Corpus futuri. Literackie i filmowe wizerunki postludzi

Corpus futuri. Literackie i filmowe wizerunki postludzi

1 opinia

Format:

ibuk

Sebastian Jakub Konefał w swojej książce opisuje, jak zmienił się sposób myślenia o ludzkim ciele (a co za tym idzie – także o człowieku jako takim) na obszarze fantastyki – nie tylko literackiej i filmowej, ale realizowanej także w postaci komiksów, wideoklipów, seriali telewizyjnych. Za początkowy moment owych przemian autor uznaje lata sześćdziesiąte, choć wielokrotnie wspomina też o zjawiskach utworach i tytułach powstałych nawet kilka dziesiątków lat wcześniej. Momentu końca owych przemian twórca Corpus futuri nie wyznacza wcale, sygnalizując w ten sposób, że zjawiska, o których pisze, nie dobiegły kresu, że one trwają, a nasz sposób myślenia wciąż ewoluuje, rozpatrując kolejne hipotezy i tworząc rozmaite wizje – częściej dystopijne i technofiobiczne niż utopijne.


Książka z szerokim oddechem, rozmachem odzwierciedla ważne zjawiska współczesnej kultury. Ów szeroki oddech jest zresztą konsekwencją jeszcze jednej ujmującej właściwości tej książki, jaką jest znakomite nawiązywanie do ważkich koncepcji filozoficznych opisujących współczesność. Na jej łamach co chwila pojawiają się nazwiska czołowych autorytetów w tej dziedzinie, takich jak Zygmunt Bauman, Jean Baudrillard, Michel Foucault, Herbert Marcuse i wiele, wiele innych. Widać, że autor zna te koncepcje znakomicie, robi z nich świetny użytek, a przy tym tekst nie jest „przeciążony”, zagadnienia filozoficzne są weń wplecione w sposób naturalny, stanowią jego integralną część.


Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstu


Rok wydania2013
Liczba stron224
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-056-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (prof. UG dr hab. Jerzy Szyłak)    7
  Wstęp    11
  
  Rozdział I. W laboratorium cielesności – Frankenstein: fantastyka, horror i narodziny „spojrzenia klinicznego”    15
  Rozdział II. Między lękiem a fascynacją: ciało w nowej fali science fiction    27
  Rozdział III. Ciało sztuczne: ewolucja ukazywania postaci robota i androida w ikonografii science fiction    41
  Rozdział IV. Hybrydy cielesno-technologiczne    67
  Rozdział V. Ciało kopiowane, dyscyplinowane i multiplikowane: byty eugeniczne i klonowane    87
  Rozdział VI. Ciało zmutowane: science fiction i poetyka anomalii cielesnej    101
  Rozdział VII. Ciała żywych trupów – postać zombie w kinie postapokaliptycznym oraz body horrorze    119
  Rozdział VIII. Androgyniczne ciała obcych: New Age, kamp, glam i gender w science fiction     145
  Rozdział IX. Ciało nadludzkie: filmowe metamorfozy superbohaterów    163
  Rozdział X. Ciała wirtualne w wybranych amerykańskich powieściach i filmach cyberpunkowych     187
  
  ZAKOŃCZENIE. Cielesność w kulturze masowej: niedokończone poszukiwania    207
  
  Podziękowania    213
  Bibliografia wcześniej publikowanych fragmentów książki    214
  Bibliografia    215
  Filmografia    221
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia