Sztuka bycia człowiekiem

Wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia. Artykuły, eseje, wspomnienia, notatki, szkice

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 25,35 zł  


39,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Polecana książka jest dziełem wieńczącym serię książek Nauczyciele – Nauczycielom, poświęconą propagowaniu idei pedagogiki współbycia, nakierowanej na twórczy, podmiotowy rozwój dziecka, potrafiącego nie tylko zgodnie koegzystować w świecie, ale także kreatywnie ów świat wespół z Innymi przekształcać. Stanowi syntezę głównych wątków serii, koncentrujących się na dziecku jako człowieku, którym staje się ono od pierwszych chwil życia. Nie ma ważniejszego celu edukacyjnego ponad ten, jakim jest rozwijanie Osoby. W tym wymiarze książka mieści się w kręgu współczesnej literatury pedagogicznej o nachyleniu antropologicznym i aksjologicznym.


Jest to opracowanie ze wszech miar nowatorskie. Wpisuje się w nurt książek otwartych (still writing book), co jest zabiegiem celowym i, jak się wydaje, jedynym słusznym w przypadku dzieł dotykających podstaw ludzkiej egzystencji. Trudno bowiem o człowieku i poszukiwaniu człowieczeństwa pisać w sposób jednoznaczny i zamknięty […] Należy podkreślić, że zarówno pierwsza, jak i druga część książki tworzą spójną całość, której udało się nadać spiralną strukturę. To kolejne nowatorstwo […] wokół osi spirali, którą tworzą człowiek i dobro, udało się stworzyć spiralę zagadnień wzajemnie się przenikających i stanowiących „spiralne rusztowanie”, po którym wspina się nauczyciel, kształtując człowieka w człowieku. To całościowe i strukturalne podejście do tematu powoduje, że książkę (pomimo że jest zbiorem wypowiedzi wielu autorów) można traktować jako dzieło autorskie, w którym twórcy (tutaj współautorki), trafnie łącząc i komentując (na przykład we wprowadzeniach) przytaczane teksty, konsekwentnie udzielają odpowiedzi na główne pytanie: Jak ukształtować dziecko i ocalić człowieka w człowieku? […] mamy do czynienia z żywą, inspirującą, aktywizującą odbiorcę książką, zmuszającą go niejako do samookreślenia i autorefleksji.
Z recenzji dr Aliny Górniok-Naglik


Rok wydania2011
Liczba stron340
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-704-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
  Część pierwsza
  Nauczyciele jako poławiacze pereł
  Rozdział I
  Miłość i przyjaźń: radość, nadzieja, optymizm, dążenie do szczęścia –
  wartości jako drogi i drogowskazy    27
  Rozdział II
  Sztuka bycia nauczycielem małych dzieci, młodzieży i studentów.
  Sztuka, profesja czy „trudny zawód”?    47
  Rozdział III
  O kulturze współbycia w rodzinie, szkole i życiu publicznym.
  Współbycie i współdziałanie nauczycieli różnych typów szkół
  i uniwersytetów... Nadzieja, potrzeba czy już rzeczywistość?    75
  Rozdział IV
  O roli mediów w wychowaniu i edukacji. Etos pielęgnowania wartości
  oraz tradycji lokalnych i narodowych a problematyka globalizacji    97
  Rozdział V
  O sztuce dostrzegania związków pomiędzy wiedzą potoczną, naukową
  oraz wiedzą i mądrością wpisaną w dzieła sztuki. Czym różni się mądrość
  od samej tylko wiedzy?    107
  Rozdział VI
  O sztuce bycia dzieckiem, uczniem i życzliwym człowiekiem.
  Życzliwość – w czym się przejawia?    129
  Rozdział VII
  O tolerancji i odwadze bycia dobrym człowiekiem    145
  Rozdział VIII
  Dziecko w świecie pokus i przemocy. Jak przerwać spiralę nienawiści?    169
  Rozdział IX
  O cechach i o znaczeniu książek pedagogicznych serii Nauczyciele –
  Nauczycielom... (Dla kogo? Dlaczego? W jakim zakresie?
  W kontekście jakich przemian?)    181
  Rozdział X
  Inne problemy istotne dla ocalenia człowieczeństwa w człowieku    189
  
  Część druga
  Trud niedaremny
  Rozdział I
  Narodziny serii Nauczyciele – Nauczycielom. Inspiracje, idee, rozwój...    225
  Rozdział II
  Wybrane treści recenzji książek serii pedagogicznej
  Nauczyciele – Nauczycielom    251
  Rozdział III
  Promocja i popularyzacja serii Nauczyciele – Nauczycielom    273
  Aneksy    313
RozwińZwiń