POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Monografia z pogranicza nauk pedagogicznych i psychologicznych składa się z dwóch części. W pierwszej pokazano zmienność edukacji nauczyciela w epoce modernizmu, postmodernizmu i okresie przełomu XX i XXI wieku, w jakich z większym lub mniejszym powodzeniem zwraca się uwagę na kreatywność nauczyciela. Natomiast druga koncentruje się na badaniach ilościowych i jakościowych, jakie zostały zrealizowane w procedurze eksperymentalnej (randomizowanej) i diagnostycznej (badania longintudinalne), w których starano się poznać kreatywności badanych nauczycieli (trzy zróżnicowane grupy), ich określone predyspozycje, umożliwiające projektowanie twórczych i odtwórczych rozwiązań zadań zintegrowanych, na przedmiocie metodologia badań społecznych oraz w wykonywanych czynności zawodowych. Odnotowane wyniki zinterpretowano w interwale czasowym pozwalającym na stwierdzenie stałości i zmiany wybranych czynników, krystalizujących się w czasie edukacji i wykonywanego zawodu w sylwetce współczesnego nauczyciela, pozwalających na zaznajomienie się z różnymi meandrami nauczycielskiej profesji.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2615-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ 1. EDUKACJA NAUCZYCIELA – STAN I WSPÓŁCZESNY HABITUS | 23 |
1.1. Istota i fluktuacje edukacji nauczyciela w okresie nowoczesności | 23 |
1.2. Wieloparadygmatyczność edukacji nauczyciela w okresie ponowoczesnym | 33 |
1.3. Kontaminacja edukacji nauczyciela w okresie przełomu | 48 |
ROZDZIAŁ 2. KREATYWNOŚĆ I JEJ IMPLIKACJE W EDUKACJI NAUCZYCIELA | 62 |
2.1. Kreatywność – skomplikowana natura | 62 |
2.2. Uwarunkowania kreatywności | 85 |
2.3. Płaszczyzny kształcenia nauczyciela – edukacja i kreatywność | 103 |
ROZDZIAŁ 3. (NIE)ZNANA DROGA NAUCZYCIELA DO KREATYWNOŚCI | 124 |
3.1. Osobowość i cechy kreatywnego nauczyciela | 124 |
3.2. Alegoria kreatywności – zdolności poznawcze i nowoczesne technologie | 136 |
3.3. Warsztat pracy jako potencjał możliwości kreatywnego nauczyciela | 149 |
ROZDZIAŁ 4. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 162 |
4.1. Założenia metodologiczne badań własnych | 162 |
4.2. Eksplikacja problematyki badawczej | 165 |
4.3. Instrumentarium badawcze | 175 |
4.4. Założenia organizacyjne i charakterystyka badanych | 186 |
ROZDZIAŁ 5. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ | 190 |
5.1. Wyniki badań eksperymentalnych | 190 |
5.2. Kreatywność nauczyciela oraz interpretacja wybranych czynników | 203 |
5.3. Analiza czynności zawodowych kreatywnego nauczyciela | 229 |
5.4. Analiza jakościowa badań eksperymentalnych i diagnostycznych | 260 |
ROZDZIAŁ 6. UOGÓLNIENIA ANALIZ TEORETYCZNYCH, BADAWCZYCH I PRAKTYCZNYCH | |
303 | |
6.1. Wnioski oraz model kreatywnego nauczyciela – projekt badawczy | 303 |
6.2. Wizja teoretycznego modelu kreatywnego nauczyciela | 317 |
6.3. Propozycje zajęć konwersatoryjnych z metodologii badań społecznych stymulujących kreatywność | 323 |
6.4. Wnioski istotne w praktyce nauczyciela | 334 |
ZAKOŃCZENIE | 337 |
BIBLIOGRAFIA | 348 |
ANEKS | 365 |
Załącznik 1 | 367 |
Załącznik 2 | 368 |
Załącznik 3 | 369 |
Załącznik 4 | 371 |
Załącznik 5 | 375 |
CREATIVITY IN TEACHER’S EDUCATION (Summary) | 377 |