INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, pdf, ibuk
Niniejsza publikacja stanowi szczególną pozycję wśród książek przedmiotowo-metodycznych służących kandydatom i młodym nauczycielom w najwcześniejszym okresie ich aktywności. Zawiera ona wiadomości rzeczowe z różnych działów języka polskiego oraz ogólne i szczegółowe treści i metody pracy, przykłady lekcji, a także wiele informacji bibliograficznych. Istotnym walorem opracowania są praktyczne zalecenia i uwagi z zakresu nauki o języku, co wiąże się z dalszym rozwojem umysłowym dzieci i możliwością doskonalszego poznawania rzeczywistości. Głównym celem książki jest pomoc studentom i nauczycielom w procesie opanowywania niezbędnej wiedzy polonistycznej, m.in. na temat sposobów pracy z tekstami literackimi, wzbogacania słownictwa i związków frazeologicznych, jak również stosowania różnorodnych konstrukcji składniowych w nauczaniu uczniów formułowania dłuższych form wypowiedzi typu: opowiadanie, opis, sprawozdanie, notatka, list itd. Ponadto celem książki jest uświadamianie i przypominanie niezbędnych wiadomości merytorycznych i metodycznych stanowiących podstawę zintegrowanej wiedzy polonistycznej, umożliwiającej właściwy rozwój języka ojczystego dzieci, zgodnie z ich psychofizjologicznymi właściwościami. Celowi temu służą między innymi rozdziały poświęcone ćwiczeniom gramatycznym i ortograficznym, rozwijaniu aktywności twórczej, zabawom dramatycznym i dydaktycznym. Książka ta umożliwia również zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami dydaktycznymi i naukowymi tej dyscypliny pedagogicznej. Istotną jej cechą jest możliwość pogłębiania wiedzy i umiejętności pedagogicznych nauczycieli oraz inspirowanie ich do doskonalenia swego warsztatu zawodowego.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 330 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-296-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
1. Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej | |
1.1. Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka | |
1.2. Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania | |
1.3. Treści kształcenia i wychowania w edukacji polonistycznej | |
1.4. Materiał nauczania i środki dydaktyczne w kształceniu wczesnoszkolnym języka polskiego | |
1.5. Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej | |
1.6. Przygotowanie się nauczyciela do lekcji | |
2. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym | |
2.1. Podział metod nauki czytania i pisania | |
2.2. Syntetyczne metody nauki czytania | |
2.3. Metody alfabetyczne | |
2.4. Metody fonetyczne | |
2.5. Metody sylabowe | |
2.6. Metody analityczne – ich wady i zalety | |
2.7. Rozwój metod analityczno-syntetycznych | |
2.8. Metody globalne | |
2.9. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania i pisania | |
2.9.1. Koncepcja czytania według Glenna Domana | |
2.9.2. Metoda wczesnej nauki czytania i pisania w systemie pedagogicznym Marii Montessori | |
2.9.3. Metoda naturalnej ekspresji i motywacji Celestyna Freineta | |
2.9.4. Naturalna nauka języka | |
2.9.5. Programy wspierające edukację dzieci | |
3. Proces nauki czytania | |
3.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania | |
3.2. Istota nauki czytania | |
3.3. Gotowość i aspekty procesu czytania | |
3.4. Kształtowanie umiejętności czytania | |
3.4.1. Etapy w procesie nauki czytania | |
3.4.2. Treści programowe | |
3.5. Znaczenie elementarza w procesie nauki czytania i pisania | |
3.6. Etapy pracy podczas wprowadzania nowej litery | |
3.7. Doskonalenie umiejętności czytania | |
3.7.1. Cechy dobrego czytania | |
3.7.2. Podstawowe formy czytania | |
3.7.3. Kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem | |
4. Proces pisania | |
4.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu pisania | |
4.2. Nauka poprawnego pisania | |
4.2.1. Etapy nauki pisania nowej litery | |
4.3. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu | |
4.4. Błędy graficzne w piśmie | |
4.5. Trudności w nauce czytania i pisania | |
5. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym | |
5.1. Język pisany a mówiony – wzajemny wpływ, badania | |
5.2. Proces wielostronnego poznania a metody kształcenia sprawności językowej | |
5.3. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i ich funkcja w procesie kształcenia mowy | |
5.4. Organizacja i planowanie dłuższych form wypowiedzi | |
5.5. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych | |
5.5.1. Opowiadanie | |
5.5.2. Opis | |
5.5.3. Sprawozdanie | |
5.5.4. List i inne pisma użytkowe | |
5.6. Ćwiczenia kompozycyjne | |
5.6.1. Kontrola i ocena prac pisemnych | |
6. Praca z tekstem literackim | |
6.1. Cele opracowywania utworów | |
6.2. Etapy pracy z tekstem czytanki lub lektury | |
6.3. Opracowywanie utworów literackich | |
6.3.1. Analityczne formy pracy z tekstem | |
6.3.2. Syntetyczne ćwiczenia oparte na utworach literackich | |
6.4. Inne sposoby wykorzystania treści tekstów literackich | |
6.5. Opracowywanie utworów poetyckich | |
6.6. Praca z lekturą | |
7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej | |
7.1. Cele kształcenia języka uczniów | |
7.2. Treści nauczania | |
7.3. Metody i organizacja materiału językowego | |
7.4. Konstruowanie zdań złożonych | |
8. Nauczanie ortografii i interpunkcji | |
8.1. Cele i zadania nauczania ortografii | |
8.2. Dobór i zakres treści ortograficznych | |
8.3. Zasady nauczania ortografii | |
8.4. Metody opracowywania materiału ortograficznego | |
8.5. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych | |
9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów | |
9.1. Pojęcie, istota i cechy aktywności twórczej | |
9.2. Metody pobudzania myślenia twórczego | |
9.3. Stymulowanie wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego | |
9.4. Twórcza ekspresja uczniów według koncepcji Nowoczesnej Szkoły Francuskiej Celestyna Freineta | |
10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci | |
10.1. Cele i zadania gier i zabaw dydaktycznych | |
10.2. Funkcje zabaw w nauczaniu języka polskiego | |
10.3. Przykłady zabaw w edukacji polonistycznej | |
11. Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego | |
11.1. Pojęcie, istota i klasyfikacja gier dramatycznych | |
11.2. Rodzaje technik dramowych | |
11.3. Przykłady dramatyzacji | |
Bibliografia | |
Aneks | |
Przykład lekcji wprowadzającej nową literę | |
Przykład lekcji z tekstem literackim | |