EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Prezentowana książka przyczynić się może do ocalenia tego, co jeszcze pozostało z prób ukazania naszego stulecia w niezafałszowanych ruchomych obrazach. Pragniemy przekazać wiedzę nowemu pokoleniu entuzjastów, wywodzących się spośród tych, którzy uczęszczają jeszcze chętnie do kina. Tom adresowany jest do odbiorcy dysponującego pewną wiedzą na temat filmu, a więc do nauczyciela-polonisty, z pewnością studenta, a może ucznia licealnego. Wychodzimy im naprzeciw z wiarą, że wtajemniczenie filmowe ułatwi dialog między reżyserami – krytykami – widzami. Książkę o polskim filmie fabularnym poświęcamy młodym, którzy cenią film jako sztukę naszego wieku. Książka ma charakter interdyscyplinarny, to znaczy próbujemy w niej zintegrować elementy nauk pedagogiki i psychologii oraz koncepcje estetyczne wiążące się z założeniem o fonofotograficzności tworzywa filmowego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-3252-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp do wydania czwartego | 5 |
Rozdział I. Przemiany w kulturze współczesnej | 7 |
Audiowizualność jako sposób wyrażania kultury | 7 |
Miejsce i rola filmu | 11 |
Miejsce i rola telewizji | 16 |
Związki filmu i telewizji z kulturą literacką | 21 |
Rozdział II. Język filmu i jego mowa | 27 |
Spojrzenie na film | 27 |
Filmowe środki wyrazu związane z techniką | 28 |
Filmowe środki wyrazu związane z materiałem | 30 |
Środki stylistyczne | 34 |
Rozdział III. Montaż filmowy jako metoda organizacji przedstawionego świata | 37 |
Montaż obrazu | 37 |
Montaż dźwięku | 42 |
Montaż a rola reżysera | 45 |
Rozdział IV. Muzyka w filmie fabularnym | 49 |
Film dźwiękowy | 49 |
Muzyka w filmie Andrzeja Wajdy Brzezina (1970) | 52 |
Rozdział V. Obraz literacki i obraz filmowy | 55 |
Pojęcie obrazu | 55 |
Słowo i obraz | 56 |
Struktura | 57 |
Tworzywo | 58 |
Przedmioty | 60 |
Czas i przestrzeń | 61 |
Narracja | 62 |
Znak i znaczenie | 62 |
Rozdział VI. Filmowa adaptacja utworu literackiego | 65 |
Adaptacja filmowa jako dzieło sztuki | 65 |
Przeżycie estetyczne dzieła literackiego | 67 |
Przeżycie filmowe | 69 |
Rozdział VII. Panny z Wilka w obrazie literackim i filmowym | 73 |
Obraz | 73 |
Obraz literacki i filmowy | 74 |
Struktura obrazu literackiego i filmowego | 78 |
Tworzywo | 81 |
Przedmiot w obrazie literackim i filmowym | 86 |
Czas i przestrzeń | 88 |
Narracja | 92 |
Znak i znaczenie | 93 |
Rozdział VIII. Scenariusz filmowy jako gatunek literacki | 95 |
Pojęcie scenariusza | 95 |
Od kreacji do realizacji | 96 |
Rozdział IX. Analiza i interpretacja filmu Barwy ochronne Krzysztofa Zanussiego | 101 |
Analiza filmu | 101 |
Interpretacja filmu | 105 |
Rozdział X. Kino rzeczywistości ludzkiego wnętrza | 109 |
Podwójne życie Weroniki (1991) | 109 |
Rozdział XI. Plakat filmowy jako rodzaj grafiki | 115 |
Rozwój plakatu | 115 |
Plakat jako znak dzieła filmowego | 117 |
Lektura wybranych plakatów | 119 |
Rozdział XII. Główne nurty w polskim filmie fabularnym | 123 |
Początki polskiej kinematografii | 123 |
Pozycja filmu w międzywojennym dwudziestoleciu | 124 |
Upadek i odbudowa | 125 |
Lata realizmu socjalistycznego | 126 |
Kierunki rozwojowe | 127 |
Szkoła polska | 129 |
Mały realizm | 132 |
Film autorski | 133 |
Literacki historyzm | 134 |
Kino moralnego niepokoju | 136 |
Twórcza inwencja | 138 |
Stan wojenny | 142 |
Potrzeba prawdy | 143 |
Film niezależny | 147 |
Rozdział XIII. Film polski po roku 2000 | 151 |
Zamiast zakończenia | 165 |