Film i sztuki tradycyjne

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana książka przyczynić się może do ocalenia tego, co jeszcze pozostało z prób ukazania naszego stulecia w niezafałszowanych ruchomych obrazach. Pragniemy przekazać wiedzę nowemu pokoleniu entuzjastów, wywodzących się spośród tych, którzy uczęszczają jeszcze chętnie do kina. Tom adresowany jest do odbiorcy dysponującego pewną wiedzą na temat filmu, a więc do nauczyciela-polonisty, z pewnością studenta, a może ucznia licealnego. Wychodzimy im naprzeciw z wiarą, że wtajemniczenie filmowe ułatwi dialog między reżyserami – krytykami – widzami. Książkę o polskim filmie fabularnym poświęcamy młodym, którzy cenią film jako sztukę naszego wieku. Książka ma charakter interdyscyplinarny, to znaczy próbujemy w niej zintegrować elementy nauk pedagogiki i psychologii oraz koncepcje estetyczne wiążące się z założeniem o fonofotograficzności tworzywa filmowego.


Rok wydania2010
Liczba stron168
KategoriaFilm
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-3252-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp do wydania czwartego    5
  
  Rozdział I. Przemiany w kulturze współczesnej    7
    Audiowizualność jako sposób wyrażania kultury    7
    Miejsce i rola filmu    11
    Miejsce i rola telewizji    16
    Związki filmu i telewizji z kulturą literacką    21
  
  Rozdział II. Język filmu i jego mowa    27
    Spojrzenie na film    27
    Filmowe środki wyrazu związane z techniką    28
    Filmowe środki wyrazu związane z materiałem    30
    Środki stylistyczne    34
  
  Rozdział III. Montaż filmowy jako metoda organizacji przedstawionego świata    37
    Montaż obrazu    37
    Montaż dźwięku    42
    Montaż a rola reżysera    45
  
  Rozdział IV. Muzyka w filmie fabularnym    49
    Film dźwiękowy    49
    Muzyka w filmie Andrzeja Wajdy Brzezina (1970)    52
  
  Rozdział V. Obraz literacki i obraz filmowy    55
    Pojęcie obrazu    55
    Słowo i obraz    56
    Struktura    57
    Tworzywo    58
    Przedmioty    60
    Czas i przestrzeń    61
    Narracja    62
    Znak i znaczenie    62
  
  Rozdział VI. Filmowa adaptacja utworu literackiego    65
    Adaptacja filmowa jako dzieło sztuki    65
    Przeżycie estetyczne dzieła literackiego    67
    Przeżycie filmowe    69
  
  Rozdział VII. Panny z Wilka w obrazie literackim i filmowym    73
    Obraz    73
    Obraz literacki i filmowy    74
    Struktura obrazu literackiego i filmowego    78
    Tworzywo    81
    Przedmiot w obrazie literackim i filmowym    86
    Czas i przestrzeń    88
    Narracja    92
    Znak i znaczenie    93
  
  Rozdział VIII. Scenariusz filmowy jako gatunek literacki    95
    Pojęcie scenariusza    95
    Od kreacji do realizacji    96
  
  Rozdział IX. Analiza i interpretacja filmu Barwy ochronne Krzysztofa Zanussiego    101
    Analiza filmu    101
    Interpretacja filmu    105
  
  Rozdział X. Kino rzeczywistości ludzkiego wnętrza    109
    Podwójne życie Weroniki (1991)    109
  
  Rozdział XI. Plakat filmowy jako rodzaj grafiki    115
    Rozwój plakatu    115
    Plakat jako znak dzieła filmowego    117
    Lektura wybranych plakatów    119
  
  Rozdział XII. Główne nurty w polskim filmie fabularnym    123
    Początki polskiej kinematografii    123
    Pozycja filmu w międzywojennym dwudziestoleciu    124
    Upadek i odbudowa    125
    Lata realizmu socjalistycznego    126
    Kierunki rozwojowe    127
    Szkoła polska    129
    Mały realizm    132
    Film autorski    133
    Literacki historyzm    134
    Kino moralnego niepokoju    136
    Twórcza inwencja    138
    Stan wojenny    142
    Potrzeba prawdy    143
    Film niezależny    147
  
  Rozdział XIII. Film polski po roku 2000    151
  
  Zamiast zakończenia    165
RozwińZwiń