Film noir i kino braci Coen

1 opinia

Format:

pdf, epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,92  29,90

Format: pdf, epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

23,9229,90

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka? Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.
W moim przekonaniu na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału. W tym duchu dr Kamila Żyto interpretuje fenomen twórczości Ethana i Joela Coenów.
Z recenzji prof. dr hab. Alicji Helman


Liczba stron346
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-529-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wstęp    11
  
  Część pierwsza. Pytania bez odpowiedzi – kilka uwag na temat filmu noir (i nie tylko)    25
  
  Rozdział I. Między klasycznym kinem noir a filmami neo-noir – bezdroża i ślepe zaułki    27
  1. Problemy, problemy i kłopoty    27
  2. W poszukiwaniu korzeni – francuski łącznik    29
  3. Co na to inni? – film noir w piśmiennictwie anglosaskim i amerykańskim    36
  4. W stronę odpowiedzi na pytania bez odpowiedzi    38
  5. Kto za kim stoi, czyli zaplecze ideowo-światopoglądowe    46
  5.1. Amerykańskie oblicza egzystencjalizmu    46
  5.2. Jądro ciemności – film noir z perspektywy francuskiej filozofii egzystencjalnej    49
  5.3. Demony psychoanalizy    63
  6. Odwieczne wątpliwości – film noir jako gatunek i tonalność    68
  7. Pytanie o styl i estetykę    74
  8. W poszukiwaniu wzorca    80
  8.1. Wizualny ekwiwalent egzystencjalnych niepokoi    80
  8.2. Narracja i fabuła    82
  8.3. Nie tylko femme fatale    94
  
  Rodział II. Neo-noir – w poszukiwaniu kompromisu    99
  1. Jeszcze większe kłopoty    99
  2. Strategie poklasycznych filmów noir    102
  3. Neo-noir niejedno ma imię    103
  4. Noir w obliczu nowych możliwości    108
  5. Radykalny kryzys – narracja, bohater, sytuacja    110
  
  Część druga. W nicość śniąca się droga – noir w twórczości braci Coen    115
  
  Rozdział I. Śmiertelnie proste – melodramat nieszczęśliwych zbiegów okoliczności    117
  1. Śladami nawiązań    121
  2. Visser, destrukcyjny detektyw    131
  3. Abby, czyli dysfunkcyjna femme fatale    139
  4. Marty, przypadek patologiczny    147
  5. Ray, zagubiony kowboj    152
  6. Ikonografia    156
  7. Pusty świat, puści ludzie     160
  
  Rozdział II. Ścieżka strachu – egzystencjalne niepokoje gangstera     169
  1. W cieniu Hammetta    172
  2. Kino gangsterskie jako gatunkowa rama    177
  3. Zwierzęta różnej maści    181
  4. Między słowami    190
  5. Geometria struktury – symetrie, trójkąty, powtórzenia    193
  6. „Nobody knows anybody” – credo racjonalisty    196
  7. Podwójna natura    204
  8. Kapelusz, wiatr i sen, czyli niepokój    209
  9. Przemoc, czyli absurd    212
  
  Rozdział III. Fargo – detektywistyczny paradokument w bieli    217
  1. Brak noir w noir (?)    219
  2. Docu-noir – nowe ścieżki inspiracji    224
  3. Detektyw Gunderson na tropie    235
  4. It’s a White World    252
  5. Męski świat desperacji    257
  
  Rozdział IV. Człowiek, którego nie było – kiedy Obcego dopadają mdłości    267
  1. W cieniu wątpliwości rodzą się psychozy    271
  2. Duch Caina znów nawiedza świat Coenów    275
  3. Ed Crane – bohater powieści egzystencjalnej    284
  4. W poszukiwaniu utraconej tożsamości    294
  5. Alienacja Obcego, czyli historia istoty pozaziemskiej    296
  6. „Ja” jako rzecz    299
  7. Nowoczesne niepokoje bohaterów    311
  8. Kwestia stylu, kwestia gustu    311
  
  Zamiast zakończenia. Modernizm czy postmodernizm – kino neo-noir i bracia Coen    315
  
  Bibliografia    321
  Filmografia    329
  Indeks osób    333
  Indeks filmów    337
  Summary    343
  O autorce    345
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia