Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla tom 2

-32%

Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla tom 2

Diagnoza i uwarunkowania

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,64  48,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 48,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 31,20 zł  


32,64

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Oddawana obecnie do rąk Czytelników książka jest drugą częścią raportu z pierwszego pomiaru (a zarazem drugim tomem serii). Tak jak pierwsza, jest poświęcona szkole, tylko w innym aspekcie. Mianowicie – korzystając z odpowiedzi studentów dotyczących ich doświadczeń szkolnych wykorzystanych w pierwszym tomie – dokonujemy teraz próby analizy i oceny roli szkół niższego szczebla w procesie kształtowania i rozwoju kapitału społecznego. Trzecia (ostatnia) część raportu z pierwszego pomiaru odnosi się do materiału zgromadzonego w odpowiedzi na pytanie otwarte: Jak to jest być uczniem z perspektywy studenta I roku?


Z satysfakcją zatem oddajemy do rąk Czytelników drugi tom cyklu „Maturzyści 2005’ – Studenci UAM w Poznaniu”. Jego struktura jest przejrzysta. Tom otwiera esej opublikowany w 2008 r. pt. Erozja kapitału społecznego w szkolonej kulturze nieufności. Autorka tomu zdecydowała się na zamieszczenie go w tym miejscu, ponieważ podjęła w nim u progu badań próbę odpowiedzi na pytanie: Na ile szkoła jest – mówiąc słowami Janusza Czapińskiego (2006) – „przestrzenią, w której i poprzez którą [...] tworzony jest kapitał społeczny”, i jakie można stawiać prognozy pod tym względem? Odpowiedź nie jest optymistyczna, na co wskazuje tytuł eseju, jak również większość innych tekstów zamieszczonych w tomie, w którym pierwotnie został wydrukowany. Pytanie to stawiamy teraz ponownie, by odpowiedzieć na nie jeszcze raz, ale na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych przez nasz Zespół, o których traktuje niniejsza książka.


Rok wydania2011
Liczba stron318
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-985-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  I
   Erozja kapitału społecznego w szkole w atmosferze nieufności
   (Maria Dudzikowa)
   1. Erozja kapitału społecznego? „Nie ma co płakać...”?     21
   2. Postawienie problemu     23
   3. Między nadzieją a iluzją     25
   4. Zaangażowane obywatelstwo nie jest w cenie u młodzieży szkolnej     30
   5. Potrzeba wycho(wy)wania uczniów do aktywności obywatelskiej
  i jej niektóre blokady     34
   6. Szkoła dzisiaj, czyli kultura nieufności we „wspólnocie szatniowej”     41
   7. Zwiększanie zasobów kapitału społecznego w szkole
  przez codzienną praxis     57
   II
   Uwagi metodologiczne i procedura badań
   (Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda)
   1. Zarys metodologiczny badań     67
   2. Charakterystyka próby     71
  
  III
   Zasoby kapitału osobowego, rodzinnego i środowiskowego badanych
   1. Kapitał osobowy (Karina Knasiecka-Falbierska)     75
   1.1. Dziedzina studiów     75
   1.2. Płeć     76
   1.3. Poziom indywidualnych osiągnięć edukacyjnych     78
   1.3.1. Poziom poczucia osiągnięć szkolnych     79
   1.3.2. Ocena zachowania     79
   1.4. Poziom samooceny badanych     80
   1.5. Stopień nasilenia optymizmu wobec możliwości realizacji celów
  i dążeń życiowych     82
   1.6. Uczestniczenie w praktykach religijnych     83
   2. Kapitał rodzinny (Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda)     85
   2.1. Kapitał ekonomiczny rodziny     85
   2.1.1. Ocena badanego dotycząca standardu materialnego rodziny     87
   2.1.2. Pomoc materialna ze strony rodziców     90
   2.1.3. Ocena badanego dotycząca jego warunków
   do odrabiania lekcji     90
   2.1.4. Stopień korzystania z płatnych zajęć dodatkowych     91
   2.1.5. Dostęp do Internetu     93
RozwińZwiń