Edukacja wobec zmysłowej natury człowieka. Od unilateralności do komplementarności

Edukacja wobec zmysłowej natury człowieka. Od unilateralności do komplementarności

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem studiów Sławomira Futymy jest zmysłowa natura człowieka jako problem wychowawczy, socjalizacyjny i inkulturacyjny. Autor dokonuje analizy funkcjonowania poszczególnych zmysłów człowieka – wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku w świetle dotychczasowych badań w różnych dyscyplinach, preferując podejścia historyczne i antropologiczne, i zmierza ku koncepcji edukacji totalnej, łącznie formującej wszystkie zmysły. W pedagogice coraz śmielej przebija się problematyka cielesności, zwłaszcza płciowości i seksualności człowieka, a prawdziwą karierę przeżywają różne odmiany feministycznego podejścia do płci kulturowej (gender). Jednakże w obrębie socjologii, psychologii i pedagogiki ciała niezwykle słabo prezentuje się kwestia zmysłowości jako niezbywalnego aspektu natury człowieka. Jest to monografia w pełni oryginalna i nowatorska.


Rok wydania2012
Liczba stron218
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2507-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  1. Edukacja zmysłów, czyli odkrywanie (u)wikłania     13
  1.1. (U)zmysłowiona rzeczywistość – świat zmysłów/świat życia     17
  1.2. Trzy fi lary edukacyjnego myślenia o rzeczywistości, czyli ku totalności w myśleniu o edukacji     28
  1.3. Człowiek jako edukacyjny system zaprojektowany przez naturę, czyli o totalności wpisanej w naturę     35
  1.4. (nie)pewność i ryzyko jako naturalne czynniki edukacji totalnej organizujące przestrzeń (u)zmysłowionego świata     42
  1.5. zmysły i edukacja, czyli o „synestezji edukacyjnej”     49
  1.6. Podstawy współczesnej recepcji świata, czyli o roli/znaczeniu zmysłów w życiu społecznym     53
  1.7. Edukacja totalna jako współczesny, powszechny sposób odkrywania (nie)równości     57
  1.8. Wpółczesne (u)politycznienie zmysłów, czyli o utopiach i edukacji na smyczy     61
  Wnioski     66
  
  2. Oślepieni życiem, czyli o więcej i mniej widzących (edukacja przez patrzenie i widzenie)     70
  
  2.1. Stereopsja społeczna. O wielowymiarowym spojrzeniu na rzeczywistość edukacyjną     72
  2.2. Edukacja i iluzoryczność. o dużych różnicach luminacji, czyli o „złudzeniach” edukacyjnych     78
  2.3. obraz jako edukacyjna podstawa kreowania „władzy”     82
  2.4. Patrzenie, widzenie/niewidzenie, czyli wzrok jako edukacyjny mechanizm konfrontowania rzeczywistości     85
  Wnioski     100
  
  3. Smakujący życie, czyli o smaku jako zwierciadle edukacji     102
  
  3.1. Zmysł smaku i smakowanie     103
  3.2. Czy życie smakuje? Czyli o smaku „zmysłowym” i „refleksyjnym”     113
  3.3. Żyć, aby smakować, czyli o „spontaniczności” i technologii jako miernikach smaku     123
  Wnioski     132
  
  4. Czujący zapach życia (edukacja przez zapach)     134
  
  4.1.Węch – skupienie i marzenie     136
  4.2. Zapach, czyli o pamięci i edukacji     141
  4.3. Edukacja zmysłu węchu w przestrzeni społecznej     145
  4.4. (Wy)czucie czasu, czyli o niepokojach, transformacji i dobrobycie     152
  Wnioski     154
  
  5. „Słuchając świat” (edukacja przez słuchanie)     156
  
  5.1. (Na)słuchiwanie, czyli o poszukiwaniu i nadziei płynącej ze słuchania     157
  5.2. O wszechobecnym szumie, czyli o tym, jak wszyscy i wszystko „mówi”     161
  5.3. (Pod)słuchiwanie, czyli o tym, co mówią inni     167
  5.4. Dać się słyszeć, czyli o tym, co mamy do powiedzenia. Między uporządkowaniem a chaosem     172
  Wnioski     176
  
  6. Dotykający życie, czyli o edukacji przez dotyk     179
  
  6.1. (U)czucia, czyli o bliskości i oddaleniu     181
  6.2. (Do)tykalna sfera publiczna i edukacja     185
  6.3. (Od)czucia, czyli o zmysłach jako istotnej części w projektowaniu świata.    192
  Wnioski     198
  
  Zakończenie     200
  
  Literatura     206
  Education and the Sensuous Nature of the Human Being: From Unilaterality to
  Complementarity (Summary)     218
RozwińZwiń