EBOOKI WYDAWCY
-24%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka stanowi pewien fenomen w pedagogice. Łączy bowiem problematykę zabawy z mniej uchwytnymi kategoriami radości i szczęścia, które są rozpatrywane w kontekście literatury i muzyki. Publikacja, będąca 17. tomem serii „Nauczyciele – nauczycielom”, składa się z trzech części napisanych przez poszczególne współautorki.
Bronisława Dymara wydobywa ważne znaczenia zabawy i funkcje ludycznej edukacji, charakteryzuje cechy dziecięcości oraz przybliża kategorie komizmu i humoru w oparciu o teksty J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego i A. Lindgren.
Alina Górniok-Naglik rozpatruje źródła szczęścia i radości, jej manifestacje w zabawie i tańcu, opisane w poezji oraz językowe formy wyrażania zróżnicowanych ludzkich myśli i uczuć w przestrzeniach ludyczności. Z wnikliwych analiz wierszy wyprowadza typy poezji o tańcu i zabawie, nazywa je i nowatorsko dookreśla.
Jadwiga Uchyła-Zroski ukazuje radość i zabawę jako swoistą formę muzykowania, wyrażaną śpiewem, grą na instrumentach i tańcem. Ujmuje też zabawę jako żywioł i stan istnienia. Charakteryzuje czynniki hamujące i wyzwalające potrzebę bawienia się u dzieci oraz młodzieży w różnym wieku. Przekonuje, że zabawa wyzwala zdolności twórcze człowieka.
W książce zamieszczono wiele celnych przykładów, sentencji i powiedzeń. Dodatkową wartość stanowi antologia „Bliżej zabawy, radości i szczęścia”, zawierająca 80 wierszy, w tym 30 utworów napisanych przez dzieci, młodzież licealną i studentów pedagogiki.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7308-839-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Preface | 13 |
Część pierwsza. Bronisława Dymara; Zabawa, radość i szczęście w literaturze i życiu dzieci, młodzieży, dorosłych | 19 |
Rozdział I. Poszukiwanie nowych znaczeń, kontekstów i przestrzeni zabawy | 19 |
Zabawa, radość i szczęście jako cel sam w sobie – stan istnienia | 19 |
Zabawa a cechy dziecięcości | 21 |
Wyrażanie uczuć | 22 |
Specyficzne cechy umysłowości dziecka | 23 |
Kontakt z rzeczami | 23 |
Specyfika społecznych kontaktów dziecka | 24 |
Dziecięce spotkania ze światem przyrody i sztuki | 24 |
Kod dziecięcego języka jako istotna cecha dziecięcości | 25 |
Humor, komizm, śmiech, radość bawienia się i zabawy | 26 |
Przestrzenie życia i przestrzenie zabawy | 31 |
O dwóch ważnych niedopowiedzeniach w literaturze przedmiotu | 35 |
Aneks 1 | 36 |
Aneks 2 | 37 |
Aneks 3 | 38 |
Rozdział II. Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy | 39 |
Czytaj i baw się z nami, czyli różne odcienie zabawy w literaturze | 39 |
Zabawa jako stan istnienia i źródło radości – śladami książek Marii Kownackiej i Wandy Chotomskiej | 44 |
Fikcja, fantazja i rzeczywistość w zabawach inspirowanych książkami Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego | 47 |
Społeczno-moralne, witalne i hedonistyczne cechy zabaw bohaterów książek Astrid Lindgren | 52 |
Żywioł zabawy | 61 |
Rozdział III. Radość zabawy w życiu dzieci i młodzieży | 65 |
Lekcje, których za mało w naszych szkołach – uczenie się kompleksowe z bliska | 65 |
Dziecko jako osoba. Uczeń jako człowiek | 65 |
„Omne trinum perfektum” – wszystko, co potrójne, jest doskonałe – trójdzielna budowa kompleksów | 67 |
Żywioł radości i zabawy w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym | 69 |
Przestrzenie – obszary współdziałania. Bliżej integracji rzeczywistej | 70 |
Dominanty działań kompleksowych, czyli sztuka wybierania i odrzucania | 72 |
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w szkole podstawowej | 74 |
Rozmyślania nauczyciela | 74 |
Atmosfera i sztuka projektowania – lekcja projektująca | 74 |
Bierzemy udział w realizacji kompleksu (3 lekcje) | 75 |
Bawimy się w teatr | 77 |
Zakończenie zajęć. Refleksja i samoocena | 78 |
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w gimnazjum | 79 |
Rozmyślania nauczyciela i jego asystentów | 79 |
Projektowanie – stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi | 80 |
Lekcje ćwiczeniowo-badawcze | 81 |
Spójrzmy na siebie, oceńmy wyniki naszej pracy | 83 |
Rozmyślania końcowe, ewaluacja | 84 |
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w liceum | 84 |
Myśl o sławie nie zawsze służy sprawie | 84 |
Znów o sztuce projektowania | 85 |
Reportaż z bliska, czyli bogactwo działań realizacyjnych | 87 |
Wyniki końcowe, nie zawsze typowe | 88 |
Nagroda wierszem dla wytrwałych w poszukiwaniu radości i szczęścia | 89 |
