Kultura szkoły

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

We współczesnej rzeczywistości zdziczenia obyczajów, upadków autorytetów, dominacji „kultury” przemocy i agresji, potrzeba nam, jak nigdy dotąd wyważonej, spokojnej refleksji nad naszą codziennością edukacyjną. Potrzeba nam spojrzenia na dzisiejszą szkołę oczyma pedagoga praktyka, nauczyciela zorientowanego antropologicznie, osoby, której na sercu leży kultura życia codziennego, szczególnie kultura szkoły.


Taką osobą jest Autor recenzowanej pracy. Muszę wyznać, że z dużym zainteresowaniem przestudiowałem dostarczony mi tekst, który nie nuży czytelnika, lecz wprost przeciwnie, w miarę upływu czasu coraz bardziej przyciąga jego uwagę. Nie da się przeprowadzić skutecznej reformy systemu bez uwzględnienia norm i zachowań uczniów, sposobów zagospodarowania przestrzeni szkolnej, rytuałów życia szkolnego czy wreszcie języka uczniowskiego – które to elementy tworzą obraz kultury szkoły. Autor właśnie te czynniki uczynił przedmiotem swoich badań teoretyczno-empirycznych.


Z recenzji prof. M. Śniezyńskiego


Rok wydania2007
Liczba stron224
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2420-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  CZĘŚĆ PIERWSZA    11
    Rozdział I: Kultura szkoły – szkicowanie tła    11
      1. Kultura szkoły jako rezultat wewnętrznych procesów regulacyjnych    11
      2. Kultura szkoły jako rezultat oddziaływania czynników zewnętrznych    23
      3. Kultura jako manifestacja świadomości podmiotów życia szkolnego    25
      4. Funkcje kultury szkoły    28
      5. Kultura i natura szkoły – o nieistniejącej antynomii    33
    Rozdział II: Normy i wzory zachowań jako elementy kultury szkoły    37
      1. Wartości jako podstawa norm i wzorów    37
      2. Normy szkolne    47
      3. Wzory zachowań szkolnych    56
      4. Ocenianie zachowań uczniowskich    59
    Rozdział III: Uczniowie i nauczyciele w przestrzeni szkolnej    63
      1. Przestrzeń    63
      2. Miejsce w przestrzeni szkolnej    67
      3. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej    76
    Rozdział IV: Symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego    81
      1. Rodzaje symboli    83
      2. Szkolne symbole rytualne    89
      3. Źródła rytuałów szkolnych    91
      4. Struktura rytuału szkolnego    94
  CZĘŚĆ DRUGA    101
    Rozdział V: Podstawy metodologiczne badań    101
      1. Inspiracje    101
      2. Problematyka badawcza    104
      3. Metody badawcze    105
  CZĘŚĆ TRZECIA    113
    Rozdział VI: Świat szkolnych norm i wzorców zachowań    113
      1. Ocenianie zachowań uczniowskich    121
      2. Stosunek uczniów do oceniania zachowań    130
    Rozdział VII: Sposoby zagospodarowywania szkolnej przestrzeni    137
      1. Hierarchia miejsc w przestrzeni szkolnej    141
      2. Zagospodarowywanie przestrzeni szkolnej przez uczniów i nauczycieli    146
      3. Poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole    151
    Rozdział VIII: Rytuały w szkolnym życiu    159
      1. Podwójne oblicze rytuałów    159
      2. Rodzaje rytuałów szkolnych    162
    Rozdział IX: Język uczniowski jako narzędzie kodowania kultury szkoły    173
      1. Specyfika języka uczniowskiego    173
      2. Język uczniowski jako odmiana socjolektu    180
      3. Wartościowanie w języku uczniowskim    183
  Zakończenie    187
  Bibliografia    189
  Aneks    197
RozwińZwiń