Bezradność nauczyciela

-20%

Bezradność nauczyciela

1 opinia

Redakcja:

Krzysztof Polak

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,72  34,65

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,65 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,95 zł  


27,72

w tym VAT

Nauczycieli obarcza się odpowiedzialnością za słabości edukacji także wtedy, kiedy źródła tych słabości mają charakter ponadindywidualny, systemowo-strukturalny. To rodzi w nich poczucie niesprawiedliwości, wzbudza lęki o przyszłość edukacji w skali globalnej i obawy o własny los. Coraz częściej izolują się w swej prywatności, zawodowe zaangażowanie ograniczając do koniecznego minimum. Chronią resztki swojego świata przed wszechogarniającym wpływem konsumeryzmu, biurokracji i pozoru. Chcą dobrze pracować, w godziwych warunkach i przy minimum stabilności życiowo-zawodowej. Mają przy tym poczucie wyjątkowości swego zawodu. Na ogół silnie się z nim utożsamiają i chcieliby czerpać elementarną satysfakcję z wykonywanej pracy. Coraz trudniej im to jednak przychodzi w realiach oświatowych, w których uczniowie traktowani są jak klienci, proces kształcenia ulega daleko idącej pragmatyzacji, a rozwijanie uczniowskiego myślenia zastępowane jest ćwiczeniem pamięci i sprawnościami testowymi. Takie są potrzeby społeczne, wykreowane w procesie zawłaszczania życia codziennego przez mechanizm transakcji kupna i sprzedaży. Zderzenie tych potrzeb z nauczycielskim pojmowaniem sensu własnej roli i realnymi możliwościami działania coraz częściej wzbudza w nich poczucie bezradności.


Z zakończenia


Rok wydania2012
Liczba stron194
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3336-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej    9
  
  1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności    9
  1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany    15
  
  Rozdział 2: Metodologia własnych badań    21
  
  2.1. Przedmiot i cel badań    21
  2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki    27
  2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze    29
  2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości    29
  
  Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji    37
  
  3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu    37
  3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności    45
  3.3. Źródła nauczycielskich obaw    52
  
  Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia    57
  
  4.1. Rodzaje samotności    58
  4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli    64
  
  Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela    71
  
  5.1. Modele zdrowia    72
  5.2. Zasoby osobiste nauczyciela    74
  5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych    89
  
  Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru    97
  
  6.1. Narodziny i żywot pozoru    97
  6.2. Przykłady pozoru w edukacji    101
  
  Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany    115
  
  7.1. Nieufność z powodu braku kontroli    121
  7.2. Brak przygotowania do zmiany    125
  
  Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek    129
  
  8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu    133
  8.2. Porażki zawodowe nauczyciela    139
  
  Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności    145
  
  9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami    145
  9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego    149
  
  Zakończenie    155
  Bibliografia    161
  Aneks    173
RozwińZwiń