Dziecko w świecie muzyki

Dziecko w świecie muzyki

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

34,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sztuki.


          Część pierwsza „Świat pełen muzyki” służy głównie kształtowaniu wrażliwości na bogactwo, różnorodność i piękno świata, w którym cisza stanowi swoiste dopełnienie, konieczna pauzę, „tło” dla muzyki i słowa.


          Część druga „Bliżej instrumentów i pieśni” przybliża bogactwo dziecięcego instrumentarium, dzieje, budowę i funkcje instrumentów muzycznych, metody i cele gry na fortepianie oraz wartości pieśni ludowych w procesie wychowania dziecka, w rozwijaniu jego indywidualności i cech prospołecznych.


          Część trzecia dotyczy muzyki w szkole i wyczerpująco ujmuje różne cechy oraz wartości muzycznej edukacji integralnej dziecka. Akcentuje jej związki z tradycją i współczesnością. Przedstawia związki pomiędzy muzyką a plastyką oraz terapeutyczne i relaksacyjne właściwości zajęć prowadzonych z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.


          Część czwarta „Kreacyjne, społeczne i kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania” wprowadza odbiorcę w szerokie tło działań muzycznych ukazując ich związki z innymi działaniami twórczymi, z zabawą i dziedzictwem kulturowym środowiska. Jak każdy z tomów zawiera antologię tekstów.


