INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
We współczesnej rzeczywistości zdziczenia obyczajów, upadków autorytetów, dominacji „kultury” przemocy i agresji, potrzeba nam, jak nigdy dotąd wyważonej, spokojnej refleksji nad naszą codziennością edukacyjną. Potrzeba nam spojrzenia na dzisiejszą szkołę oczyma pedagoga praktyka, nauczyciela zorientowanego antropologicznie, osoby, której na sercu leży kultura życia codziennego, szczególnie kultura szkoły.
Taką osobą jest Autor recenzowanej pracy. Muszę wyznać, że z dużym zainteresowaniem przestudiowałem dostarczony mi tekst, który nie nuży czytelnika, lecz wprost przeciwnie, w miarę upływu czasu coraz bardziej przyciąga jego uwagę. Nie da się przeprowadzić skutecznej reformy systemu bez uwzględnienia norm i zachowań uczniów, sposobów zagospodarowania przestrzeni szkolnej, rytuałów życia szkolnego czy wreszcie języka uczniowskiego – które to elementy tworzą obraz kultury szkoły. Autor właśnie te czynniki uczynił przedmiotem swoich badań teoretyczno-empirycznych.
Z recenzji prof. M. Śniezyńskiego
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2420-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 11 |
Rozdział I: Kultura szkoły – szkicowanie tła | 11 |
1. Kultura szkoły jako rezultat wewnętrznych procesów regulacyjnych | 11 |
2. Kultura szkoły jako rezultat oddziaływania czynników zewnętrznych | 23 |
3. Kultura jako manifestacja świadomości podmiotów życia szkolnego | 25 |
4. Funkcje kultury szkoły | 28 |
5. Kultura i natura szkoły – o nieistniejącej antynomii | 33 |
Rozdział II: Normy i wzory zachowań jako elementy kultury szkoły | 37 |
1. Wartości jako podstawa norm i wzorów | 37 |
2. Normy szkolne | 47 |
3. Wzory zachowań szkolnych | 56 |
4. Ocenianie zachowań uczniowskich | 59 |
Rozdział III: Uczniowie i nauczyciele w przestrzeni szkolnej | 63 |
1. Przestrzeń | 63 |
2. Miejsce w przestrzeni szkolnej | 67 |
3. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej | 76 |
Rozdział IV: Symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego | 81 |
1. Rodzaje symboli | 83 |
2. Szkolne symbole rytualne | 89 |
3. Źródła rytuałów szkolnych | 91 |
4. Struktura rytuału szkolnego | 94 |
CZĘŚĆ DRUGA | 101 |
Rozdział V: Podstawy metodologiczne badań | 101 |
1. Inspiracje | 101 |
2. Problematyka badawcza | 104 |
3. Metody badawcze | 105 |
CZĘŚĆ TRZECIA | 113 |
Rozdział VI: Świat szkolnych norm i wzorców zachowań | 113 |
1. Ocenianie zachowań uczniowskich | 121 |
2. Stosunek uczniów do oceniania zachowań | 130 |
Rozdział VII: Sposoby zagospodarowywania szkolnej przestrzeni | 137 |
1. Hierarchia miejsc w przestrzeni szkolnej | 141 |
2. Zagospodarowywanie przestrzeni szkolnej przez uczniów i nauczycieli | 146 |
3. Poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole | 151 |
Rozdział VIII: Rytuały w szkolnym życiu | 159 |
1. Podwójne oblicze rytuałów | 159 |
2. Rodzaje rytuałów szkolnych | 162 |
Rozdział IX: Język uczniowski jako narzędzie kodowania kultury szkoły | 173 |
1. Specyfika języka uczniowskiego | 173 |
2. Język uczniowski jako odmiana socjolektu | 180 |
3. Wartościowanie w języku uczniowskim | 183 |
Zakończenie | 187 |
Bibliografia | 189 |
Aneks | 197 |