POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Autor, jako nauczyciel praktyk, miał możliwość obserwować młodzież podejmującą naukę w liceach profilowanych i w trakcie tych obserwacji zauważył, że samoistnie powstało środowisko do tej pory nieznane i szczególne. Owa inność objawiała się między innymi pojawianiem się wśród uczniów zachowań wychowawczo trudnych i skrajnie nieakceptowanych, dużej liczby niepowodzeń szkolnych, ogólnego zniechęcenia do nauki, braku wytrwałości i konsekwencji w działaniach, rezygnacji z kontynuowania nauki czy przystąpienia do egzaminu maturalnego – zupełnie innym patrzeniem na świat i własne możliwości oraz pragnienia. Nie ulega jednak wątpliwości, że znaczny wpływ na sposób postrzegania świata ma, ukształtowany na podstawie doświadczeń wyniesionych z różnych środowisk, system wartości, który z kolei stwarza podwaliny aspiracji. Analiza badań wyrażanych przez młodzież aspiracji wykazała głównie ich dążenia do zaspokajania potrzeb własnych, z ukierunkowaniem na materializm i konformizm. Konsekwencją tego zjawiska stała się możliwość zdefiniowania pojęcia aspiracji nie tylko pod kątem nauk psychologicznych i socjologicznych, ale także z punktu widzenia pedagogicznego.
Intencją autora było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, które przybrało następnie formę głównego problemu: czy i jaka jest zależność między czynnikami środowiskowymi i zamierzeniami edukacyjnymi badanej młodzieży a jej aspiracjami życiowymi oraz postrzeganymi wartościami? Oddzielnym zagadnieniem stała się próba rozpoznania wewnętrznej dynamiki wartości w kontekście wartości uznawanych i odczuwanych. Ustalenia w tej dziedzinie mogą okazać się przydatne w edukacji i naukach o niej, zwłaszcza w opracowywaniu programów dydaktyczno-wychowawczych oraz w administracji państwowej niezmiennie eksperymentującej na płaszczyźnie kształcenia ogólnego i zawodowego młodzieży na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Praca, będąca wynikiem określonych w tytule badań, ma charakter diagnostyczny i składa się z sześciu rozdziałów oraz podsumowujących je wniosków (Ze Wstępu).
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-222-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział I | |
Aspiracje życiowe młodzieży w literaturze przedmiotu | 8 |
1. Pojęcie aspiracji | 8 |
Propozycje terminologiczne | 9 |
2. Rodzaje aspiracji | 16 |
3. Uwarunkowania aspiracji | 23 |
Uwarunkowania osobowościowe | 23 |
Uwarunkowania środowiskowe | 25 |
Uwarunkowania pedagogiczne | 29 |
4. Struktura aspiracji | 31 |
Rozdział II | |
Rola wartości w edukacji | 35 |
1. Pojęcie wartości | 35 |
2. Rodzaje wartości | 42 |
3. Systemy wartości | 46 |
4. Klaryfikacja wartości | 54 |
Rozdział III | |
Aspiracje i wartości preferowane przez młodzież | 61 |
1. Cele, dążenia życiowe oraz poziom aspiracji młodzieży | 61 |
2. Hierarchia celów życiowych młodzieży | 68 |
3. Młodzież o własnych i cudzych celach życiowych | 74 |
4. Wpływ zmian systemowych po 1989 roku na aspiracje młodzieży | 81 |
Rozdział IV | |
Metodologiczne podstawy badań | 87 |
1. Przedmiot i cele badań | 87 |
2. Problemy badawcze | 92 |
3. Zmienne i ich wskaźniki | 97 |
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 103 |
5. Organizacja i przebieg badań | 108 |
Procedura doboru próby | 110 |
Rozdział V | |
Aspiracje życiowe młodzieży w świetle wyników badań własnych | 111 |
1. Poziom aspiracji życiowych badanej młodzieży | 111 |
2. Miejsce zamieszkania a poziom aspiracji życiowych młodzieży | 120 |
3. Liczba rodzeństwa a aspiracje życiowe młodzieży | 132 |
4. Wykształcenie rodziców a aspiracje życiowe młodzieży | 150 |
5. Środowisko społeczne a aspiracje życiowe młodzieży | 168 |
6. Aspiracje młodzieży w dziedzinie zamierzeń edukacyjnych | 187 |
Rozdział VI | |
System wartości i ich hierarchia w świetle wyników badań własnych | 203 |
1. Uznawany przez badanych system wartości i ich hierarchia | 203 |
2. Wpływ miejsca zamieszkania na system i hierarchię wartości młodzieży | 208 |
3. Wpływ dzietności rodziny na system i hierarchię wartości młodzieży | 212 |
4. Wpływ poziomu wykształcenia rodziców na system i hierarchię wartości młodzieży | 216 |
5. Wpływ środowiska społecznego na system i hierarchię wartości uznawanych przez młodzież | 219 |
6. Wpływ aspiracji edukacyjnych na system i hierarchię wartości młodzieży | 221 |
7. Charakterystyka wartości odczuwanych przez badaną młodzież | 228 |
Wnioski | 240 |
Zakończenie | 261 |
Bibliografia | 263 |
Aneks | 269 |