Liczba stron304
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-241-5
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 1 – O książce Dziecko w świecie muzyki    15
  Wstęp 2 – O serii książek „Nauczyciele – Nauczycielom”    21
  Część pierwsza. Świat pełen muzyki    29
    Bronisława Dymara – Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy    29
      1. Poszukiwanie ciszy    29
      2. Świat pełen różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka?    30
      3. Zaskakujące melodie i nuty poezji    33
      4. Paidialne święto – dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy    39
      5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa    42
      6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem „Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z Was go czuje, jak widzi, jak słyszy?”    45
      7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania    49
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    51
    Streszczenie    51
    Alina Górniok-Naglik – Muzyka a rozwój małego dziecka    53
      1. Muzyka wśród nas – od szumów i stuków do muzyki    53
      2. Świat dźwięków – pierwsze kroki w krainie muzyki    55
      3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika?    58
      4. Rytm i taniec w życiu dziecka    60
      5. Kilka słów o odbiorze muzyki – zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru    62
      6. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka    64
      7. Rozwój muzyczny dziecka – myśli różne i ogólne    66
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    70
    Streszczenie    70
    Rafał Kojs – Dziecięca muzyka eksperymentalna    71
      1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju    71
      2. Muzyczna aktywność dziecka    73
      3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę    74
      4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka    76
      5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów    77
      6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego    78
      7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych    80
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    80
    Streszczenie    81
    Andrzej Murzyn – Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia?    89
      1. Wstęp    89
      2. „Wszystko dla wszystkich”    89
      3. Dominacja techniki nad osobą    91
      4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności    92
      5. Kilka refleksji na zakończenie    93
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    93
    Streszczenie    94
    Bloki samokształceniowe do części pierwszej    95
  Część druga. Bliżej instrumentów i pieśni    105
    Alojzy Kopoczek – Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych    105
      1. Wprowadzenie    105
      2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych    106
      3. Ludowe instrumentarium dziecięce    108
      4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego    112
      5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska    113
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    120
    Streszczenie    120
    Maria Kubica-Skarbowska – Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie    121
      1. Wstęp    121
      2. Dziecko w świecie dźwięków    121
      3. O instrumentach z bliska    122
      4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania – ich znaczenie dla dziecka    123
      5. Muzyka w szkole    124
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    126
    Streszczenie    126
    Krystyna Turek – Pieśń ludowa w procesie edukacji społeczne    127
      1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela    127
      2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach kołysanek    128
      3. Kołysanki ludowe – ich bogactwo i różnorodność    128
      4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka    134
      5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia    137
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    138
    Streszczenie    139
    Bloki samokształceniowe do części drugiej    140
  Część trzecia. Edukacja integralna...    149
    Alojzy Suchanek – Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie    149
      1. W kręgu tradycji    149
      2. Czynniki warunkujące rolę muzyki w dzisiejszym życiu    151
      3. Jaką muzyką dysponujemy i dla kogo ją piszemy (komponujemy)?    154
      4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie    156
      5. Podsumowanie i wnioski    159
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    160
    Streszczenie    160
    Aneks – Ciekawostki muzyczne    162
    Łucja Dawid – O lingwistycznych i komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką    165
      1. Wprowadzenie    165
      2. Muzyka a przeżycia    166
      3. O ekspresji przeżyć muzycznych    168
      4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka    169
      5. Uwagi końcowe    172
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    172
    Streszczenie    173
    Urszula Szuścik – Muzyka i obraz plastyczny    175
      1. Dziecko – świat bodźców a twórczość    175
      2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne    176
      3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej    178
      4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne    179
      5. Podsumowanie    184
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    184
    Streszczenie    185
    Lidia Wollman-Mazurkiewicz – Muzyka relaksacyjna w edukacji    187
      1. Muzyka w życiu dziecka    187
      2. Cywilizacja przeciw relaksacji    188
      3. Relaksacja drogą do mądrości    189
      4. Relaksacja w szkole    193
      5. Muzyka relaksacyjna w pracy z dziećmi    198
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    201
    Streszczenie    202
    Bloki samokształceniowe do części trzeciej    203
  Część czwarta. Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania    215
    Helena Danel-Bobrzyk – Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka    215
      1. Wprowadzenie    215
      2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka    216
      3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka    217
      4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka    219
      5. Refleksje (podsumowanie)    223
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    224
    Streszczenie    224
    Jolanta Bauman-Szulakowska – Kreatywność dziecka w sferze muzyki – przygotowaniem do aktywnego życia    225
      1. Miejsce zabawy w życiu dziecka    225
      2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka    226
      3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym    227
      4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych    228
      6. Od teorii do konkretów    232
      7. Podsumowanie    233
    Problemy – Pytania – Inspiracje    234
    Streszczenie    235
    Jadwiga Uchyła-Zroski – Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych    237
      1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego    237
      2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury    239
      3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe    241
      4. Skansen „Zagroda wsi pszczyńskiej” – inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej    244
      5. Muzyka ludowa i artystyczna    247
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    249
    Streszczenie    249
    Bloki samokształceniowe do części czwartej    251
  Poezja z ducha muzyki poczęta – antologia    257
    I. Świat pełen muzyki    259
      Dziękczynienie    259
      Melodia    259
      Chwila ciszy    260
      Cisza leśna    260
      Cisza    261
      Szmer wioseł    261
      Śpiew słowika    262
      Wielki muzyk    262
      Wiosenny wietrzyk    263
      Piosenka dla piosenki    264
      Czym jest muzyka?    264
      Muzyka    265
    II. Mistrzowie i ich dzieła    267
      Chopin    267
      Nekrolog Fryderyka Chopina – fragment    267
      Wiersz do Pana Karola Kurpińskiego    268
      Mozart    269
      Szumi melodia jak bór niezmierzony    270
      Schumann (wiersz dedykowany Arturowi Rubinsteinowi)    271
      Gama i scherzo    272
    III. Poezja z miłości i muzyki poczęta    273
      Scherzo    273
      Lekcje rytmiki    274
      Muzyka poranna    275
      Pan Cogito rozważa różnicę między głosem ludzkim a głosem przyrody    276
      Ojczyzną moją jest muzyka    277
      Allegro ma non troppo    277
      Matko i wierszu, i Ojczyzno, umiłowani trójjedynie...    279
      Rozmowa    280
      Piosenka o nutach    281
      Pauza    282
      O mej poezji    282
      Poezja    283
      O śpiewie aniołów    284
      Wezmę ja skrzypki    286
      Słowa wśród skał    286
    IV. Wiersze młodocianych poetów    287
      Czym jest muzyka?    287
      Piosenka    287
      Krakowiak i muzyka    287
      Mokry wiersz    288
      Bim-bom    288
      Okno    289
      Cztery pory roku na mojej kartce    289
      Deszczowe pragnienie ptaka    290
      Pierwszy śnieg    290
      Przepraszam    291
      Muzyka    291
    V. Wiersze Erratusa, czyli Janusza Gumułki    293
      „Między szpitalem a sztuką”    293
      Cisza    293
      ...szeptem jestem    294
      Sen jest „czystą formą” wyobraźni    295
      Cisza to szept słów    296
  Aneks    297
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia