POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Nauczycieli obarcza się odpowiedzialnością za słabości edukacji także wtedy, kiedy źródła tych słabości mają charakter ponadindywidualny, systemowo-strukturalny. To rodzi w nich poczucie niesprawiedliwości, wzbudza lęki o przyszłość edukacji w skali globalnej i obawy o własny los. Coraz częściej izolują się w swej prywatności, zawodowe zaangażowanie ograniczając do koniecznego minimum. Chronią resztki swojego świata przed wszechogarniającym wpływem konsumeryzmu, biurokracji i pozoru. Chcą dobrze pracować, w godziwych warunkach i przy minimum stabilności życiowo-zawodowej. Mają przy tym poczucie wyjątkowości swego zawodu. Na ogół silnie się z nim utożsamiają i chcieliby czerpać elementarną satysfakcję z wykonywanej pracy. Coraz trudniej im to jednak przychodzi w realiach oświatowych, w których uczniowie traktowani są jak klienci, proces kształcenia ulega daleko idącej pragmatyzacji, a rozwijanie uczniowskiego myślenia zastępowane jest ćwiczeniem pamięci i sprawnościami testowymi. Takie są potrzeby społeczne, wykreowane w procesie zawłaszczania życia codziennego przez mechanizm transakcji kupna i sprzedaży. Zderzenie tych potrzeb z nauczycielskim pojmowaniem sensu własnej roli i realnymi możliwościami działania coraz częściej wzbudza w nich poczucie bezradności.
Z zakończenia
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3336-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej | 9 |
1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności | 9 |
1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany | 15 |
Rozdział 2: Metodologia własnych badań | 21 |
2.1. Przedmiot i cel badań | 21 |
2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki | 27 |
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 29 |
2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości | 29 |
Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji | 37 |
3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu | 37 |
3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności | 45 |
3.3. Źródła nauczycielskich obaw | 52 |
Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia | 57 |
4.1. Rodzaje samotności | 58 |
4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli | 64 |
Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela | 71 |
5.1. Modele zdrowia | 72 |
5.2. Zasoby osobiste nauczyciela | 74 |
5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych | 89 |
Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru | 97 |
6.1. Narodziny i żywot pozoru | 97 |
6.2. Przykłady pozoru w edukacji | 101 |
Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany | 115 |
7.1. Nieufność z powodu braku kontroli | 121 |
7.2. Brak przygotowania do zmiany | 125 |
Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek | 129 |
8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu | 133 |
8.2. Porażki zawodowe nauczyciela | 139 |
Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności | 145 |
9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami | 145 |
9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego | 149 |
Zakończenie | 155 |
Bibliografia | 161 |
Aneks | 173 |