INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Sebastian Jakub Konefał w swojej książce opisuje, jak zmienił się sposób myślenia o ludzkim ciele (a co za tym idzie – także o człowieku jako takim) na obszarze fantastyki – nie tylko literackiej i filmowej, ale realizowanej także w postaci komiksów, wideoklipów, seriali telewizyjnych. Za początkowy moment owych przemian autor uznaje lata sześćdziesiąte, choć wielokrotnie wspomina też o zjawiskach utworach i tytułach powstałych nawet kilka dziesiątków lat wcześniej. Momentu końca owych przemian twórca Corpus futuri nie wyznacza wcale, sygnalizując w ten sposób, że zjawiska, o których pisze, nie dobiegły kresu, że one trwają, a nasz sposób myślenia wciąż ewoluuje, rozpatrując kolejne hipotezy i tworząc rozmaite wizje – częściej dystopijne i technofiobiczne niż utopijne.
Książka z szerokim oddechem, rozmachem odzwierciedla ważne zjawiska współczesnej kultury. Ów szeroki oddech jest zresztą konsekwencją jeszcze jednej ujmującej właściwości tej książki, jaką jest znakomite nawiązywanie do ważkich koncepcji filozoficznych opisujących współczesność. Na jej łamach co chwila pojawiają się nazwiska czołowych autorytetów w tej dziedzinie, takich jak Zygmunt Bauman, Jean Baudrillard, Michel Foucault, Herbert Marcuse i wiele, wiele innych. Widać, że autor zna te koncepcje znakomicie, robi z nich świetny użytek, a przy tym tekst nie jest „przeciążony”, zagadnienia filozoficzne są weń wplecione w sposób naturalny, stanowią jego integralną część.
Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstu
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-056-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (prof. UG dr hab. Jerzy Szyłak) | 7 |
Wstęp | 11 |
Rozdział I. W laboratorium cielesności – Frankenstein: fantastyka, horror i narodziny „spojrzenia klinicznego” | 15 |
Rozdział II. Między lękiem a fascynacją: ciało w nowej fali science fiction | 27 |
Rozdział III. Ciało sztuczne: ewolucja ukazywania postaci robota i androida w ikonografii science fiction | 41 |
Rozdział IV. Hybrydy cielesno-technologiczne | 67 |
Rozdział V. Ciało kopiowane, dyscyplinowane i multiplikowane: byty eugeniczne i klonowane | 87 |
Rozdział VI. Ciało zmutowane: science fiction i poetyka anomalii cielesnej | 101 |
Rozdział VII. Ciała żywych trupów – postać zombie w kinie postapokaliptycznym oraz body horrorze | 119 |
Rozdział VIII. Androgyniczne ciała obcych: New Age, kamp, glam i gender w science fiction | 145 |
Rozdział IX. Ciało nadludzkie: filmowe metamorfozy superbohaterów | 163 |
Rozdział X. Ciała wirtualne w wybranych amerykańskich powieściach i filmach cyberpunkowych | 187 |
ZAKOŃCZENIE. Cielesność w kulturze masowej: niedokończone poszukiwania | 207 |
Podziękowania | 213 |
Bibliografia wcześniej publikowanych fragmentów książki | 214 |
Bibliografia | 215 |
Filmografia | 221 |