Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,10  49,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 49,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,50 zł  


44,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język.


Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych.


Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu."


Z tekstu


"Stajemy przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób realizować kształcenie przedmiotowo-językowe w sytuacji doświadczanej wielości języków oraz światów i towarzyszącego mu zróżnicowania. Sugerowane w tej książce przejście od kształcenia przedmiotowo-językowego do multialfabetyzacji stanowi w moim przekonaniu interesującą odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stajemy."


Prof. dr hab. Roman Leppert


"Książka Barbary Muszyńskiej niewątpliwie dostarcza istotnego głosu eksperckiego w obszarze wdrożeń działania dydaktycznego realizującego naukowe postulaty teoriopoznawcze. Co więcej, wskazuje na istotność owej wiedzy na temat aplikacyjności teorii u praktyków, czyli nauczycieli. Innymi słowy, podkreśla konieczność sięgania przez nich po naukowe uzasadnienia, by aktywnie współtworzyć wiedzę naukową w reflektywnym i refleksyjnym działaniu praktycznym. Monografia stanowi płynną i ważną lekturę zarówno dla teoretyków, jak i praktyków kształcenia językowego i obcojęzycznego."


Dr Beata Karpińska-Musiał, prof. UG


Rok wydania2024
Liczba stron152
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23559-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie VII
  
  Rozdział. Napięcia na styku teorii i praktyki     1
  1.1. Trudności w realizacji programów kształcenia CLIL     1
  1.2. Kształcenie dwujęzyczne w języku obcym     5
  1.3. Kształcenie dwujęzyczne w oddziałach przygotowawczych dla uczniów cudzoziemskich     8
  
  Rozdział 2. Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa     17
  2.1. Świadomość przedmiotowa i epistemologie osobiste nauczycieli     17
  2.2. Multialfabetyzacja jako koncepcja w relacji do konceptualizacji wiedzy jako działania     25
  2.3. Praktyka edukacyjna     37
    2.3.1. Tekst jako dyskurs kulturowy     37
    Przykład – mapy serca     41
    2.3.2. Głębokie czytanie     43
    Przykład – Malala i jej czarodziejski ołówek     46
    2.3.3. Teksty dwujęzyczne     51
    Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku obcym     52
    Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku drugim     55
    2.3.4. Zróżnicowane uczenie się     59
    Przykład – gra wideo HerStory     61
    2.3.5. Multimodalne znaczenia     63
    Przykład – analiza i przygotowanie infografiki     68
    2.3.6. Media – wycinki dyskursów społecznych     72
    Przykład – memy w rozwijaniu krytycznej umiejętności korzystania z mediów     73
    2.3.7. Interdyscyplinarne treści kształcenia     75
    Przykład – rozpoznanie i zbadanie problemu środowiska naturalnego     78
    2.3.8. Wiedza uprzednia i osobista     82
    Przykład – opisz jabłko     84
    Przykład – indywidualny lub grupowy wywiad oparty na schemacie badań fenomenograficznych     85
    2.3.9. Fikcja spekulatywna     87
    Przykład – Karzeł Mendla     92
  
  Rozdział 3. Program szkolny w formie bufetu szwedzkiego     97
  3.1. Bufet szwedzki jako metafora kształcenia     97
  3.2. Uczenie (się) przez projektowanie – postulat epistemiczny i praktyczny     103
  
  Podsumowanie. Kształcenie przedmiotowo-językowe w nowej odsłonie     113
  Bibliografia     117
  Indeks     133
  O Autorce     137
RozwińZwiń