EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka swoją formułą nawiązuje do wydanego w Gdańsku w 2002 roku tomu zredagowanego przez Mirosława Przylipiaka i Krzysztofa Kornackiego. Umieszczone w niej teksty (pisane głównie z filmoznawczej perspektywy) ukazują, w jaki sposób zmieniły się formy konceptualizacji religijności w kinie artystycznym, rozpatrują liczne przekształcania topiki religijnej przez popkulturę oraz badają upodobania współczesnej publiczności. Poświęcono je głównie kwestiom omawiania meandrów chrześcijaństwa, interpretowaniu postępujących form degradowania symboliki religijnej w kinie i kulturze popularnej oraz niełatwym próbom namysłu teoretycznego nad związkami kina i religii.
Oprócz takich refleksji w książce znalazły się również artykuły i eseje dotyczące rzadziej poruszanych w polskich badaniach akademickich tematów, prezentujące analizy „religijności ateistycznej” i zlaicyzowanych form wykorzystywania topiki religijnej. Tom zawiera także teksty dotyczące sposobów reinterpretowania tez łączonych z kontrkulturowym spadkiem po New Age oraz artykuły przyglądające się filmowym wizerunkom Boga i zaświatów, poszukujące kinowych inspiracji biblijnych i badające związki kina dokumentalnego z namysłem nad różnie rozumianymi formami doświadczania transcendencji.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-153-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Strategie interpretacji | 9 |
Zbyszek Dymarski. Między sacrum a sanctum, czyli o pewnej próbie uchwycenia rzeczywistości religijnej w erze ponowoczesnej | 11 |
Mariola Marczak. Między kontemplacją a dramatem. O pewnej tendencji w kinie religijnym i metafizycznym ostatnich lat | 25 |
Marek Lis. Epifania czy instrumentalizacja Boga? Spojrzenie na filmy religijne | 51 |
Sławomir Bobowski. Mel Gibson i religia | 63 |
Joanna Sarbiewska. Po dekonstrukcji – doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej „nocy ciemnej” (na przykładzie analizy filmu Odgłosy robaków. Zapiski mumii Petera Lechtiego) | 73 |
Janusz Bohdziewicz. Święta prawda. Ukazywanie Abbasa Kiarostamiego | 83 |
Część II. Rewizje przeszłości | 97 |
Andrzej Zalewski. Totalność odpłaty – Robert Bresson i Pieniądz | 99 |
Jacek Jędrzejewicz. Luis Buñuel – sacrum ukryte | 111 |
Piotr Kurpiewski. Film historyczny w Polsce Ludowej a sfera sacrum. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich | 129 |
Część III. Między sacrum a profanum | 145 |
Andrzej Szpulak. Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia | 147 |
Barbara Forysiewicz. Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum w filmie Pawła Łungina Wyspa | 157 |
Paweł Biliński. Dojść do sacrum poprzez kino. O Życiu Jezusa i Ludzkości Brunona Dumonta | 171 |
Julia Gierczak. Duchowość ateistyczna według Brunona Dumonta | 189 |
Marek Kotyński. Cudowny Bóg. Poszukiwanie transcendencji w Lourdes Jessiki Hausner | 197 |
Mirosław Przylipiak. Walka o krzyż – dwa spojrzenia | 219 |
Część IV. Na orbicie popkultury | 239 |
Sebastian Jakub Konefał.. New Age i filmowe przypowieści o poszukiwaniu „kosmicznej duchowości”. Klasyka i współczesne kontynuacje | 241 |
Aleksander Roman Michalak. Kino i apokryfy | 261 |
Przemysław Zawrotny. Straszne i śmieszne filmy o Kościele. Kultura popularna a narracje o sacrum – na przykładzie Kodu da Vinci i Dogmy | 273 |
Piotr Przytuła. Religia Hollywood. Popkulturowe przetwarzanie duchowości w kinie popularnym ostatniej dekady | 287 |
Marek Adamiec. Diabeł w świecie audiowizualnym w ubiegłym i obecnym stuleciu | 299 |
Jerzy Szyłak. A.I. Sztuczna Inteligencja jako przypowieść o pewnym złudzeniu | 325 |
Agnieszka Kiejziewicz. Shintoistyczni bogowie na dużym ekranie. Przenikanie sacrum do popkultury na przykładzie kinematografii japońskiej | 333 |
Krzysztof Kornacki. Bóg i zaświaty w kinie postmodernistycznym | 355 |