Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów

Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja prezentuje wielostronne i bardzo różnorodne podejście do marketingu akademickiego w kontekście współpracy z władzami miast i regionów polskich oraz zagranicznych.


Przyjęta formuła tego opracowania opiera się na indywidualnym podejściu każdego z Autorów do szeroko rozumianej problematyki marketingu akademickiego oraz do roli uniwersytetów w rozwoju oraz w promocji miast i regionów. Przyjęta perspektywa jest dla każdego z Autorów bardzo silnie powiązana z jego wcześniejszymi doświadczeniami badawczymi, jak również z doświadczeniami marketingowymi związanymi z realizacją pewnych projektów przez uniwersytety lub na rzecz uniwersytetów. Dotyczy to zarówno zespołu hiszpańskiego z Granady, jak również polskich doświadczeń. Głównym celem publikacji jest zarówno dokonanie bilansu dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu szeroko rozumianych koncepcji marketingu akademickiego, jak również spojrzenie na ten problem z perspektywy różnych podmiotów oraz różnych regionów.


Rok wydania2011
Liczba stron178
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-501-0
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Część I. Widziane przez polskich Autorów    13
  
  Tomasz Domański (Uniwersytet Łódzki) Rola uniwersytetów w promocji polskich miast i regionów — nowe wyzwania strategiczne    15
  Wprowadzenie    15
  
  1. Marketing akademicki w poszukiwaniu swojej tożsamości    16
  1.1. Różne podejścia do segmentacji rynku    17
  1.2. Grupy docelowe w ujęciu lokalnym    17
  1.3. Grupy docelowe w ujęciu regionalnym    19
  1.4. Grupy docelowe w ujęciu krajowym    20
  1.5. Grupy docelowe w ujęciu międzynarodowym    20
  
  2. Marketing terytorialny w poszukiwaniu nowych kierunków rozwoju    21
  2.1. Uniwersytet jako partner miasta i regionu w procesie jego rozwoju    22
  2.2. Uniwersytet jako dostarczyciel profesjonalnych kadr    22
  2.3. Uniwersytet jako nośnik innowacji ważnych dla miast i regionu    23
  2.4. Uniwersytet jako niezależny doradca i obiektywny recenzent    23
  
  3. Marketing partnerski w relacji uniwersytetów z władzami miast i regionów    24
  3.1. Postrzeganie regionów i miast przez pryzmat uniwersytetów    24
  3.2. Uczelnie wyższe jako element przewagi konkurencyjnej miast i regionów    24
  3.3. Uczelnie wyższe jako element strategii pozycjonowania miast i regionu    24
  
  4. Fundusze europejskie jako platforma do budowania współpracy    25
  4.1. Fundusze i programy europejskie jako stymulator relacji partnerskich    25
  4.2. Programy europejskie jako stymulator wspólnych strategii i nowego myślenia strategicznego    26
  
  5. Wspólne strategie komunikacji marketingowej    27
  5.1. Wspólne cele strategiczne    27
  5.2. Wspólne zespoły interdyscyplinarne    27
  5.3. Wspólna strategia komunikacji marketingowej    28
  
  6. Konflikty między polityką a wspólnymi celami strategicznymi    28
  6.1. Doraźność działań politycznych    28
  6.2. Prymat polityki nad celami wspólnymi    29
  
  Podsumowanie    29
  
  Magdalena Sobocińska (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) Rola szkół wyższych w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz kształtowaniu wizerunku Wrocławia i Dolnego Śląska    33
  Wprowadzenie    33
  
  1. Wpływ szkół wyższych na rozwój regionów w dobie gospodarki opartej na wiedzy     34
  
  2. Dbałość o jakość kształcenia oraz długookresowa współpraca szkół wyższych z podmiotami otoczenia czynnikami rozwoju Dolnego Śląska i kształtowania wizerunku Wrocławia jako miasta akademickiego    37
  
  3. Wybrane działania służące kształtowaniu pozytywnego wizerunku szkół wyższych oraz Wrocławia i Dolnego Śląska    41
  
  4. Istota projektu „Teraz Wrocław”    42
  
  5. Wyzwania stojące przed szkolnictwem wyższym na Dolnym Śląsku z perspektywy rozwoju społeczno-gospodarczego miasta i regionu    44
  
  Podsumowanie    47
  
  Anna Marszałek (Uniwersytet Jagielloński) Potencjał naukowo-badawczy uczelni i jego rola w regionie uczącym się (na przykładzie Małopolski)    51
  Wprowadzenie    51
  
  1. Region uczący się jako determinanta funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy (GOW)    52
  
  2. Rola instytucji edukacyjnych w tworzeniu potencjału regionów uczących się    55
  
  3. Miejsce Krakowa — regionalnego ideopolis — w procesie budowania obszaru metropolitarnego    58
  
  Zakończenie    67
  
  Paweł Bryła (Uniwersytet Łódzki) Rola programu Erasmus w marketingu akademickim    71
  Wprowadzenie    71
  
  1. Podstawowe zasady funkcjonowania programu Erasmus    72
  
  2. Wybrane dane statystyczne dotyczące realizacji programu Erasmus ze szczególnym uwzględnieniem polskiego udziału    77
  
  3. Wybrane działania promujące polskie uczelnie za granicą    81
  
  4. Wyniki badań studentów przyjeżdżających na studia Erasmusa do Polski    82
  
  5. Wyniki badania studentów WSMiP UŁ wyjeżdżających na studia Erasmusa    84
  
  Uwagi końcowe    93
  
  Małgorzata Karpińska-Krakowiak (Uniwersytet Łódzki) Festiwale jako środek kształtowania wizerunku miasta wśród studentów — wstępne propozycje badawcze    97
  
  1. Wydarzenia jako nośnik i narzędzie do tworzenia wyobrażeń o mieście    98
  
  2. Wizerunek miasta — komponenty, mechanizmy, transfer    101
  
  3. Budowanie wizerunku miasta wśród studentów poprzez festiwale — propozycje badawcze    103
  
  
  Część II. Oczami Autorów z zagranicy    109
  
  Victoria Galán-Muros, Salvador Del Barrio-García, Teodoro Luque-Martínez (University of Granada, Spain) An overview of the concept of marketing orientation in the higher education sector    111
  Introduction    111
  
  1. Marketing orientation in the higher education sector    112
  
  2. The demand-side: who should be satisfied and how?    115
  2.1. Who are the targets?    115
  2.2. What is demanded and expectated of a university?    116
  2.3. How to identify expectations and demands?    117
  
  3. The supply-side: an obstacle course    118
  3.1. Main problems    118
  3.2. How to increase the value offered?    119
  
  4. Consequences of the marketing orientation approach    120
  4.1. Stakeholders’ responses    120
  4.2. Social consequences    122
  Conclusions    123
  
  Teodoro Luque-Martínez (University of Granada, Spain) University and Development: A Shared Commitment    131
  Introduction    131
  
  1. Missions of the University    132
  
  2. University and value-generation    134
  
  3. Driving Universities forward: proposed model    135
  
  Final reflections    142
  
  Antonella Zucchella (University of Pavia, Italy) Universities and territorial development    147
  Introduction    147
  
  1. Universities and local/urban milieu    148
  
  2. Models of University    149
  
  3. The University of Pavia case study    151
  Conclusions    153
  
  Miguel A. Otero Simón (University of Santiago de Compostela, Spain), Vicente López López (University of Santiago de Compostela, Spain), Susana Iglesias Antelo (University of La Coruña, Spain), Araceli Otero Sánchez (University of Santiago de Compostela, Spain) Market Orientation: the Impact of Mascomex on the Internationalization of the Galician Economy    157
  
  1. University education and labour market    157
  
  2. Market orientation in universities: the Spanish case    158
  
  3. Master in foreign trade management    163
  
  4. Analysis of the impact of Mascomex on the internationalization of the Gallecian economy    165
  Conclusions    170
  
  
  Zakończenie    175
RozwińZwiń