POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Rozwój regionalny postrzegany jest powszechnie jako koniunkcja wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego. Chodzi przy tym o taki rodzaj koniunkcji, który zapewnia harmonijne zmiany w obu wyróżnionych obszarach, a w rezultacie zrównoważony rozwój rozpatrywany w skali regionalnej. [...] Patrząc z tej perspektywy, podjęcie przez Łukasza Hajduka tematu dotyczącego edukacyjnych uwarunkowań rozwoju regionalnego trzeba uznać za w pełni uzasadnione. Położenie nacisku na edukację ma swoje odzwierciedlenie w założeniach rodzimej polityki społecznej, a także w szeroko rozumianej polityce Unii Europejskiej [...]. Należy podkreślić znaczenie książki Łukasza Hajduka w procesie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Autor ukazuje bowiem stan świadomości społeczności lokalnych (na konkretnym przykładzie wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego), diagnozuje podstawowe uwarunkowania rozwoju regionalnego oraz zwraca uwagę na znaczenie edukacji w jej różnorodnych formach. Umiejętnie łączy wątki teoretyczne z wynikami badań empirycznych i analizą dokumentów, w wyniku czego mamy do czynienia z integrującym teorię i praktykę obrazem polskiej wsi, z kompetentną diagnozą stanu wzbogaconą elementami prognozy. Nie mam wątpliwości, że jest to publikacja znacząca, wzbogacająca dotychczasową wiedzę o zjawiskach i procesach edukacyjnych na wsi.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stefana M. Kwiatkowskiego
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3597-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego | 9 |
1. Próba definiowania rozwoju regionalnego i jego celów | 9 |
2. Współczesny rozwój regionalny, wskaźniki i uwarunkowania | 14 |
3. Polityka regionalna w Polsce | 19 |
4. Edukacja regionalna i regionalizm | 22 |
5. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce | 24 |
6. Animacja środowisk lokalnych | 27 |
Rozdział II. Edukacja na wsi. Tradycje i współczesność | 31 |
1. Definicja pojęcia | 31 |
2. Oświata na wsi do końca XIX wieku | 32 |
3. Przemiany edukacyjne w XX wieku | 34 |
4. Edukacja na wsi po 1989 roku | 38 |
5. Współczesne procesy edukacyjne na wsi | 40 |
6. Wpływ edukacji na rozwój regionalny (w świetle literatury) | 43 |
Rozdział III. Przedmiot pracy i metodologia badań własnych | 47 |
1. Problematyka pracy i jej uzasadnienie | 47 |
2. Zmienne i wskaźniki | 52 |
3. Metoda i techniki badań | 53 |
4. Organizacja i przebieg badań | 55 |
5. Trudności i przeszkody badawcze | 57 |
6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania | 58 |
Rozdział IV. Charakterystyka wsi należących do Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 59 |
1. Przeszłość i współczesne funkcjonowanie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 59 |
2. Historia badanego regionu | 61 |
3. Geograficzna i turystyczna charakterystyka regionu | 64 |
4. Charakterystyka poszczególnych gmin | 65 |
Rozdział V. Rozwój regionalny na terenie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 69 |
1. Kierunki rozwoju regionalnego badanych gmin | 69 |
2. Rozwój infrastruktury Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 70 |
3. Rozwój gospodarczy | 80 |
4. Rozwój społeczny | 84 |
5. Stymulatory rozwoju | 93 |
6. Czynniki hamujące procesy rozwoju | 99 |
Rozdział VI. Działania edukacyjne na obszarze wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 103 |
1. Organizatorzy działań edukacyjnych | 103 |
2. Formy i organizacja działań edukacyjno-kulturalnych | 114 |
3. Treści działań edukacyjno-kulturalnych | 120 |
4. Uczestnicy działań edukacyjno-kulturalnych | 125 |
5. Rezultaty uczestnictwa w inicjatywach edukacyjno-kulturalnych | 128 |
Rozdział VII. Miejsce edukacji w strategiach rozwoju tworzonych na poszczególnych poziomach administracji | 133 |
1. Strategie rozwoju i ich znaczenie w rozwoju regionalnym | 133 |
2. Edukacja w Strategii Rozwoju Kraju 2007–2015 | 134 |
3. Edukacja w wojewódzkich strategiach rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007–2013 | 138 |
4. Charakterystyka lokalnych „strategii rozwoju” na przykładzie planów rozwoju gmin wchodzących w skład Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego | 144 |
5. Realizacja planów edukacyjnych na terenie badanych gmin | 150 |
Rozdział VIII. Charakterystyka wybranych działań promujących edukację wspierającą rozwój regionalny środowisk wiejskich | 155 |
1. Programy pomocowe na rzecz rozwoju środowisk wiejskich | 155 |
2. Zagraniczne inicjatywy edukacyjne na rzecz rozwoju regionalnego | 161 |
3. Dobre praktyki w zakresie edukacyjnego wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich w Polsce | 164 |
4. Możliwości sieci internetowej jako dobra praktyka w rozwoju środowisk wiejskich | 168 |
Rozdział IX. Optymalizacja działań edukacyjnych w kontekście wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich | 173 |
1. Kierunki optymalizacji | 173 |
2. Liderzy i animatorzy społeczności lokalnych | 173 |
3. Edukacja a samorządy lokalne | 175 |
4. Obszary edukacji służące wzmacnianiu rozwoju regionalnego | 176 |
Podsumowanie | 179 |
Spis tabel i wykresów | 183 |
Bibliografia | 185 |