Radość i optymizm jako dar i nadzieja | 90 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 92 |
Streszczenie | 92 |
Summary | 92 |
Aneks | 93 |
Część druga. Alina Górniok-Naglik; Zabawa, taniec, radość i szczęście w poezji oraz w twórczości dzieci i młodzieży | 97 |
Rozdział I. Wokół zabawy, tańca, radości i szczęścia | 97 |
W poszukiwaniu szczęścia i radości | 97 |
Manifestacja radości i szczęścia – zabawa i taniec w życiu człowieka | 98 |
Sposoby wyrażania szczęścia i radości w twórczości, czyli słów kilka o sztuce poetyckiej | 100 |
Rozdział II. Poezja o zabawie i tańcu | 101 |
Zabawa w poezji dla dorosłych – tytułem wprowadzenia | 101 |
Zabawy dziecięce w poezji dla dorosłych | 101 |
Zabawy dorosłych w poezji | 104 |
Zabawa w poezji dla dzieci | 108 |
Wiersze dzieci i młodzieży o zabawie | 112 |
Zabawa w poezji dziecięcej | 112 |
Zabawa w poezji dorastającej młodzieży | 114 |
Taniec w poezji dla dorosłych i dzieci oraz w wierszach tworzonych przez dzieci i młodzież | 116 |
Taniec w poezji dla dorosłych | 116 |
Taniec w poezji dla dzieci | 122 |
Taniec w poezji tworzonej przez dzieci i młodzież | 126 |
Zabawa i taniec w poezji a droga do radości, szczęścia – uwagi końcowe | 129 |
Rozdział III. Uczymy się kompleksowo | 135 |
Główne założenia kompleksu | 135 |
Lekcje projektujące | 136 |
Lekcje ćwiczeniowo-badawcze | 139 |
Lekcja podsumowująca (2 godz.) | 142 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 143 |
Streszczenie | 143 |
Summary | 144 |
Część trzecia. Jadwiga Uchyła-Zroski; Zabawa w muzyce, pieśni i tańcu | 147 |
Rozdział I. Śpiewaj i baw się z nami | 147 |
Zabawa w muzycznych działaniach dziecka | 147 |
Ja, ty, my..., czyli o zabawie muzycznej więcej | 147 |
Rozwój zdolności ogólnych i muzycznych w procesie zabawy | 152 |
Czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy | 154 |
Zabawa naturalną potrzebą i cechą dziecięcości | 156 |
Intersemiotyczny i autokreacyjny charakter zabawy | 157 |
Radość muzykowania a sytuacja ucznia i nauczyciela w szkole | 160 |
Formy muzyczne i rodzaje aktywności wyrażone zabawą | 160 |
Swobodna i kierowana działalność dziecka zainspirowana zabawą, czyli o nową jakość nauczania muzyki | 162 |
Co każdy nauczyciel o zabawie wiedzieć powinien? | 164 |
Gdzie szukać inspiracji do zabawy muzycznej? | 165 |
Zainteresowania jako czynnik wzmagający potrzebę zabawy | 167 |
Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe | 168 |
Ruch i zabawa w systemie nauczania Emila Jaquesa-Dalcroze’a i Rudolfa Labana | 168 |
Zabawa wyrażona śpiewem w systemie Zoltána Kodály’a | 170 |
Gra na instrumentach ulubionym zajęciem dziecka według Shinichi Suzuki i Carla Orffa | 172 |
Zabawa w systemie Edwina Eliasa Gordona przybliżająca dziecko do muzyki | 174 |
Zintegrowana pedagogika muzyczna jako specyficzny rodzaj aktywności twórczej dzieci i młodzieży | 176 |
Zabawa i zabawowe działania dziecka w rodzinie | 178 |
Więzi rodzinne i uczuciowe kształtowane przez zabawę | 178 |
Małe dziecko i dziecięce działania zabawowe (śpiewanki, przytulanki, melobajki, dobranocki, kołysanki) | 179 |
Zabawy muzyczne w rodzinie | 182 |
Zabawy przekazywane w rodzinie przez dziadków – znakiem tradycji i przeszłości | 182 |
Zabawy domowe kształtujące więzi rówieśnicze | 184 |
Katalog dobrej zabawy w domu, szkole oraz w grupie rówieśniczej | 185 |
Rozdział II. Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku | 187 |
Bogactwo motywów i wątków ludycznych w treściach piosenek dziecięcych i pieśni | 187 |
Muzykujemy i bawimy się dźwiękami | 190 |
Ruch, pląsy i tańce na zajęciach muzycznych różnych grup wiekowych | 191 |
Zabawa czynnikiem wzmagającym potrzebę ekspresji muzyczno-ruchowej i poczucie własnej wartości | 193 |
Uspołeczniająca i wychowawcza rola zabaw muzycznych i tańców | 195 |
Rozdział III. Zabawa muzyczna w działaniach twórczych uczniów i studentów – przykładowe kompleksy zajęć | 199 |
Kompleks zajęć dla młodzieży szkolnej pt. „Fryderyk Chopin to wielki, ale jeszcze mało znany Polak i muzyk" | 199 |
Kompleks zajęć dla studentów pt. „Pieśni, muzyka i tańce różnych epok” | 202 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 204 |
Streszczenie | 204 |
Summary | 205 |
Aneks 1. Przykładowy repertuar pieśniowy do zabaw z piosenką | 206 |
Aneks 2. Partytury i opisy działań twórczych uczniów | 214 |
Aneks 3. Opisy i układy zabaw tanecznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych | 215 |