INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Celem rozważań zawartych w książce jest interpretacja sposobów, za pomocą których figura, jaką jest labirynt, wpisuje się w dzieła filmowe. W publikacji trafiającej do rąk Czytelnika postaram się udowodnić, że specyficzna struktura błędnika wykorzystuje środki języka filmowego, aby wzmocnić ewokowane przez siebie sensy (...). O ile forma labiryntu w swym najogólniejszym zamyśle jest uniwersalna, o tyle znaczenia jej przypisywane są kulturowo i okresowo zmienne. Postaram się to pokazać, dokonując analizy wybranych dzieł filmowych.
Ze wstępu
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 221 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-425-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Labirynt jako struktura – rozważania teoretyczne i kontekst | 15 |
1.1. Problemy z definicją | 15 |
1.2. Aspekty użycia terminu | 16 |
1.3. Propozycje typologizacji struktur labiryntowych | 22 |
1.3.1. Model multicrusal i unicrusal | 22 |
1.3.2. Labirynt a kłącze | 33 |
1.4. Główne cechy i zasady rządzące strukturami labiryntowymi | 38 |
Rozdział II. Labirynty przedstawione – przekształcenia przestrzenne na | 43 |
2.1. Przestrzeń jako dominanta przekształceń | 43 |
2.2. Labirynty przedstawione – próba definicji | 51 |
2.3. Labirynty przedstawione w kinie gatunków | 61 |
2.3.1. Gra ze strachem, czyli struktura labiryntowa w thrillerze | 71 |
Panic Room Davida Finchera albo pułapka azylu | 73 |
2.3.2. Locus horridus, czyli przestrzeń labiryntowa w horrorze filmowym | 98 |
Lśnienie Stanleya Kubricka – w kierunku labiryntów przedstawiających | 102 |
Rozdział III. Labirynty przedstawiające – przekształcenia struktur czasowych i narracyjnych na przykładzie kina autorów | 117 |
3.1. Czas i czasoprzestrzeń jako dominanty przekształceń | 117 |
3.2. Struktura labiryntowa jako alternatywny model narracji – w kierunku definicji | 126 |
3.3. Niespójność i dezorientacja jako podstawy strategii | 136 |
3.4. Labirynty wewnętrzne, czyli procesy mentalne jako płaszczyzny motywacji struktur labiryntowych | 147 |
3.5. Labirynty przedstawiające a kino autorów | 151 |
Elizo, moje życie Carlosa Saury – labirynt pamięci własnej | 159 |
Nieśmiertelna Alaina Robbe-Grilleta – labirynt wyobraźni i podejrzeń | 178 |
Zakończenie | 203 |
Bibliografia | 211 |
Filmografia dzieł analizowanych | 217 |
Indeks osób | 219 |