POLECAMY
-32%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Oddawana obecnie do rąk Czytelników książka jest drugą częścią raportu z pierwszego pomiaru (a zarazem drugim tomem serii). Tak jak pierwsza, jest poświęcona szkole, tylko w innym aspekcie. Mianowicie – korzystając z odpowiedzi studentów dotyczących ich doświadczeń szkolnych wykorzystanych w pierwszym tomie – dokonujemy teraz próby analizy i oceny roli szkół niższego szczebla w procesie kształtowania i rozwoju kapitału społecznego. Trzecia (ostatnia) część raportu z pierwszego pomiaru odnosi się do materiału zgromadzonego w odpowiedzi na pytanie otwarte: Jak to jest być uczniem z perspektywy studenta I roku?
Z satysfakcją zatem oddajemy do rąk Czytelników drugi tom cyklu „Maturzyści 2005’ – Studenci UAM w Poznaniu”. Jego struktura jest przejrzysta. Tom otwiera esej opublikowany w 2008 r. pt. Erozja kapitału społecznego w szkolonej kulturze nieufności. Autorka tomu zdecydowała się na zamieszczenie go w tym miejscu, ponieważ podjęła w nim u progu badań próbę odpowiedzi na pytanie: Na ile szkoła jest – mówiąc słowami Janusza Czapińskiego (2006) – „przestrzenią, w której i poprzez którą [...] tworzony jest kapitał społeczny”, i jakie można stawiać prognozy pod tym względem? Odpowiedź nie jest optymistyczna, na co wskazuje tytuł eseju, jak również większość innych tekstów zamieszczonych w tomie, w którym pierwotnie został wydrukowany. Pytanie to stawiamy teraz ponownie, by odpowiedzieć na nie jeszcze raz, ale na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych przez nasz Zespół, o których traktuje niniejsza książka.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 318 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-985-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I | |
Erozja kapitału społecznego w szkole w atmosferze nieufności | |
(Maria Dudzikowa) | |
1. Erozja kapitału społecznego? „Nie ma co płakać...”? | 21 |
2. Postawienie problemu | 23 |
3. Między nadzieją a iluzją | 25 |
4. Zaangażowane obywatelstwo nie jest w cenie u młodzieży szkolnej | 30 |
5. Potrzeba wycho(wy)wania uczniów do aktywności obywatelskiej | |
i jej niektóre blokady | 34 |
6. Szkoła dzisiaj, czyli kultura nieufności we „wspólnocie szatniowej” | 41 |
7. Zwiększanie zasobów kapitału społecznego w szkole | |
przez codzienną praxis | 57 |
II | |
Uwagi metodologiczne i procedura badań | |
(Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda) | |
1. Zarys metodologiczny badań | 67 |
2. Charakterystyka próby | 71 |
III | |
Zasoby kapitału osobowego, rodzinnego i środowiskowego badanych | |
1. Kapitał osobowy (Karina Knasiecka-Falbierska) | 75 |
1.1. Dziedzina studiów | 75 |
1.2. Płeć | 76 |
1.3. Poziom indywidualnych osiągnięć edukacyjnych | 78 |
1.3.1. Poziom poczucia osiągnięć szkolnych | 79 |
1.3.2. Ocena zachowania | 79 |
1.4. Poziom samooceny badanych | 80 |
1.5. Stopień nasilenia optymizmu wobec możliwości realizacji celów | |
i dążeń życiowych | 82 |
1.6. Uczestniczenie w praktykach religijnych | 83 |
2. Kapitał rodzinny (Sylwia Jaskulska, Renata Wawrzyniak-Beszterda) | 85 |
2.1. Kapitał ekonomiczny rodziny | 85 |
2.1.1. Ocena badanego dotycząca standardu materialnego rodziny | 87 |
2.1.2. Pomoc materialna ze strony rodziców | 90 |
2.1.3. Ocena badanego dotycząca jego warunków | |
do odrabiania lekcji | 90 |
2.1.4. Stopień korzystania z płatnych zajęć dodatkowych | 91 |
2.1.5. Dostęp do Internetu | 93 |