Polityka rachunkowości w kształtowaniu obrazu jednostki gospodarczej

1 opinia

Format:

ibuk

W monografii przedstawiono miejsce i rolę polityki rachunkowości oraz możliwości stosowania jej instrumentów w procesie kształtowania obrazu jednostki gospodarczej. Omówiono politykę rachunkowości w zakresie wyceny aktywów i zobowiązań, aktualizacji wartości w warunkach kryzysu gospodarczego, ochrony zasobów informatycznych, ładu korporacyjnego oraz ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju. Poruszono problem podatkowego oddziaływania na politykę rachunkowości. Zaprezentowano nowe trendy w komunikowaniu polityki rachunkowości przez jednostki gospodarcze, a także wskazano na instrumenty polityki rachunkowości w kreowaniu wizerunku i zarządzaniu wrażeniem. Przedstawiono też rolę polityki rachunkowości w badaniu sprawozdania finansowego. Monografia ma charakter naukowy, jednak ze względu na przejrzysty język i liczne przykłady praktyczne może być cennym źródłem wiedzy i inspiracji nie tylko dla badaczy w obszarze rachunkowości, lecz również studentów kierunków ekonomicznych i praktyków (księgowych, biegłych rewidentów, dyrektorów finansowych).


Rok wydania2024
Liczba stron162
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
ISBN-13978-83-8211-219-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP (Marzena Remlein, Marek Masztalerz)
  1. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W TEORII I PRAKTYCE RACHUNKOWOŚCI (Marzena Remlein)
  Wprowadzenie
  1.1. Istota, cel i rodzaje polityki rachunkowości
  1.2. Polityka rachunkowości w teorii rachunkowości
  1.3. Polityka rachunkowości w praktyce rachunkowości
  Podsumowanie
  2. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W ZAKRESIE WYCENY AKTYWÓW I ZOBOWIĄZAŃ (Marek Kawacki)
  Wprowadzenie
  2.1. Podstawowe definicje i zagadnienia dotyczące wyceny aktywów i zobowiązań
  2.2. Wycena początkowa i bilansowa aktywów
  2.3. Wycena początkowa i bilansowa rezerw i zobowiązań oraz rozliczeń międzyokresowych
  Podsumowanie
  3. AKTUALIZACJA WARTOŚCI AKTYWÓW W WARUNKACH KRYZYSU GOSPODARCZEGO (Marzena Remlein, Kateryna Romanchuk)
  Wprowadzenie
  3.1. Przegląd literatury
  3.2. Odpisy z tytułu utraty wartości składników majątkowych
  3.3. Odpisy aktualizujące wartość należności
  3.4. Wpływ odpisów aktualizujących wartość należności na sytuację majątkowo-finansową spółki Click – studium przypadku
  Podsumowanie
  4. PODATKOWE ODDZIAŁYWANIE NA POLITYKĘ RACHUNKOWOŚCI (Artur Jastrzębowski, Dawid Obrzeżgiewicz, Jarosław Szyszka)
  Wprowadzenie
  4.1. Relacje pomiędzy rachunkowością a opodatkowaniem
  4.2. Ujawnione w polityce rachunkowości różnice w zasadach wyceny składników bilansowych
  4.3. Badanie polityki rachunkowości w zakresie podobieństwa rozwiązań do prawa podatkowego
  Podsumowanie
  5. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W ZAKRESIE OCHRONY ZASOBÓW INFORMATYCZNYCH RACHUNKOWOŚCI (Elżbieta Izabela Szczepankiewicz)
  Wprowadzenie
  5.1. Zapewnienie podstawowych środków ochrony zasobów
  5.2. Rozwiązania fizyczno-techniczne, organizacyjno-administracyjne i programowe w zakresie ochrony zasobów informatycznych rachunkowości
  5.3. Polityka rachunkowości w zakresie ochrony zasobów informatycznych
  Podsumowanie
  6. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W ZAKRESIE ŁADU KORPORACYJNEGO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU (Joanna Błażyńska)
  Wprowadzenie
  6.1. Istota i podstawy prawne polityki rachunkowości w zakresie ładu korporacyjnego zrównoważonego rozwoju
  6.2. Obszary i zasady kształtowania polityki rachunkowości w zakresie ładu korporacyjnego przez spółki notowane na GPW w Warszawie
  6.3. Polityka rachunkowości w zakresie ładu korporacyjnego spółek notowanych na GPW w indeksie WIG-ESG
  Podsumowanie
  7. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W ZAKRESIE UJAWNIEŃ DOTYCZĄCYCH ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU (Ewa Różańska, Łukasz Matuszak)
  Wprowadzenie
  7.1. Definiowanie polityki rachunkowości a cele sprawozdawczości niefinansowej i sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju
  7.2. Elementy składowe polityki rachunkowości wynikające z uregulowań NFRD i CSRD – analiza porównawcza
  7.3. Implementacja polityki rachunkowości dopuszczonej przez NFRD w praktyce jednostek
  7.4. Wyzwania wiążące się z ujawnianiem polityki rachunkowości i jej zmian w świetle CSRD
  Podsumowanie
  8. KOMUNIKOWANIE POLITYKI RACHUNKOWOŚCI – NOWE TRENDY (Marek Masztalerz)
  Wprowadzenie
  8.1. Informacja dodatkowa jako narracja o polityce rachunkowości
  8.2. Nowe trendy w raportowaniu polityki rachunkowości
  8.3. Analiza przypadku
  Podsumowanie
  9. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W KREOWANIU WIZERUNKU JEDNOSTKI GOSPODARCZEJ I ZARZĄDZANIU WRAŻENIEM (Katarzyna Czajkowska)
  Wprowadzenie
  9.1. Istota kreowania wizerunku jednostki gospodarczej i zarządzania wrażeniem
  9.2. Cele polityki rachunkowości
  9.3. Kształtowanie wizerunku jednostki gospodarczej i zarządzanie wrażeniem za pomocą polityki rachunkowości
  9.4. Instrumenty polityki rachunkowości w kreowaniu wizerunku i zarządzaniu wrażeniem
  Podsumowanie
  10. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI W BADANIU SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO (Beata Zyznarska-Dworczak)
  Wprowadzenie
  10.1. Funkcje polityki rachunkowości w sprawozdawczości i rewizji finansowej
  10.2. Procedury badania dotyczące polityki rachunkowości
  10.3. Wnioski biegłego rewidenta dotyczące polityki rachunkowości w sprawozdaniu z badania
  Podsumowanie
  ZAKOŃCZENIE (Marzena Remlein, Marek Masztalerz)
RozwińZwiń