Edukacyjne uwarunkowania rozwoju regionalnego

-20%

Edukacyjne uwarunkowania rozwoju regionalnego

W świetle badań wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,73 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozwój regionalny postrzegany jest powszechnie jako koniunkcja wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego. Chodzi przy tym o taki rodzaj koniunkcji, który zapewnia harmonijne zmiany w obu wyróżnionych obszarach, a w rezultacie zrównoważony rozwój rozpatrywany w skali regionalnej. [...] Patrząc z tej perspektywy, podjęcie przez Łukasza Hajduka tematu dotyczącego edukacyjnych uwarunkowań rozwoju regionalnego trzeba uznać za w pełni uzasadnione. Położenie nacisku na edukację ma swoje odzwierciedlenie w założeniach rodzimej polityki społecznej, a także w szeroko rozumianej polityce Unii Europejskiej [...]. Należy podkreślić znaczenie książki Łukasza Hajduka w procesie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Autor ukazuje bowiem stan świadomości społeczności lokalnych (na konkretnym przykładzie wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego), diagnozuje podstawowe uwarunkowania rozwoju regionalnego oraz zwraca uwagę na znaczenie edukacji w jej różnorodnych formach. Umiejętnie łączy wątki teoretyczne z wynikami badań empirycznych i analizą dokumentów, w wyniku czego mamy do czynienia z integrującym teorię i praktykę obrazem polskiej wsi, z kompetentną diagnozą stanu wzbogaconą elementami prognozy. Nie mam wątpliwości, że jest to publikacja znacząca, wzbogacająca dotychczasową wiedzę o zjawiskach i procesach edukacyjnych na wsi.


Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stefana M. Kwiatkowskiego


Rok wydania2013
Liczba stron204
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3597-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego     9
  
  1. Próba definiowania rozwoju regionalnego i jego celów     9
  2. Współczesny rozwój regionalny, wskaźniki i uwarunkowania     14
  3. Polityka regionalna w Polsce     19
  4. Edukacja regionalna i regionalizm     22
  5. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce     24
  6. Animacja środowisk lokalnych     27
  
  Rozdział II. Edukacja na wsi. Tradycje i współczesność     31
  
  1. Definicja pojęcia     31
  2. Oświata na wsi do końca XIX wieku     32
  3. Przemiany edukacyjne w XX wieku     34
  4. Edukacja na wsi po 1989 roku     38
  5. Współczesne procesy edukacyjne na wsi     40
  6. Wpływ edukacji na rozwój regionalny (w świetle literatury)     43
  
  Rozdział III. Przedmiot pracy i metodologia badań własnych     47
  
  1. Problematyka pracy i jej uzasadnienie     47
  2. Zmienne i wskaźniki     52
  3. Metoda i techniki badań     53
  4. Organizacja i przebieg badań     55
  5. Trudności i przeszkody badawcze     57
  6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania     58
  
  Rozdział IV. Charakterystyka wsi należących do Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     59
  
  1. Przeszłość i współczesne funkcjonowanie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     59
  2. Historia badanego regionu     61
  3. Geograficzna i turystyczna charakterystyka regionu     64
  4. Charakterystyka poszczególnych gmin     65
  
  Rozdział V. Rozwój regionalny na terenie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     69
  
  1. Kierunki rozwoju regionalnego badanych gmin     69
  2. Rozwój infrastruktury Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     70
  3. Rozwój gospodarczy     80
  4. Rozwój społeczny     84
  5. Stymulatory rozwoju     93
  6. Czynniki hamujące procesy rozwoju     99
  
  Rozdział VI. Działania edukacyjne na obszarze wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     103
  
  1. Organizatorzy działań edukacyjnych     103
  2. Formy i organizacja działań edukacyjno-kulturalnych     114
  3. Treści działań edukacyjno-kulturalnych     120
  4. Uczestnicy działań edukacyjno-kulturalnych     125
  5. Rezultaty uczestnictwa w inicjatywach edukacyjno-kulturalnych     128
  
  Rozdział VII. Miejsce edukacji w strategiach rozwoju tworzonych na poszczególnych poziomach administracji     133
  
  1. Strategie rozwoju i ich znaczenie w rozwoju regionalnym     133
  2. Edukacja w Strategii Rozwoju Kraju 2007–2015     134
  3. Edukacja w wojewódzkich strategiach rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007–2013     138
  4. Charakterystyka lokalnych „strategii rozwoju” na przykładzie planów rozwoju gmin wchodzących w skład Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego     144
  5. Realizacja planów edukacyjnych na terenie badanych gmin     150
  
  Rozdział VIII. Charakterystyka wybranych działań promujących edukację wspierającą rozwój regionalny środowisk wiejskich     155
  
  1. Programy pomocowe na rzecz rozwoju środowisk wiejskich     155
  2. Zagraniczne inicjatywy edukacyjne na rzecz rozwoju regionalnego     161
  3. Dobre praktyki w zakresie edukacyjnego wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich w Polsce     164
  4. Możliwości sieci internetowej jako dobra praktyka w rozwoju środowisk wiejskich     168
  
  Rozdział IX. Optymalizacja działań edukacyjnych w kontekście wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich     173
  
  1. Kierunki optymalizacji     173
  2. Liderzy i animatorzy społeczności lokalnych     173
  3. Edukacja a samorządy lokalne     175
  4. Obszary edukacji służące wzmacnianiu rozwoju regionalnego     176
  
  Podsumowanie     179
  Spis tabel i wykresów     183
  Bibliografia     185
RozwińZwiń