INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Niniejszą pracę zatytułowałam Dzieci Abrahama, ponieważ postać Abrahama występuje w trzech religiach monoteistycznych – w chrześcijaństwie, islamie i judaizmie. Wyznawcy tych religii są duchowymi spadkobiercami
Abrahama. Jan Paweł II wskazywał wielokrotnie postać patriarchy, który łączy te trzy religie, wprowadził termin „religie Abrahamowe”. Mam nadzieję, że dzieci Abrahama staną się autentycznymi świadkami jedynego Boga, kierując się papieskim nauczaniem.
Opiszę dialog Kościoła katolickiego z islamem i judaizmem w Polsce w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005). Omówię najpierw dialog z islamem, a następnie z judaizmem, ponieważ islam jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się tradycji religijnych na świecie. Według prognoz statystycznych w Europie będzie mieszkać w 2025 r. 40-50 mln muzułmanów.
Skoncentruję się na dialogu międzyreligijnym w okresie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005). Nie sposób jednak nie wykroczyć poza ramy czasowe tego pontyfikatu, ponieważ zasadniczy przełom w postawie Kościoła katolickiego wobec innych religii nastąpił za czasów sprawowania urzędu przez błogosławionego Jana XXIII13 i otwartego przez niego
SWD (1962-1965), a także za papieży Pawła VI i Benedykta XVI (2005-2013). Dialog międzyreligijny jest kontynuowany przez obecnego papieża Franciszka. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Filozofia religii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-211-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
S p i s t r e ś c i | |
Wstęp | 5 |
Rozdział I | |
Dialog jako kategoria religijna, społeczna i polityczna | 14 |
1. Pojęcie dialogu | 14 |
2. Rodzaje dialogu i jego cele | 19 |
2.1. Dialog wewnątrzkościelny | 19 |
2.2. Dialog ekumeniczny | 20 |
2.3. Dialog międzyreligijny | 27 |
2.4. Dialog z niewierzącymi | 52 |
2.5. Dialog ze współczesnością | 54 |
3. Partnerzy i metoda dialogu | 55 |
Rozdział II | |
Jana Pawła II dialog międzyreligijny | 58 |
1. Dialog w nauczaniu papieskim | 58 |
2. Stosunek do islamu | 76 |
3. Papież wobec judaizmu | 82 |
Rozdział III | |
Problematyka społeczno-polityczna dialogu z islamem i judaizmem | |
podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski | 89 |
1. Pielgrzymki dialogiczne Jana Pawła II do Polski | 89 |
2. Obóz Zagłady Auschwitz-Birkenau – pierwsza wizyta papieska w 1979 roku | 93 |
3. Spotkanie z przedstawicielami wspólnot żydowskich i muzułmańskich – Warszawa 17.06.1983 roku | 95 |
4. Przemówienie do przedstawicieli Związku Religijnego Wyznania Mojżeszowego podczas trzeciej pielgrzymki do Polski – Warszawa 14.06.1987 roku | 98 |
5. Orędzie dialogu międzyreligijnego podczas papieskiej pielgrzymki w 1991 roku | 101 |
6. Ekumeniczny sens pielgrzymki w 1997 roku | 105 |
7. Drohiczyn i modlitwa na Umschlagplatzu – pielgrzymka w 1999 roku | 106 |
8. Pielgrzymka miłosierdzia w 2002 roku | 110 |
Rozdział IV | |
Instytucjonalizacja dialogu międzyreligijnego | 113 |
1. Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego | 113 |
1.1. Komitet ds. Dialogu z Judaizmem | 115 |
1.2. Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi | 117 |
2. Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów | 118 |
3. Polska Rada Chrześcijan i Żydów | 122 |
Rozdział V | |
Międzyreligijne inicjatywy dialogu | 126 |
1. Muzułmańskie | 126 |
2. Żydowskie | 137 |
3. Przykłady trialogu chrześcijańsko-muzułmańsko-żydowskiego | 156 |
Zakończenie | 162 |
Bibliografia | 165 |
Indeks osób | 196 |