INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Podejmując problematykę dzieci z chorobą nowotworową, Autorka chciała poznać ich sytuację osobistą, rodzinną i szkolną. Decyzja takiego wyboru podyktowana była spotkaniami Autorki zarówno z dziećmi hospitalizowanymi z powodu choroby nowotworowej, jak i ich rodzicami na oddziale hematologiczno-onkologicznym Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie.
Temat poruszony w pracy jest złożony o coraz bardziej aktualny. Istotne jest poznanie pewnych aspektów samej choroby, jak również tych, które wiążą się z chorym dzieckiem, jego rodziną oraz nauczycielami i rówieśnikami.
Pracę podzielono na dziewięć rozdziałów, w których omówiono zagadnienia choroby przewlekłej, choroby nowotworowej jako odmiany choroby przewlekłej oraz sytuację osobistą, rodzinną i szkolną dzieci z nowotworami (m.in. obraz choroby oraz stałe jej elementy, takie jak ból, lęk, ograniczenie aktywności; status materialny rodzin, postawy rodziców wobec chorych dzieci oraz stosunki w takich rodzinach, motywację do nauki szkolnej, zachowania antyspołeczne oraz stosunki dziecka chorego z nauczycielami i rówieśnikami w klasie).
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-011-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dziecko w świecie zabawy
do koszyka
Dziecko w świecie zabawy
do koszyka
Dziecko w świecie muzyki
do koszyka
Dziecko - aktywny uczestnik porodu....
do koszyka
Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera
do koszyka
Spis treści
Wstęp ... | 11 |
Rozdział pierwszy | |
Choroba przewlekła ... | 15 |
1. Rozważania terminologiczne ... | 15 |
2. Stałe elementy choroby przewlekłej .... | 19 |
2.1. Ból ... | 19 |
2.2. Lęk .... | 27 |
2.3. Ograniczenie aktywności .... | 33 |
3. Wielowymiarowość choroby przewlekłej .... | 36 |
3.1. Wymiar organiczny .... | 36 |
3.2. Wymiar psychiczny .... | 38 |
3.3. Wymiar społeczny .... | 40 |
4. Wielowarstwowość choroby przewlekłej ... | 43 |
4.1. Ognisko choroby i jego następstwa ... | 43 |
4.2. Niekorzystne warunki chorowania i leczenia | |
oraz ich następstwa .... | 45 |
4.3. Świadomość własna osoby przewlekle chorej | |
i jej następstwa .... | 47 |
Rozdział drugi | |
Choroba nowotworowa jako swoisty rodzaj choroby przewlekłej .... | 51 |
1. Rodzaje chorób nowotworowych u dzieci .... | 51 |
1.1. Białaczki ... | 51 |
1.2. Guzy mózgu .... | 54 |
1.3. Chłoniaki ... | 55 |
1.4. Nowotwory układu nerwowego współczulnego .... | 56 |
1.5. Nowotwory nerek ... | 58 |
1.6. Nowotwory kości .... | 59 |
2. Etiologia chorób nowotworowych .... | 61 |
3. Epidemiologia chorób nowotworowych .... | 63 |
4. Leczenie chorób nowotworowych ... | 66 |
Rozdział trzeci | |
Sytuacja osobista, rodzinna i szkolna | |
dzieci z chorobą nowotworową – stan badań .... | 71 |
1. Sytuacja osobista .... | 72 |
2. Sytuacja rodzinna ... | 81 |
3. Sytuacja szkolna ... | 85 |
Rozdział czwarty | |
Metodologiczne podstawy badań własnych ... | 91 |
1. Cel badań i problemy badawcze .... | 91 |
2. Zmienne i ich wskaźniki ... | 94 |
3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze ... | 96 |
4. Teren i organizacja badań ... | 99 |
5. Charakterystyka badanych ... | 102 |
Rozdział piąty | |
Sytuacja osobista dzieci z chorobą nowotworową | |
– wyniki badań ... | 111 |
1. Obraz choroby .... | 111 |
2. Stałe elementy choroby ... | 122 |
2.1. Ból ... | 122 |
2.2. Lęk .... | 125 |
2.3. Ograniczenie aktywności ... | 128 |
3. Obraz siebie .... | 131 |
4. Cenione wartości .... | 145 |
5. Poczucie umiejscowienia kontroli zdrowia .... | 153 |
Rozdział szósty | |
Sytuacja rodzinna dzieci z chorobą nowotworową | |
– wyniki badań ... | 159 |
1. Status materialny rodzin ... | 160 |
2. Postawy rodziców wobec dzieci chorych .... | 165 |
3. Stosunki w rodzinach dzieci chorych .... | 171 |
3.1. Stosunki pomiędzy rodzicami .... | 171 |
3.2. Stosunki pomiędzy dziećmi chorymi a rodzicami ... | 180 |
3.3. Stosunki dzieci chorych ze zdrowym | |
rodzeństwem ... | 189 |
3.4. Stosunki pomiędzy rodzicami a dziećmi zdrowymi .... | 194 |
Rozdział siódmy | |
Sytuacja szkolna dzieci z chorobą nowotworową – wyniki badań .... | 197 |
1. Społeczne przystosowanie dzieci ... | 198 |
1.1. Motywacja do nauki szkolnej .... | 200 |
1.2. Zachowania antyspołeczne .... | 204 |
1.3. Przyhamowanie .... | 207 |
1.4. Uspołecznienie .... | 211 |
2. Stosunki dziecka chorego z rówieśnikami z klasy ... | 214 |
3. Stosunki dziecka chorego z nauczycielami ... | 218 |
Rozdział ósmy | |
Refleksje końcowe .... | 229 |
Rozdział dziewiąty | |
Implikacje dla praktyki .... | 239 |
Bibliografia ... | 247 |