POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Przedmiotem studiów Sławomira Futymy jest zmysłowa natura człowieka jako problem wychowawczy, socjalizacyjny i inkulturacyjny. Autor dokonuje analizy funkcjonowania poszczególnych zmysłów człowieka – wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku w świetle dotychczasowych badań w różnych dyscyplinach, preferując podejścia historyczne i antropologiczne, i zmierza ku koncepcji edukacji totalnej, łącznie formującej wszystkie zmysły. W pedagogice coraz śmielej przebija się problematyka cielesności, zwłaszcza płciowości i seksualności człowieka, a prawdziwą karierę przeżywają różne odmiany feministycznego podejścia do płci kulturowej (gender). Jednakże w obrębie socjologii, psychologii i pedagogiki ciała niezwykle słabo prezentuje się kwestia zmysłowości jako niezbywalnego aspektu natury człowieka. Jest to monografia w pełni oryginalna i nowatorska.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2507-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Edukacja zmysłów, czyli odkrywanie (u)wikłania | 13 |
1.1. (U)zmysłowiona rzeczywistość – świat zmysłów/świat życia | 17 |
1.2. Trzy fi lary edukacyjnego myślenia o rzeczywistości, czyli ku totalności w myśleniu o edukacji | 28 |
1.3. Człowiek jako edukacyjny system zaprojektowany przez naturę, czyli o totalności wpisanej w naturę | 35 |
1.4. (nie)pewność i ryzyko jako naturalne czynniki edukacji totalnej organizujące przestrzeń (u)zmysłowionego świata | 42 |
1.5. zmysły i edukacja, czyli o „synestezji edukacyjnej” | 49 |
1.6. Podstawy współczesnej recepcji świata, czyli o roli/znaczeniu zmysłów w życiu społecznym | 53 |
1.7. Edukacja totalna jako współczesny, powszechny sposób odkrywania (nie)równości | 57 |
1.8. Wpółczesne (u)politycznienie zmysłów, czyli o utopiach i edukacji na smyczy | 61 |
Wnioski | 66 |
2. Oślepieni życiem, czyli o więcej i mniej widzących (edukacja przez patrzenie i widzenie) | 70 |
2.1. Stereopsja społeczna. O wielowymiarowym spojrzeniu na rzeczywistość edukacyjną | 72 |
2.2. Edukacja i iluzoryczność. o dużych różnicach luminacji, czyli o „złudzeniach” edukacyjnych | 78 |
2.3. obraz jako edukacyjna podstawa kreowania „władzy” | 82 |
2.4. Patrzenie, widzenie/niewidzenie, czyli wzrok jako edukacyjny mechanizm konfrontowania rzeczywistości | 85 |
Wnioski | 100 |
3. Smakujący życie, czyli o smaku jako zwierciadle edukacji | 102 |
3.1. Zmysł smaku i smakowanie | 103 |
3.2. Czy życie smakuje? Czyli o smaku „zmysłowym” i „refleksyjnym” | 113 |
3.3. Żyć, aby smakować, czyli o „spontaniczności” i technologii jako miernikach smaku | 123 |
Wnioski | 132 |
4. Czujący zapach życia (edukacja przez zapach) | 134 |
4.1.Węch – skupienie i marzenie | 136 |
4.2. Zapach, czyli o pamięci i edukacji | 141 |
4.3. Edukacja zmysłu węchu w przestrzeni społecznej | 145 |
4.4. (Wy)czucie czasu, czyli o niepokojach, transformacji i dobrobycie | 152 |
Wnioski | 154 |
5. „Słuchając świat” (edukacja przez słuchanie) | 156 |
5.1. (Na)słuchiwanie, czyli o poszukiwaniu i nadziei płynącej ze słuchania | 157 |
5.2. O wszechobecnym szumie, czyli o tym, jak wszyscy i wszystko „mówi” | 161 |
5.3. (Pod)słuchiwanie, czyli o tym, co mówią inni | 167 |
5.4. Dać się słyszeć, czyli o tym, co mamy do powiedzenia. Między uporządkowaniem a chaosem | 172 |
Wnioski | 176 |
6. Dotykający życie, czyli o edukacji przez dotyk | 179 |
6.1. (U)czucia, czyli o bliskości i oddaleniu | 181 |
6.2. (Do)tykalna sfera publiczna i edukacja | 185 |
6.3. (Od)czucia, czyli o zmysłach jako istotnej części w projektowaniu świata. | 192 |
Wnioski | 198 |
Zakończenie | 200 |
Literatura | 206 |
Education and the Sensuous Nature of the Human Being: From Unilaterality to | |
Complementarity (Summary) | 218 |