanie publiczne. Podstawowe postulaty | 34 |
3. Przegląd reform administracji publicznej opartych na nowym | |
zarządzaniu publicznym | 40 |
3.1. Państwa anglosaskie | 42 |
3.2. Niemcy | 44 |
3.3. Austria | 45 |
3.4. Francja | 46 |
3.5. Polska | 46 |
4. Nowa administracja usługowa | 48 |
5. Krytyka nowego zarządzania publicznego i co z niego zostało | 51 |
ROZDZIAŁ | 3 |
Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing) | 57 |
1. Outsourcing usług publicznych – idea, definicja, geneza | 57 |
2. Outsourcing usług publicznych – doświadczenia wybranych państw, | |
spełnione i niespełnione obietnice | 60 |
ROZDZIAŁ | 4 |
Partnerstwo publiczno-prywatne | 69 |
1. Próby definicji PPP | 69 |
2. Korzyści z PPP i warunki powodzenia | 72 |
3. Rozwój PPP na świecie | 78 |
4. Zagrożenia i niespełnione obietnice | 82 |
ROZDZIAŁ | 5 |
Vouchery na usługi publiczne | 84 |
1. Definicja i typy voucherów na usługi publiczne | 84 |
2. Korzyści i główne dziedziny zastosowania voucherów | 86 |
3. Ograniczenia i zagrożenia | 91 |
Rynkowe mechanizmy zapewniania usług publicznych. | |
Podsumowanie | 92 |
ROZDZIAŁ | 6 |
Ramy prawne zastosowania mechanizmów rynkowych w świadczeniu | |
usług publicznych w Polsce. Lokalna administracja usługowa | 95 |
1. Wprowadzenie. Regulacje organiczne | 95 |
1.1. Zadania użyteczności publicznej jako ustawowe ujęcie funkcji | |
usługowej | 96 |
1.2. Samodzielność zadaniowo-kompetencyjna lokalnej administracji | |
usługowej | 98 |
1.3. Dopuszczalność zastosowania mechanizmów rynkowych. | |
Czy obowiązek? | 99 |
2. Zlecanie świadczenia usług publicznych (outsourcing usług | |
publicznych) | 100 |
2.1. Outsourcing jako możliwość, a nie obowiązek. | |
Kontraktowanie na rzecz podmiotów wewnętrznych | 100 |
2.2. Główne tryby kontraktowania – Prawo zamówień publicznych | |
i ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie | 105 |
Udzielanie zamówień publicznych | 105 |
Powierzanie realizacji zadań publicznych organizacjom | |
pozarządowym | 108 |
2.3. Ustawa o systemie oświaty – szczególny przykład | |
kontraktowania | 111 |
3. Partnerstwo publiczno-prywatne | 112 |
3.1. Uwagi ogólne | 112 |
3.2. Partnerstwo zinstytucjonalizowane | 113 |
Podwójna regulacja | 113 |
Podstawowe zasady realizacji przedsięwzięć PPP | 117 |
3.3. Partnerstwo faktyczne | 119 |
Spółki mieszane w świetle ustawy o gospodarce komunalnej | 119 |
Kontrakt na zarządzanie w ustawie o organizowaniu | |
i prowadzeniu działalności kulturalnej | 121 |
4. Vouchery | 122 |
4.1. Edukacja | 122 |
4.2. Ochrona zdrowia | 125 |
ROZDZIAŁ | 7 |
Wyzwania regulacyjne urynkowienia usług publicznych. | |
O idei administracji usługowej zorientowanej na interes | |
publiczny | 127 |
1. O modelu regulacyjnym świadczenia usług publicznych – | |
wnioski z przeglądu ustawodawstwa | 127 |
2. Interes publiczny jako wartość nadrzędna w zarządzaniu publicznym. | |
Konflikt interesów i co z niego wynika | 128 |
3. O potrzebie prawnego modelu administracji usługowej zorientowanego | |
na interes publiczny | 133 |
4. Główne dylematy regulacyjne urynkowienia usług publicznych | 137 |
4.1. Granice urynkowienia | 137 |
4.2. Granice swobody umów | 142 |
4.3. Obywatel wobec urynkowienia usług publicznych | 149 |
Refleksje końcowe | 157 |
Bibliografia | 162 |