Sacrum w kinie dekadę później

Sacrum w kinie dekadę później

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 42,00 zł  


42,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka swoją formułą nawiązuje do wydanego w Gdańsku w 2002 roku tomu zredagowanego przez Mirosława Przylipiaka i Krzysztofa Kornackiego. Umieszczone w niej teksty (pisane głównie z filmoznawczej perspektywy) ukazują, w jaki sposób zmieniły się formy konceptualizacji religijności w kinie artystycznym, rozpatrują liczne przekształcania topiki religijnej przez popkulturę oraz badają upodobania współczesnej publiczności. Poświęcono je głównie kwestiom omawiania meandrów chrześcijaństwa, interpretowaniu postępujących form degradowania symboliki religijnej w kinie i kulturze popularnej oraz niełatwym próbom namysłu teoretycznego nad związkami kina i religii.

Oprócz takich refleksji w książce znalazły się również artykuły i eseje dotyczące rzadziej poruszanych w polskich badaniach akademickich tematów, prezentujące analizy „religijności ateistycznej” i zlaicyzowanych form wykorzystywania topiki religijnej. Tom zawiera także teksty dotyczące sposobów reinterpretowania tez łączonych z kontrkulturowym spadkiem po New Age oraz artykuły przyglądające się filmowym wizerunkom Boga i zaświatów, poszukujące kinowych inspiracji biblijnych i badające związki kina dokumentalnego z namysłem nad różnie rozumianymi formami doświadczania transcendencji.


Rok wydania2013
Liczba stron374
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-153-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Część I. Strategie interpretacji    9
  
  Zbyszek Dymarski. Między sacrum a sanctum, czyli o pewnej próbie uchwycenia rzeczywistości religijnej w erze ponowoczesnej    11
  Mariola Marczak. Między kontemplacją a dramatem. O pewnej tendencji w kinie religijnym i metafizycznym ostatnich lat    25
  Marek Lis. Epifania czy instrumentalizacja Boga? Spojrzenie na filmy religijne    51
  Sławomir Bobowski. Mel Gibson i religia    63
  Joanna Sarbiewska. Po dekonstrukcji – doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej „nocy ciemnej” (na przykładzie analizy filmu Odgłosy robaków. Zapiski mumii Petera Lechtiego)    73
  Janusz Bohdziewicz. Święta prawda. Ukazywanie Abbasa Kiarostamiego    83
  
  Część II. Rewizje przeszłości    97
  
  Andrzej Zalewski. Totalność odpłaty – Robert Bresson i Pieniądz    99
  Jacek Jędrzejewicz. Luis Buñuel – sacrum ukryte    111
  Piotr Kurpiewski. Film historyczny w Polsce Ludowej a sfera sacrum. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich    129
  
  Część III. Między sacrum a profanum    145
  
  Andrzej Szpulak. Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia    147
  Barbara Forysiewicz. Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum w filmie Pawła Łungina Wyspa    157
  Paweł Biliński. Dojść do sacrum poprzez kino. O Życiu Jezusa i Ludzkości Brunona Dumonta    171
  Julia Gierczak. Duchowość ateistyczna według Brunona Dumonta    189
  Marek Kotyński. Cudowny Bóg. Poszukiwanie transcendencji w Lourdes Jessiki Hausner    197
  Mirosław Przylipiak. Walka o krzyż – dwa spojrzenia    219
  
  Część IV. Na orbicie popkultury    239
  
  Sebastian Jakub Konefał.. New Age i filmowe przypowieści o poszukiwaniu „kosmicznej duchowości”. Klasyka i współczesne kontynuacje    241
  Aleksander Roman Michalak. Kino i apokryfy    261
  Przemysław Zawrotny. Straszne i śmieszne filmy o Kościele. Kultura popularna a narracje o sacrum – na przykładzie Kodu da Vinci i Dogmy    273
  Piotr Przytuła. Religia Hollywood. Popkulturowe przetwarzanie duchowości w kinie popularnym ostatniej dekady    287
  Marek Adamiec. Diabeł w świecie audiowizualnym w ubiegłym i obecnym stuleciu    299
  Jerzy Szyłak. A.I. Sztuczna Inteligencja jako przypowieść o pewnym złudzeniu    325
  Agnieszka Kiejziewicz. Shintoistyczni bogowie na dużym ekranie. Przenikanie sacrum do popkultury na przykładzie kinematografii japońskiej    333
  Krzysztof Kornacki. Bóg i zaświaty w kinie postmodernistycznym    355
RozwińZwiń