INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zagadnienia dotyczące współzależności systemu aksjologicznego z postawą twórczą młodzieży gimnazjalnej i licealnej to obszar interesujący zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Prezentowana praca wpisuje się w powszechnie aprobowany interdyscyplinarny nurt ujmowania i badania zagadnień dotyczących hierarchizowania wartości wśród uzdolnionej twórczo młodzieży. Autorka skupia się na ustaleniu zależności pomiędzy postawą twórczą a preferencją określonych wartości, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w preferencji wartości ostatecznych i instrumentalnych w zależności od poziomu przejawianej postawy twórczej. Zarysowana we wstępie tematyka jest odzwierciedleniem potrzeby uzasadnienia wyboru tego właśnie tematu, który niewątpliwie mieści się w sferze zainteresowań reprezentantów nauk społecznych.
Publikacja przygotowana z myślą o nauczycielach pedagogach, wychowawcach, a także osobach pracujących z uczniem uzdolnionym twórczo może stanowić również pomoc dla osób poszukujących informacji na temat mechanizmów wyboru wartości przez młodzież w wieku dorastania.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 130 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-646-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
1. Problematyka twórczości i postawy twórczej / | 11 |
1.1. Rozważania wokół pojęcia „twórczość” / | 11 |
1.2. Postawa twórcza w kontekście psychologicznych teorii postaw / | 16 |
1.3. Twórczość a konformizm i nonkonformizm / | 27 |
2. Pojęcie i teorie wartości w naukach społecznych / | 33 |
2.1. Problematyka wartości w ujęciu filozoficznym / | 33 |
2.2. Pojęcie wartości w socjologii / | 36 |
2.3. Wartości w psychologii / | 38 |
2.4. Pedagogika wobec wartości / | 40 |
2.5. Miltona Rokeacha teoria wartości / | 43 |
3. System wartości młodego pokolenia w kontekście przemian społeczno-kulturowych / | 49 |
3.1. Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań / | 51 |
3.2. Dorastanie a kryzys w wartościowaniu / | 59 |
4. Metodologia badań własnych / | 66 |
4.1. Założenia teoretyczne / | 66 |
4.2. Przedmiot oraz cele badań / | 70 |
4.3. Problemy badawcze / | 71 |
4.4. Hipotezy badawcze / | 72 |
4.5. Zmienne i ich operacjonalizacja / | 72 |
4.6. Narzędzia badawcze / | 73 |
4.6.1. Stanisława Popka Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH w wersji dla uczniów / | 73 |
4.6.2. Piotra Brzozowskiego Skala Wartości (SW) — polska adaptatacja Value Survey Miltona Rokeacha / | 74 |
4.7. Charakterystyka badanej grupy i organizacja badań / | 75 |
4.8. Kierunki analizy statystycznej / | 76 |
5. Analiza i prezentacja wyników / | 77 |
5.1. Statystyczny opis uzyskanych wyników / | 77 |
5.1.1. Wartości zmiennych niezależnych ubocznych / | 77 |
5.1.2. Postawa twórcza/odtwórcza badanych kwestionariuszem KANH / | 78 |
5.1.3. Preferencje wartości wśród badanej młodzieży / | 82 |
5.2. Statystyczna weryfikacja postawionych hipotez / | 84 |
5.2.1. Związek między postawą twórczą/odtwórczą a hierarchią warości młodzieży / | 84 |
5.2.2. Zróżnicowanie postawy twórczej ze względu na płeć i etap kształcenia / | 90 |
5.2.3. Zróżnicowanie preferencji wartości ze względu na płeć i etap kształcenia / | 93 |
6. Interpretacja wyników / | 103 |
6.1. Postawa twórcza/odtwórcza osób badanych w świetle badań kwestionariuszem KANH / | 103 |
6.2. Preferencje wartości w grupie badanej młodzieży / | 105 |
6.3. Preferencje wartości młodzieży z wysokim wynikiem w skali heurystyki / | 107 |
6.4. Postawa twórcza/odtwórcza a płeć i etap kształcenia młodzieży / | 108 |
6.5. Preferencje wartości a płeć i etap kształcenia młodzieży / | 110 |
Podsumowanie / | 112 |
Bibliografia / | 116 |
Summary / | 125 |
Zusammenfassung / | 127 |