INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych klasach. Zagadnienia te zostały osadzone w licznych kategoriach analitycznych zaczerpniętych z pola różnych nauk społecznych i humanistycznych (np. w koncepcjach antynomii, wiedzy potocznej, kapitału społecznego, wsparcia czy konfliktu). Ostatni rozdział części empirycznej książki zawiera opinie nauczycieli o korzyściach i sytuacjach pozytywnych omawianej formy kształcenia.
Prócz części empirycznej książka zawiera szerokie wprowadzenie obejmujące dyskusję nad zasadnością podziału badań na teoretyczne i praktyczne w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem eksploracji kształcenia integracyjnego, oraz zakończenie ukazujące drogi badawcze kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-690-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zamiast wprowadzenia – badania praktyczne a badania teoretyczne | |
w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej ...... | 7 |
1. Sytuacje trudne w rzeczywistości edukacyjnej ..... | 25 |
1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne ...... | 25 |
1.2. Charakterystyka sytuacji trudnych a okoliczności | |
kształcenia integracyjnego ....... | 29 |
1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli ..... | 38 |
2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych oraz orzeczenia | |
o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji ...... | 43 |
2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli | |
pracujących w klasach integracyjnych ..... | 43 |
2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących | |
w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia | |
propedeutycznego w teorii pedagogicznej ....... | 50 |
2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej ....... | 65 |
2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela | |
klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych ...... | 70 |
2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego | |
a sytuacja deprywacji ..... | 82 |
3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia ...... | 83 |
3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych ..... | 84 |
3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej stosowanej w Polsce ..... | 97 |
3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów oraz miejsce integracji ....... | 98 |
3.4. Dobór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia ..... | 101 |
3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego | |
w kontekście odczuwanego przeciążenia ...... | 116 |
4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu .... | 125 |
4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji ....... | 126 |
4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego ....... | 139 |
4.3. Ocenianie jako szczególny element złożonej sytuacji metodycznej ....... | 148 |
4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej | |
i organizacyjnej kształcenia integracyjnego ....... | 150 |
4.5. Podsumowanie ....... | 159 |
5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia ....... | 161 |
5.1. Mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe ..... | 163 |
5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne ...... | 164 |
5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie | |
kształcenia integracyjnego ....... | 167 |
5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki) | |
w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych ...... | 171 |
5.5. Podsumowanie ....... | 174 |
6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia ..... | 177 |
6.1. Brak współpracy między nauczycielami i rodzicami ...... | 179 |
6.2. Konflikty między nauczycielami ...... | 181 |
6.3. Opór w kontekście konfliktów i braku współpracy ...... | 183 |
6.4. Podsumowanie ....... | 186 |
7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego, | |
czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli ...... | 189 |
8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych | |
w perspektywie innej koncepcji badawczej ....... | 193 |
Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy | |
badania rzeczywistości edukacji integracyjnej ...... | 195 |
Bibliografia ....... | 215 |