Współcześnie znaczenia i funkcje choreografii niezwykle się rozszerzają i to nie tylko w ramach praktyki artystycznej, lecz także tej wychodzącej poza taniec (choreographing space, choreographing problems czy choreographing empathy). Choreografia to termin pozwalający adekwatnie opisywać zdarzenia kulturowe (ethical choreography, choreography of communication, choreography of consciousness, choreography of multiculture itp.), a nawet zjawiska naturalne (np. choreography of bacteria). Kulturowe, społeczne i polityczne konsekwencje tych metafor są dziś szeroko eksplorowane oraz dyskutowane w przestrzeni praktyk zarówno artystycznych, jak i badawczych.
Zebrane w tej publikacji artykuły odsłaniają kilka możliwych obszarów, w których choreografia okazuje się adekwatnym językiem opisu, strategią działania, matrycą poznawczą lub metodą badawczą. Ponadto są dla siebie nawzajem nielinearnym, sieciowym wprowadzeniem – kładą fundament pod nasze współczesne rozumienie choreografii, a także swego rodzaju choreograficzne myślenie, służące zaistnieniu jej w kolejnych kontekstach.
Interesuje nas wielopoziomowa i wieloaspektowa interakcja heterogenicznych czynników, która staje się możliwa dzięki obecności w każdej z zamieszczonych tu prac odpowiednich strategii choreograficznych. Są one zatem rozpoznawalne w działaniach artystycznych przytaczanych przez autorów, w przyjętych przez nich interdyscyplinarnych metodologiach i nieoczywistych relacjach, jakie pojawiają się pomiędzy kolejnymi rozdziałami.
Ze Wstępu


Teksty dotyczą współcześnie obieranych strategii choreograficznych, nowego podejścia do współczynników tańca i widowiska tanecznego, a także pracy z tancerzem i tworzenia relacji z publicznością. W Polsce publikacja ta jest niezmiernie potrzebna i istotna dla zapoznania się z dokonaniami światowymi oraz przeszczepienia na rodzimy grunt niezbędnych narzędzi badawczych i metodologii do zbadania nowych zjawisk choreograficznych. Głównym kręgiem odbiorców stanie się środowisko polskich tancerzy, performerów, choreografów zajmujących się współczesnymi zjawiskami tanecznymi. Na pewno zainteresują się nią też miłośnicy i krytycy tego typu prezentacji tanecznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Nowaka


Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach „Programu wydawniczego 2017″.


Rok wydania2017
Liczba stron182
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-821-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Dynamika strategii choreograficznych a zasada samoregulacji odśrodkowej – Mariusz Bartosiak, Tomasz Ciesielski    7
  
  Krótki rzut oka na trzy greckie obrazy choreografii – Juliusz Grzybowski    19
  Toposy europejskiej tradycji performatywnej. Rekonesans – Mariusz Bartosiak    33
  Ruch – podstawa realności świata ożywionego – Maxine Sheets-Johnstone    47
  Taniec jako sztuka transmedialna. Choreograficzne instalacje Williama Forsythe’a – Sandra Frydrysiak    63
  Hay w wykonaniu House’a. Ocena zasad kreacji i wymagań poznawczych systemów performatywnych – Pil Hansen, Christopher House    75
  Gry z percepcją. O strategiach kinestetycznego zaangażowania – Regina Lissowska-Postaremczak    91
  Praxis – oddech jako oznaka naskórkowości – Esthir Lemi, Elena Vosnaki    103
  Dialog z Hijikatą Tatsumim i jego Ankoku butō – polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage i poszukiwanie rizomatycznej strategii choreograficznej – Katarzyna Pastuszak    113
  Praktyka choreograficzna jako praktyka polityczna – Marta Keil    127
  Sense-action – praktyka-jako-badanie rozpoznana ex post – Tomasz Ciesielski    135
  Choreografia jako strategia pedagogiczna: ucieleśnione podejście do szkolenia aktorskiego – Sebastian Cortés    147
  Ku Innej Jakości – Aleksandra Maria Ścibor    155
  Wibracje – cykl fotografii – Marta Ankiersztejn    161
  
  O Autorach    177
RozwińZwiń